Fixa webasto på yaris diesel. Finns redan dieselvärmare

DennisCA
16 september 2022 · 247 Inlägg

På min yaris så finns en dieseldriven motorvärmare som går igång automatiskt då det är kallt väder och motorn inte blir tillräckligt varm. Jag undrar om man fixa så man kan slå på denna när bilen är avstängd också?

Jag vet inte om den behöver motorn igång för att funka eller ej, men om den inte behöver det så skulle man kunna använda den för att värma motorn på morgonen istället för blockvärmaren, låter lockande med dagens elpriser.

Nån som har gjort det, eller annars kan nånting om detta? Jag tippar att den behöver 12v för att fungera.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
simlar
16 september 2022 · 5 525 Inlägg

Sitter det en original-monterad webasto i den så kan det finnas ombyggnadssats att köpa hos Toyota återförsäljare.

Vissa värmare är hårdkodade som tillsatsvärmare, kräver då byte av värmarens styrdon för att kunna använda som parkeringsvärmare.

Webasto aktiveras med deras egna dataprotokoll via sin W-bus.
Men köper du ett webasto tidur eller webasto fjärrstyrdon med fjärr och rätt styrdon sitter i själva värmaren så är det bara koppla in.
Tidur/fjärrstyrdonet skickar även ut en 12v signal du kopplar på ett relä och skarvar in till kupefläkten, om det är simpel klimatpanel och inte pwm-styrd kupéfläkt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
DennisCA
16 september 2022 · 247 Inlägg

Detta är en 2007 års modell så jag tror det förmodligen är nån enkel brytare och att få 12V till rätt ställe, ingen avancerad teknik kan jag tro.

Har ingen kupevärmare på den här bilen utan bara en motorvärmare, tror inte den är gjord för att värma luften utan endast motorn.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2022 · 17 477 Inlägg

ACC eller Ac?

Har uppdaterat några bilar från tempstyrning till att kunna köras manuellt med. Modellbeteckning måste fås fram på något sätt. Finns olika tillvägagångssätt här. På webastobilar har jag monterat ett färdigt kit som består av följande delar:

- Eldriven cirkulationspump (saknas original, motorn sköter ju cirkulation)
- Kablage som ska monteras in via stift i värmarens befintliga multikontakt med konstantplus, extra jord och signalkablar.
- A. Signalkablage som dra in till kupé och en liten dosa med antennsladd (upp i A-stolpen med den) Fjärrkontroll modell enkel eller med timer
- B. Multicontrol som placeras i kupé och agerar tidsstyrd eller on/off via knapparna
- Grejerna ska programmeras med, dold menu finns och ta fram men varierar hur man gör.
- Lila kabel till kupéfläkt

En bil från 2007 kan vara enklare men en eldriven vattenpump bör du behöva. Kanske räcker med en enkel analog +12v in (på rätt stift, gör fel och du kommer frysa i vinter) för att värmaren ska vakna.

Modell måste fram!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DennisCA
16 september 2022 · 247 Inlägg

ACC, är det cruise control du menar? I så fall nej det saknas, skulle jag gärna haft. AC har den.

Den komplettaste modellbeteckningen på min bil så är väl detta: TOYOTA Yaris II Hatchback (XP9) 1.4 D-4D (NLP90_) Diesel (90 hk / 66 kW)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 september 2022 · 13 742 Inlägg

ac är vanlig kylning av kupen medans acc är automatisk kontrollerad kupe tempratur

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DennisCA
16 september 2022 · 247 Inlägg

OK då har den bara AC. ACC förstod jag som Adaptive cruise control.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Brådhis * Voff voff *
16 september 2022 · 10 279 Inlägg

DennisCA skrev:
OK då har den bara AC. ACC förstod jag som Adaptive cruise control.

Automatic Climate Control (benämns också ECC, Electronic Climate Control). smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
DennisCA
16 september 2022 · 247 Inlägg

Japp sånadära moderniteter jag varken vill ha eller behöver om jag ska va ärlig, bara mera grejer som går sönder. Helt vanlig AC är en gudagåva som det är.

Senast redigerat av DennisCA (16 september 2022)

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang