1996 Volvo 940 går på 3 cylindrar efter tändstiftsbyte

Pompa53
15 september 2022 · 5 Inlägg

Tjena, jag bytte mina tändstift samt tändkablar i min 944 igår med hoppet att den skulle gå lite bättre. Efter bytet starta ja den o bilen skakade nästan sönder, den låter som en traktor och gör milkshake ur allt i bilen. Jag bytte tillbaka till de gamla stiften och kablarna men det gjorde ingen skillnad. Sedan kollade ja gnistan i varje tändstift och varje kabel genom att sätta tändstiften nära metall och det fanns gnista i varje kabel och tändstift.
Jag tror att det är 1an eller 2an efter som ja tog  av tändhattarna och det gjorde ingen skillnad, mycket möjligt att båda cylindrarna går fel.
När jag tog bort 3an eller 4an startade den inte alls.
Jag har läst runt på alla möjliga forum angående liknande problem och folk säger att det kan vara allt från  spridarna till packningarna, däremot är det underligt att det skulle hända i just mitt fall eftersom det var just efter tändstiftsbyte.
Snälla hjälp.
Tändstiften jag bytte till är NGK och kablarna är bosch, originala var volvo.
Det är en B230FK som sitter i en 96 volvo 944 som gått 33000mil.

Brådhis * Voff voff *
15 september 2022 · 10 277 Inlägg

Inte kastat om tändkablarna på nå´t vis?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
15 september 2022 · 2 834 Inlägg

Tändkablarna som sitter fel. Gick den före du bytte stift och kablar kan det knappt va nåt annat. I synnerhet om du bytte tillbaka till det gamla och var lika då.

zemet
15 september 2022 · 4 037 Inlägg

Du har nog satt kablarna fel på fördelaren. Det är inte 1-2-3-4 utan 1-3-4-2 om jag inte kommer ihåg fel.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Pompa53
15 september 2022 · 5 Inlägg

zemet skrev:
Du har nog satt kablarna fel på fördelaren. Det är inte 1-2-3-4 utan 1-3-4-2 om jag inte kommer ihåg fel.

Det är möjligt, däremot kollade ja på en kompis 940 (98) o då satt kablarna 1234

Pompa53
15 september 2022 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:
Inte kastat om tändkablarna på nå´t vis?

Finns det i någon manual hur tändkablarna ska sitta?

Brådhis * Voff voff *
15 september 2022 · 10 277 Inlägg

Pompa53 skrev:

zemet skrev:
Du har nog satt kablarna fel på fördelaren. Det är inte 1-2-3-4 utan 1-3-4-2 om jag inte kommer ihåg fel.

Det är möjligt, däremot kollade ja på en kompis 940 (98) o då satt kablarna 1234

Då går hans lika illa som din... Alla rödblockare har 1342 i tändföljd. Men tänk på hur du sätter dom på fördelarlocket, det går att tänka fel med toppmonterade fördelaren.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Robban_F Avstängd
15 september 2022 · 301 Inlägg
Pompa53
15 september 2022 · 5 Inlägg

Brådhis skrev:

Pompa53 skrev:

zemet skrev:
Du har nog satt kablarna fel på fördelaren. Det är inte 1-2-3-4 utan 1-3-4-2 om jag inte kommer ihåg fel.

Det är möjligt, däremot kollade ja på en kompis 940 (98) o då satt kablarna 1234

Då går hans lika illa som din... Alla rödblockare har 1342 i tändföljd. Men tänk på hur du sätter dom på fördelarlocket, det går att tänka fel med toppmonterade fördelaren.

Ska kolla det ikväll, jag återkommer efter jag gjort det!

Robban_F Avstängd
15 september 2022 · 301 Inlägg

Hur kablarna än är omkastade kan motorn omöjligt missa på enbart en cylinder. Det måste vara minst två tändstiftskablar som är omkastade.
Om motorn tänder på tre cylindrar så är det avbrott i tändstiftskabeln, fel på tändstiftet eller fel i fördelaren.

Senast redigerat av Robban_F (15 september 2022)

Pompa53
16 september 2022 · 5 Inlägg

Löst! Jag hade bytt på 1ans o 2ans tändkablar...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang