1881
Sök

Mazda 1995 1.5 vägrar starta

690 Inlägg
18 september 2022
Trådstartare
En skitbil med många brister. Torra slangar osv. Ingen verkar ha bytt något på ett tag.

Den gick att köra i en vecka, men den hostadr och dog titt som tätt om man inte använde choken eller lekte med gasen.

Öppnade upp, rengjorde tändkablarna, böt tändspolen, böt tändstiften och sedan vägrar den att starta.

Den verkar få bränsle för vad som sker är att den kickar igång direkt, men dör efter någon sekund oavsett om man trycker på gasen eller använder choken.

Den tänder även igång sig själv efter att den dött.

Har tittat på fördelarlocket och stiften där var lite risiga så rengjorde dom, men märkte även att kolbiten i mitten var lite chippad,men helt ok annars.

Rotorn rengjorde jag också med stålborste, skaffade nya tändkablar, böt bränslefiltret och öppnade upp luftburken. Men den vill ändå inte hålla sig vid liv.

Så den verkar få gnista, bränsle och luft. Men mer som att den får en ojämn gnista och kan bara slå runt ibland.

Vad fan kan problemet vara. Ska byta locket och rotorarmen men kommer ta ett tag tills jag får dom här, och den gick ju tidigare. Batteriet är också i ok skick men kan behövas laddas efter en dag av provstartningar.

Professionell hatare

690 Inlägg
18 september 2022
Trådstartare
Blanke skrev:
En skitbil med många brister. Torra slangar osv. Ingen verkar ha bytt något på ett tag.

Den gick att köra i en vecka, men den hostadr och dog titt som tätt om man inte använde choken eller lekte med gasen.

Öppnade upp, rengjorde tändkablarna, böt tändspolen, böt tändstiften och sedan vägrar den att starta.

Den verkar få bränsle för vad som sker är att den kickar igång direkt, men dör efter någon sekund oavsett om man trycker på gasen eller använder choken.

Den tänder även igång sig själv efter att den dött.

Har tittat på fördelarlocket och stiften där var lite risiga så rengjorde dom, men märkte även att kolbiten i mitten var lite chippad,men helt ok annars.

Rotorn rengjorde jag också med stålborste, skaffade nya tändkablar, böt bränslefiltret och öppnade upp luftburken. Men den vill ändå inte hålla sig vid liv.

Så den verkar få gnista, bränsle och luft. Men mer som att den får en ojämn gnista och kan bara slå runt ibland.

Vad fan kan problemet vara. Ska byta locket och rotorarmen men kommer ta ett tag tills jag får dom här, och den gick ju tidigare. Batteriet är också i ok skick men kan behövas laddas efter en dag av provstartningar.

**1985 mazda, inte 1995. Förgasare.

Fick även göra en hemmagjord vevhusventil av ett rör efter att den gamla sprack i tusen bitar.

Professionell hatare

2 853 Inlägg
18 september 2022
Är det kamrem på en sån? Kolla så inte den kuggat isåfall.

Annars kolla över vaccumslangar, kan ju va nån sån du kommit åt då du hållit på med tändkablar och sånt. Torra vaccumslangar går lätt av/blir spräckt och det kan bli som du beskriver.

Kolla även förgasarfotspackningen. Även om det är mindre troligt om den gick innan.
Senast redigerat av uhlin (18 september 2022)

6 229 Inlägg
18 september 2022
Vad händer om du ger den startgas nu? Och har du dubbel- och trippelkollat att tändkablarna sitter rätt på fördelarlocket?

3 677 Inlägg
18 september 2022
Tändningen som du pillat med är ju huvudmisstänkt. Sitter kablarna rätt?

Ganmal bil som stått?
Hur är bränslet?
Blivit goja i förgasaren? (Gamla bensintankar som varit tomma i åratal är INTE rena innuti...

Hur mår bränslepumpen?

Är det någon brytarspets?
Japaner tror jag förvisso alla hade brytarlöst 1985.
Senast redigerat av Mossan1 (18 september 2022)

690 Inlägg
18 september 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Tändningen som du pillat med är ju huvudmisstänkt. Sitter kablarna rätt?

Ganmal bil som stått?
Hur är bränslet?
Blivit goja i förgasaren? (Gamla bensintankar som varit tomma i åratal är INTE rena innuti...

Hur mår bränslepumpen?

Är det någon brytarspets?
Japaner tror jag förvisso alla hade brytarlöst 1985.

Brytarlöst.

Nu har vi dock gett upp. Finns knappt kompression, den bara snurrar. Satte lite olja i cylindrarna, men vägrar ändå få kompression. Dubbelkollade tändstiften och kablarna, inget fel där.

I eftertanke så saknade den kompression redan från dag 1. Bränslepumpen fungerar då det kommer soppa in i förgasarn som det ska. Är ny soppa i han också.

Tändkablarna sitter rätt. När vi böt dom så tog vi av dom en efter en bara då den funkade.

Såg även att andra cylindern var snustorr och gamla tändstiftet var bränt. Tänkte även att tanklocket var problemet då den kom med utan och att ventilen var körd till tanken,men detta löste inte heller problemet.

Vi har gett upp för tillfället och kontaktat säljaren då i efterhand har jag hittat flera allvarliga fel med bilen i överlag som säljaren bör definitivt ha haft kännedom om.
Senast redigerat av Blanke (19 september 2022)

Professionell hatare

Sök