Rundade låsbultar

Bonnpojken
27 augusti 2022 · 185 Inlägg

Tjena, hur får man bort en låsbult som ät helt rundad? Har försökt hamra in en förlängare, har använt värme, har slagit med slägga på bulten med hjälp av en förlängare, har kapat bulten längt upp och längst ner och försökt få bort den med ett don. Har helt slut på idéer, (har ingen svets som funkar) skulle behöva hjälp för jag fick pumpa på däcket och nu får jag inte av det… är en torxhylsa typ i ganska stor storlek och jag kommer inte åt bulten från utsidan för den går in i fälgen

Lucif3r
27 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

Ptja... Eftersom du redan förstört den helt bortom räddning så får du väl borra bort huvudet på den så du får av fälgen, och se ta ur "pinbulten" som blir kvar i navet.

Att borra bort en hjulbult är varken en kul eller en snabb process, då dom dels är tjocka och dessutom (i regel) härdade. Men det funkar.

Bonnpojken
27 augusti 2022 · 185 Inlägg

Lucif3r skrev:
Ptja... Eftersom du redan förstört den helt bortom räddning så får du väl borra bort huvudet på den så du får av fälgen, och se ta ur "pinbulten" som blir kvar i navet.

Att borra bort en hjulbult är varken en kul eller en snabb process, då dom dels är tjocka och dessutom (i regel) härdade. Men det funkar.

Hmmm, segt. Får försöka ge mig på det, tack

jaka54
27 augusti 2022 · 5 734 Inlägg

Med en "kvalitesborr" går det väl att borra ett hål i hjulbulten eller /också
Att värma med en gassvets. Har aldrig hört talas om "härdade" hjulbultar! Har svarvat av /ner hjulbultar till Audi 100 och de har inte varit särskilt hårda.

Senast redigerat av jaka54 (27 augusti 2022)

Utmarks-Loke
27 augusti 2022 · 5 841 Inlägg

jaka54 skrev:
Med en "kvalitesborr" går det väl att borra ett hål i hjulbulten eller /också
Att värma med en gassvets. Har aldrig hört talas om "härdade" hjulbultar! Har svarvat av /ner hjulbultar till Audi 100 och de har inte varit särskilt hårda.

Du är rolig du, bara för att du inte har härdade hjulskruv på din audi 100 är du övertygad att det inte finns. Jag kan avslöja att det finns fler grejer på dagens bilar som inte fanns på audi 100, du skulle bli förvånad om du visste hur mycket nya grejer som kommit sedan 80-talet.

jaka54
27 augusti 2022 · 5 734 Inlägg

Visst kan det vara så men att hjulbultar skulle vara så hårda att man inte kan borra i dem låter konstigt. -Men vem vet?! Jag skulle i alla fall testa med en lite större borr än en 3-4 mm borr.

Mew
27 augusti 2022 · 2 160 Inlägg

jaka54 skrev:
Visst kan det vara så men att hjulbultar skulle vara så hårda att man inte kan borra i dem låter konstigt. -Men vem vet?! Jag skulle i alla fall testa med en lite större borr än en 3-4 mm borr.

Jodå, tyvärr... Har hjälpt en kompis som hade samma problem. Gick knappt att borra i, gick inte heller att svetsa i, svetsen släppte bara. De hade dessutom en kant runt om hela bulten som snurrade fritt om inte nyckeln låste den, så det gick inte att slå på en annan hylsa heller. Stod några timmar och svettades i solen...

Löste det till slut, tror det var lite olika metoder som funkade på de olika bultarna. En lyckades vi slå en lagom stor hylsa mellan den rörliga kanten och själva bulten, och lyckades kila fast den hårt nog för att få loss bulten (men förstörde hylsan i samma veva). En annan försökte vi samma metod på men spräckte då den rörliga kanten, efter det kunde vi bara slå på en större hylsa och få loss den bulten med. De andra två var knivigare, en tror jag att vi till slut lyckades borra ett lagom djupt hål i (efter lång tid och flera förstörda borr) och knacka i en T30 bits och lossa bulten med. Den fjärde minns jag inte hur vi löste, men minns att vi var vääldigt nära att ge upp... roll

Utmarks-Loke
27 augusti 2022 · 5 841 Inlägg

Grejen med låsbultar är att de skall vara svåra att få lös utan nyckel, en av åtgärderna är just att härda dom så de ej går att borra ur. Det är därför jag slutat använda låsbult, jag hade samma problem en gång och det slutade med att jag fick sabba fälgarna för att kunna kapa skruvskallarna med vinkelslip. Då hade jag redan lagt MÅNGA timmar på att försöka få ut de två som var sönderdragna.

Bonnpojken
28 augusti 2022 · 185 Inlägg

jaka54 skrev:
Visst kan det vara så men att hjulbultar skulle vara så hårda att man inte kan borra i dem låter konstigt. -Men vem vet?! Jag skulle i alla fall testa med en lite större borr än en 3-4 mm borr.

Desto mindre borr desto enklare borde den väl borra?

torsen
28 augusti 2022 · 7 238 Inlägg

En bild på ifrågavarande låsskruv samt fälg kan kanske leda till flera tips på demonteringen av skruven.

Lucif3r
28 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Grejen med låsbultar är att de skall vara svåra att få lös utan nyckel, en av åtgärderna är just att härda dom så de ej går att borra ur. Det är därför jag slutat använda låsbult, jag hade samma problem en gång och det slutade med att jag fick sabba fälgarna för att kunna kapa skruvskallarna med vinkelslip. Då hade jag redan lagt MÅNGA timmar på att försöka få ut de två som var sönderdragna.

Precis så är det. Vanliga bultar är sällan härdade, men låsbultar är ett helt annat kapitel. Givetvis finns det en hel uppsjö av olika låsbultar, allt från wish.com som man drar av med en polygrip till... well, "inbrottssäkra" big_smile
Sen spelar ju typen av fälgar stor roll också hur lätt/svårt det är att få bort en bult.. T ex en plåtfälg där hela bulthuvudet med kona är blottat är ju inga större problem, men alu-fälgar där huvudet är försänkt ner i fälgen är ju "lite" värre.... tongue
Att svetsa kan funka, men det har ju sina egna risker... Dels att det krävs duktigt med värme för att få någon som helst genombränning, och till följd av det så riskerar man att sabba alu-fälgarna då alu har betydligt lägre smältpunkt än stål... Och dels kanske det inte finns plats för en mutter+större hylsa att svetsa fast pga. fälgens konstruktion.

Ett annat verktyg som kan fungera är en vinkel-/filmaskin("die grinder") med diamantslip/fräs, dom tuggar i sig det mesta i relativt snabb fart... Men det är väl inget alla har på hyllan direkt.

Jag använder inte heller låsbultar då jag anser att risken att något sånt här händer är större än att någon snor fälgarna för mig... Dessutom, vill dom ha fälgarna så tar dom fälgarna oavsett, med mer eller mindre skador på bilen i övrigt.

Bonnpojken
28 augusti 2022 · 185 Inlägg

Lucif3r skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Grejen med låsbultar är att de skall vara svåra att få lös utan nyckel, en av åtgärderna är just att härda dom så de ej går att borra ur. Det är därför jag slutat använda låsbult, jag hade samma problem en gång och det slutade med att jag fick sabba fälgarna för att kunna kapa skruvskallarna med vinkelslip. Då hade jag redan lagt MÅNGA timmar på att försöka få ut de två som var sönderdragna.

Precis så är det. Vanliga bultar är sällan härdade, men låsbultar är ett helt annat kapitel. Givetvis finns det en hel uppsjö av olika låsbultar, allt från wish.com som man drar av med en polygrip till... well, "inbrottssäkra" big_smile
Sen spelar ju typen av fälgar stor roll också hur lätt/svårt det är att få bort en bult.. T ex en plåtfälg där hela bulthuvudet med kona är blottat är ju inga större problem, men alu-fälgar där huvudet är försänkt ner i fälgen är ju "lite" värre.... tongue
Att svetsa kan funka, men det har ju sina egna risker... Dels att det krävs duktigt med värme för att få någon som helst genombränning, och till följd av det så riskerar man att sabba alu-fälgarna då alu har betydligt lägre smältpunkt än stål... Och dels kanske det inte finns plats för en mutter+större hylsa att svetsa fast pga. fälgens konstruktion.

Ett annat verktyg som kan fungera är en vinkel-/filmaskin("die grinder") med diamantslip/fräs, dom tuggar i sig det mesta i relativt snabb fart... Men det är väl inget alla har på hyllan direkt.

Jag använder inte heller låsbultar då jag anser att risken att något sånt här händer är större än att någon snor fälgarna för mig... Dessutom, vill dom ha fälgarna så tar dom fälgarna oavsett, med mer eller mindre skador på bilen i övrigt.

Ja, jag personligen använder aldrig låsbultar men köpte bilen för typ 2 veckor sedan och gamla ägaren som slarvat bort verktyget

Bonnpojken
28 augusti 2022 · 185 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235361/235361-147565437c2783705ad65edc995327d4.jpg


Har kapat som fan i hoppa om att kunna få dit en hylsa på utsidan och försöka dra av bultem men aluminiumet är så hårt att det knappt för att kapa i

Senast redigerat av Bonnpojken (28 augusti 2022)

Lucif3r
28 augusti 2022 · 2 215 Inlägg

Yikes, ok så du har redan valt att sabba fälgarna...
Ptja i så fall är det ju bara att fortsätta kapa! Kapa bort sektioner av fälgen tills det blir mindre och mindre, och förr eller senare lär du ju komma åt bulten smile

Bonnpojken
28 augusti 2022 · 185 Inlägg

Lucif3r skrev:
Yikes, ok så du har redan valt att sabba fälgarna...
Ptja i så fall är det ju bara att fortsätta kapa! Kapa bort sektioner av fälgen tills det blir mindre och mindre, och förr eller senare lär du ju komma åt bulten smile

Aa, jag tänker att man kan göra arbetet så effektivt som möjligt kanske och bara kapa bultskallen ? För när den är trasig så borde det inte finnas något som håller fast fälgen?

Jesper328
28 augusti 2022 · 2 372 Inlägg

Borde inte ta så lång tid att borra lös den där skallen.

Först och främst :
Kom ihåg att hålla borren sval med skärolja, går även med wd40 eller dylikt om man ej har olja.
Slipa skäret på borren när den blir slö, jag gör det med en rondell.
Börja med 3mm och kliv upp 1mm åt gången.
Kör borrmaskin på låg hastighet.

Finns inget värre än slöa borr, och de blir slöa väldigt snabbt om man ger sig på härdat stål utan att kyla.

Sen som tidigare nämnts så går det nog skapligt fort med en roterande fil och volframstift.
Du vill ju bara få skallen att släppa.

Up the RA
Bonnpojken
28 augusti 2022 · 185 Inlägg

Jesper328 skrev:
Borde inte ta så lång tid att borra lös den där skallen.

Först och främst :
Kom ihåg att hålla borren sval med skärolja, går även med wd40 eller dylikt om man ej har olja.
Slipa skäret på borren när den blir slö, jag gör det med en rondell.
Börja med 3mm och kliv upp 1mm åt gången.
Kör borrmaskin på låg hastighet.

Finns inget värre än slöa borr, och de blir slöa väldigt snabbt om man ger sig på härdat stål utan att kyla.

Sen som tidigare nämnts så går det nog skapligt fort med en roterande fil och volframstift.
Du vill ju bara få skallen att släppa.

Tack, får gå ut och göra det när det slutat regna smile

Utmarks-Loke
28 augusti 2022 · 5 841 Inlägg

Nu borde man komma åt med Lidls plasmaskärare

Bonnpojken
28 augusti 2022 · 185 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Nu borde man komma åt med Lidls plasmaskärare

Jodu om man hade haft sån så hade det vart enkelt, dock onödigt o köpa en bara för det här syftet

Utmarks-Loke
28 augusti 2022 · 5 841 Inlägg

Men du är ju nästan i mål nu, eftersom fälgen ändå är förstörd är det bara att fortsätta med vinkelslipen och få bort det sista av skruvskallen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang