V70n passagerardörr fel!

JohaN04
13 september 2022 · 5 Inlägg

Det är så att för ett tag sedan så sluta centrallåset i passagerardörren fram funka och rutan gick inte längre hissa ner. Då bytte jag både boxen där rutknappen sitter och även låskista men inget hjälpte.

Nu säger även bilen att passagerardörren är öppen även fast den är helt stängd. På grund av de så går de inte heller låsa bilen nu och all innerbelysning försätter ju därför vara på. Problemen är alltså rutan funkar inte, centrallåset funkar inte och det går inte låsa bilen. Har som sagt bytt låskista och den där boxen men inget hjälpte. Har en tid hos Volvo om ett tag men tänkte kolla om nån här kan hjälpa så man får ordning på de lite billigare:)

Mvh Johan

Jesper328
13 september 2022 · 2 371 Inlägg

Kolla efter kabelbrott i stammen mellan dörr och kaross.

Kan till 99% säkerhet gissa att ditt problem ligger där.

Up the RA
Brådhis * Voff voff *
14 september 2022 · 10 279 Inlägg

Tänk på att "boxen" (PDM) måste vara så nära som möjligt i tillverkningsår (vecka...). Annars kommer bilen inte godkänna den. Detta är dock olika på 00-04 och 05-08 där dom sistnämnda (med det nyare CAN-nätet) är mer förlåtande.

Du bör ha felkoder från PDM. Läs ut dessa så kan du troligen ringa in felet. Inte omöjligt att det är kabelbrott som Jesper328 föreslår, men kan även vara elektronikfel...

Senast redigerat av Brådhis (14 september 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JohaN04
16 september 2022 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:
Tänk på att "boxen" (PDM) måste vara så nära som möjligt i tillverkningsår (vecka...). Annars kommer bilen inte godkänna den. Detta är dock olika på 00-04 och 05-08 där dom sistnämnda (med det nyare CAN-nätet) är mer förlåtande.

Du bör ha felkoder från PDM. Läs ut dessa så kan du troligen ringa in felet. Inte omöjligt att det är kabelbrott som Jesper328 föreslår, men kan även vara elektronikfel...

Hur läser jag felkoderna från PDM:en? Behövs något speciellt verktyg? Har även kvar den som satt där innan vilket jag har satt tillbaka men de hjälpte inte.

Mossan1
16 september 2022 · 2 827 Inlägg

Felkoderna läses med en felkodsläsare. Dock, så måste den givetvis läsa hela bilen.  En billig scanner läser bara motorstyrdonet.

Måste vara en Volvoanpassad i detta fallet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang