Rundad låsbult

Bonnpojken
27 augusti 2022 · 185 Inlägg

Tjena, hur får man bort en låsbult som ät helt rundad? Har försökt hamra in en förlängare, har använt värme, har slagit med slägga på bulten med hjälp av en förlängare, har kapat bulten längt upp och längst ner och försökt få bort den med ett don. Har helt slut på idéer, (har ingen svets som funkar) skulle behöva hjälp för jag fick pumpa på däcket och nu får jag inte av det… är en torxhylsa typ i ganska stor storlek och jag kommer inte åt bulten från utsidan för den går in i fälgen

Utmarks-Loke
27 augusti 2022 · 5 845 Inlägg

Har du ingen du kan låna en svets av, helst en pinnsvets? Då kan man leta upp ett rör, cirka 10cm långt, och precis så stort att går att trä in i hålet på fälgen med skruvskallen inuti och sedan svetsa fast den. Men vissa låsskruvar är av osvetsbart material och då är det i princip hopplöst. Man kan också prova att borra bort hela skruvhuvudet med ett 12mm borr men de kan vara härdade och då går inte det heller.

Bonnpojken
27 augusti 2022 · 185 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Har du ingen du kan låna en svets av, helst en pinnsvets? Då kan man leta upp ett rör, cirka 10cm långt, och precis så stort att går att trä in i hålet på fälgen med skruvskallen inuti och sedan svetsa fast den. Men vissa låsskruvar är av osvetsbart material och då är det i princip hopplöst. Man kan också prova att borra bort hela skruvhuvudet med ett 12mm borr men de kan vara härdade och då går inte det heller.

Känner ingen som har svets tyvärr… provade borra för jag fick de tipset men de va typ meningslöst tog typ 5min att komma in en halv milimeter in i metallen på bulten med en 3-4mm borr….

Utmarks-Loke
27 augusti 2022 · 5 845 Inlägg

Härdat stål alltså. Ja, då har du ett seriöst problem.

Christian S
28 augusti 2022 · 4 816 Inlägg

Bonnpojken skrev:
Tjena, hur får man bort en låsbult som ät helt rundad? Har försökt hamra in en förlängare, har använt värme, har slagit med slägga på bulten med hjälp av en förlängare, har kapat bulten längt upp och längst ner och försökt få bort den med ett don. Har helt slut på idéer, (har ingen svets som funkar) skulle behöva hjälp för jag fick pumpa på däcket och nu får jag inte av det… är en torxhylsa typ i ganska stor storlek och jag kommer inte åt bulten från utsidan för den går in i fälgen

du har ju en likadan tråd här https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=341812
räckte det inte med den?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Bonnpojken
28 augusti 2022 · 185 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235361/235361-81324a9088f4bef31192dd303ade659c.jpg

Har kapat fälgen som fan i hopp om att de ska funka men tar ju evigheter att kapa bort hela fälgen, stenhårt aluminium

Senast redigerat av Bonnpojken (28 augusti 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang