Köpråd: Bil under 60k kr modellår ca 2010 samt förbrukning under 6,5L/mil

olle118
26 augusti 2022 · 1 Inlägg

Hallå!

Jag söker en bil som passar in ungefär på titelns specifikationer. Jag har varit inne och kikat på modeller som Hyundai i20, Seat Ibiza och Toyota Yaris och undrar om någon av dessa modeller anses "bättre" en andra eller om det finns andra märken och modeller som man bör kika på. Undrar även lite vad det är man bör kolla på/efter då jag inte har superkoll på bilar.

Om intressant så har jag just nu en VW Golf årsmodell 02 som jag börjar känna gjort sitt för min del, därav viljan att leta nytt.

Tack på förhand!

Steff240
26 augusti 2022 · 1 018 Inlägg

Kia ceed kanske?

Utmarks-Loke
26 augusti 2022 · 5 836 Inlägg

Toyota brukar anses bäst om man bara vill ha en bil som funkar utan att den behöver vara kul. Förbrukningen lär den klara tiofalt.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 augusti 2022 · 14 056 Inlägg

olle118 skrev:
Hallå!

Jag söker en bil som passar in ungefär på titelns specifikationer. Jag har varit inne och kikat på modeller som Hyundai i20, Seat Ibiza och Toyota Yaris och undrar om någon av dessa modeller anses "bättre" en andra eller om det finns andra märken och modeller som man bör kika på. Undrar även lite vad det är man bör kolla på/efter då jag inte har superkoll på bilar.

Om intressant så har jag just nu en VW Golf årsmodell 02 som jag börjar känna gjort sitt för min del, därav viljan att leta nytt.

Tack på förhand!

6,5 l/mil är det knappt någon bil som drar så du lär kunna välja vilken bil du vill.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Nickeboii
26 augusti 2022 · 762 Inlägg

Du kan även få en större bil för de pengarna och med den förbrukningen.
T.ex. en Volvo V70, de ligger runt den prisklassen för en 2010. Dock ganska dyra i försäkrning, skatt och underhåll om man jämför med en småbil.

Jag köpte själv en för två år sedan. En D3 med manuell låda, snittar 0,57-0,6 L/mil om man kollar snittet vid pumpen.

Men för de pengarna och det årtalet så har du väldigt mycket att välja mellan. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
SportPilot Ubåtsingenjör
27 augusti 2022 · 7 231 Inlägg

Vettemannen skrev:

olle118 skrev:
Hallå!

Jag söker en bil som passar in ungefär på titelns specifikationer. Jag har varit inne och kikat på modeller som Hyundai i20, Seat Ibiza och Toyota Yaris och undrar om någon av dessa modeller anses "bättre" en andra eller om det finns andra märken och modeller som man bör kika på. Undrar även lite vad det är man bör kolla på/efter då jag inte har superkoll på bilar.

Om intressant så har jag just nu en VW Golf årsmodell 02 som jag börjar känna gjort sitt för min del, därav viljan att leta nytt.

Tack på förhand!

6,5 l/mil är det knappt någon bil som drar så du lär kunna välja vilken bil du vill.

/Benny

Både i10 och i20 ligger ledigt på 0,7 när man kör motorväg. 0,65 blandat ca.

Kia Rio= i20, Ceed= i30... Köper du en Hyundai så får du en bättre bil till mindre pengar jämfört med Kian

Jag hade nog kollat på en Yaris

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2022 · 17 478 Inlägg

SportPilot skrev:

Vettemannen skrev:

olle118 skrev:
Hallå!

Jag söker en bil som passar in ungefär på titelns specifikationer. Jag har varit inne och kikat på modeller som Hyundai i20, Seat Ibiza och Toyota Yaris och undrar om någon av dessa modeller anses "bättre" en andra eller om det finns andra märken och modeller som man bör kika på. Undrar även lite vad det är man bör kolla på/efter då jag inte har superkoll på bilar.

Om intressant så har jag just nu en VW Golf årsmodell 02 som jag börjar känna gjort sitt för min del, därav viljan att leta nytt.

Tack på förhand!

6,5 l/mil är det knappt någon bil som drar så du lär kunna välja vilken bil du vill.

/Benny

Både i10 och i20 ligger ledigt på 0,7 när man kör motorväg. 0,65 blandat ca.

Kia Rio= i20, Ceed= i30... Köper du en Hyundai så får du en bättre bil till mindre pengar jämfört med Kian

Jag hade nog kollat på en Yaris

Ja, min i10 drar under 0,50 men sätter farthållaren på 80 km/h på dito väg till jobbet. På motorvägen vill den säkert ha 0,70?

Kolla på Yaris.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
27 augusti 2022 · 3 329 Inlägg

Alternativt en astra 1.4turbo. Går billigt och relativt pigg med 140hk

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
SportPilot Ubåtsingenjör
27 augusti 2022 · 7 231 Inlägg

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:

Vettemannen skrev:

6,5 l/mil är det knappt någon bil som drar så du lär kunna välja vilken bil du vill.

/Benny

Både i10 och i20 ligger ledigt på 0,7 när man kör motorväg. 0,65 blandat ca.

