1817
Sök

Turbo slår ifrån 940

4 Inlägg
14 september 2022
Trådstartare
Hej, har en Volvo 940, LTT Classic -97. Den går super fint maskinellt och är uppställt laddtryck (ca 0.9-1.0 bar) bränslechip och tändingschip. Har dock ett problem, när jag gasar på hårt så slår turbon ifrån? Beroende på hur mycket jag gasar så slår den ifrån olika hårt. Typ ibland ett lite dutt och ibland ett stort ryck. Jag tankar alltid 98 i den och det kommer beroende på luften utomhus och lasten i bilen. Jag inbillar mig att det är någon övettrycksregulator som går in och slår ifrån? och inte att bilen spikar ( inte dem tendenserna som folk har skrivit i andra trådar iaf). Att den inte får luft att slangen mellan lmm och turbo stryps är det inte, har redan kollat.

Jag undrar vad det kan vara. för bilen går super bra och är riktigt pigg men slår ifrån och undrar vad det är. Är det någon slang eller koppla förbi för att slippa detta?

Tack på förhand// Noel

3 067 Inlägg
14 september 2022
Slår ifrån hur?
Tappar du laddtryck helt plötsligt, och har detta bekräftats med en mätare?

Laddtrycket styrs ju mekaniskt, och något styrdon har inget med det att göra.
Vill minnas att någon variant av 940 hade en laddtrycksvakt som klippte tändning när insugstrycket blev för högt, men kan ha blandat ihop det med någon helt annan bil.

Har problemet kommit helt plötsligt eller i samband med chip, osv?

En ren gissning är att du får småspik under belastning, och styrdonet backar tändningen.

2 344 Inlägg
14 september 2022
Du har ju en knacksensor som känner efter spikningar, spikar det så backas tändningen tills det slutat spika. Blir vid fullt gaspådrag som ett ryck, t.ex. om slangen på turbon lossnat så motorn skenladdar. Så kolla över slangar etc. Hur är laddet uppställt?

4 Inlägg
14 september 2022
Trådstartare
Jesper328 skrev:
Slår ifrån hur?
Tappar du laddtryck helt plötsligt, och har detta bekräftats med en mätare?

Laddtrycket styrs ju mekaniskt, och något styrdon har inget med det att göra.
Vill minnas att någon variant av 940 hade en laddtrycksvakt som klippte tändning när insugstrycket blev för högt, men kan ha blandat ihop det med någon helt annan bil.

Har problemet kommit helt plötsligt eller i samband med chip, osv?

En ren gissning är att du får småspik under belastning, och styrdonet backar tändningen.

Har en mätare, och trycket försvinner i nån tiondel för att sen komma tbx. Har också läst laddtrycksvakt någonstans men att det inte finns på alla 940is. Frå kolla upp och se om det kan vara den som spökar.

Och chip och sånt satt på när jag köpte bilen och har inte ändra något sådant så vet inte hur den går orginal.

Mew skrev:
Du har ju en knacksensor som känner efter spikningar, spikar det så backas tändningen tills det slutat spika. Blir vid fullt gaspådrag som ett ryck, t.ex. om slangen på turbon lossnat så motorn skenladdar. Så kolla över slangar etc. Hur är laddet uppställt?

Laddtrycket är uppjusterat med en ljusterbar wastergate, och slangar runt om är hela och fina. Så tippar mer på knacksensorn som du nämner smile

Sök