Kia Rio= i20, Ceed= i30... Köper du en Hyundai så får du en bättre bil till mindre pengar jämfört med Kian

Jag hade nog kollat på en Yaris

Ja, min i10 drar under 0,50 men sätter farthållaren på 80 km/h på dito väg till jobbet. På motorvägen vill den säkert ha 0,70?

Kolla på Yaris.

Din är lite nyare än den jag hade, vilket säkert är förklaringen smile min var från 2009 vill jag minnas

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Utmarks-Loke
27 augusti 2022 · 5 836 Inlägg

Får väl nämna suzuki swift då, det är också en bra bil i samma storleksklass ungefär

torsen
28 augusti 2022 · 7 238 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Får väl nämna suzuki swift då, det är också en bra bil i samma storleksklass ungefär

Instämmer och vill plussa på med Honda Jazz.

Cuefa Ain't no place like home...
29 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Om du vill fortsätta med VW-sidan av livet så kan du få en fin Golf eller Octavia med 1.6TDI-snurran för de pengarna.
Snål motor deluxe, låg skatt på dem om de är 2010 och nyare. Du känner igen dig i bilen då du redan har en äldre VW.

Typ denna Octavia sedan.

Eller denna Golf med likadan motor.

Senast redigerat av Cuefa (29 augusti 2022)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Presidento Of World
29 augusti 2022 · 3 329 Inlägg

Cuefa skrev:
Om du vill fortsätta med VW-sidan av livet så kan du få en fin Golf eller Octavia med 1.6TDI-snurran för de pengarna.
Snål motor deluxe, låg skatt på dem om de är 2010 och nyare. Du känner igen dig i bilen då du redan har en äldre VW.

Typ denna Octavia sedan.

Eller denna Golf med likadan motor.

Jag kör en yeti med likadan motor, går billigt men ingen raket...

Därmed varför inte en högre bil som yeti fast ändå praktisk? Rymmer en del samt flyttbara baksäten likt framsäterna

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
spillolja
29 augusti 2022 · 4 025 Inlägg

VW golf Tsi122  går lätt under 0,6 på landsväg, går att pressa under 0,5 vid varsam långkörning på landsväg,  kolla även efter 1,4 fsi eller 1,6 fsi  går billigt men behöver 98/99 oktan för optimal drift
dessa börjar komma upp i åldern och risken för bottensedimentet ökar

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
29 augusti 2022 · 4 628 Inlägg

Presidento skrev:

Cuefa skrev:
Om du vill fortsätta med VW-sidan av livet så kan du få en fin Golf eller Octavia med 1.6TDI-snurran för de pengarna.
Snål motor deluxe, låg skatt på dem om de är 2010 och nyare. Du känner igen dig i bilen då du redan har en äldre VW.

Typ denna Octavia sedan.

Eller denna Golf med likadan motor.

Jag kör en yeti med likadan motor, går billigt men ingen raket...

Därmed varför inte en högre bil som yeti fast ändå praktisk? Rymmer en del samt flyttbara baksäten likt framsäterna

Yetin faller inte alla i smaken.
Men som f.d Yeti-ägare kan jag inte annat än hålla med, det är en otroligt möjlig bil, lätt att lasta, man sitter bra. Tystare än Octavian och går lika bra på vägen 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
granadadr
29 augusti 2022 · 7 289 Inlägg

SportPilot skrev:

Vettemannen skrev:

olle118 skrev:
Hallå!

Jag söker en bil som passar in ungefär på titelns specifikationer. Jag har varit inne och kikat på modeller som Hyundai i20, Seat Ibiza och Toyota Yaris och undrar om någon av dessa modeller anses "bättre" en andra eller om det finns andra märken och modeller som man bör kika på. Undrar även lite vad det är man bör kolla på/efter då jag inte har superkoll på bilar.

Om intressant så har jag just nu en VW Golf årsmodell 02 som jag börjar känna gjort sitt för min del, därav viljan att leta nytt.

Tack på förhand!

6,5 l/mil är det knappt någon bil som drar så du lär kunna välja vilken bil du vill.

/Benny

Både i10 och i20 ligger ledigt på 0,7 när man kör motorväg. 0,65 blandat ca.

Kia Rio= i20, Ceed= i30... Köper du en Hyundai så får du en bättre bil till mindre pengar jämfört med Kian

Jag hade nog kollat på en Yaris

nu stod det 6,5 liter per mil,,  man lär väl få köpa en tanks för att komma upp det smile per mil smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
SportPilot Ubåtsingenjör
30 augusti 2022 · 7 231 Inlägg

granadadr skrev:

SportPilot skrev:

Vettemannen skrev:

6,5 l/mil är det knappt någon bil som drar så du lär kunna välja vilken bil du vill.

/Benny

Både i10 och i20 ligger ledigt på 0,7 när man kör motorväg. 0,65 blandat ca.

Kia Rio= i20, Ceed= i30... Köper du en Hyundai så får du en bättre bil till mindre pengar jämfört med Kian

Jag hade nog kollat på en Yaris

nu stod det 6,5 liter per mil,,  man lär väl få köpa en tanks för att komma upp det smile per mil smile

Får hoppas att det var en felskrivning 😅

Vet inte vad en Avensis från 2010 kostar, men vi kör vår på 0,62 enligt färddatorn... Den vill dock ha 98oktan

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang