Batteriladdning pga öppen dörr/baklucka

Guerejo
18 september 2022 · 3 Inlägg

Jag har en Hyundai vars batteri har laddat ur på sista tiden när en dörr står öppen. Nu har jag backe hemma och på jobbet så det har löst sig. Vårdcentralen hade ingen backe.
En kompis hjälpte mig att kolla lite vad som kunde vara problemet. Vi stoppade bla in ett annat batteri men det tappade också väldigt snabbt bara av att en bildörr stod öppen. Även med tändningen av och bara bakluckan öppen tappade batteriet fort. Är bilen stängd är allt dock helt ok.
Vad tänker man om det och hur felsöker man?

zzr94092
18 september 2022 · 4 378 Inlägg

Är väl ganska normalt om batteriet är dåligt! Felsökning är väl att stänga dörren/luckan!

Senast redigerat av zzr94092 (18 september 2022)

Utmarks-Loke
18 september 2022 · 5 813 Inlägg

Biltema har ett instrument som kollar vilket skicket på batteriet är, tyvärr är det rätt dyrt men om du känner någon som har ett sånt kan du kolla hur batteriet egentligen mår

Guerejo
18 september 2022 · 3 Inlägg

Min förhoppning var först att det skulle vara ett dåligt batteri men vi stoppade in ett annat batteri från annan bil och såg att laddningen tickade ner väldigt fort på det också. Något drar en massa ström bara för att en dörr öppnas.

Utmarks-Loke
18 september 2022 · 5 813 Inlägg

Drar det väldigt mycket ström så måste något hända, något måste snurra, lysa eller bli varmt. Men det låter ju som det är dags att plocka fram multimetern och mäta lite. Sätt den på strömmätning, ampere, och sätt den mellan pluspolen på batteriet och polskon, då mäter du all ström som går ut från batteriet.

torsen
19 september 2022 · 7 198 Inlägg

Jag vill tipsa om att prova följande.

Kör bilen så att batteriet är fulladdat = 12,7 volt.
Lägg av batteriets minuskabeln över natten.
Har spänningen inte sjunkit efter c:a 12 timmar är det förmodligen inte fel på batteriet.

Gör om samma sak men låt minuskabeln vara kvar på batteriet.
Har spänningen sjunkit har du en "strömtjuv".

Tänd innebelysning över natten eller mer kan medföra att spänningen sjunker så mycket att startmotorn inte fungerar.
Så kolla att belysning i bagagerum, tak, vid backspegel, i handskfack vid fötter etc är avstängt.

Guerejo
20 september 2022 · 3 Inlägg

Tack för tipset men bilen stod på en parkering under en vecka och startade utan problem efter det. Den enda gemensamma faktorn till problem att starta jag kan komma på är just öppna dörrar.

torsen
20 september 2022 · 7 198 Inlägg

Guerejo skrev:
Tack för tipset men bilen stod på en parkering under en vecka och startade utan problem efter det. Den enda gemensamma faktorn till problem att starta jag kan komma på är just öppna dörrar.

Men du ställer väl inte bilen på en parkering en vecka med öppen/öppna dörr/dörrar - eller missförstår jag dig?

Brådhis * Voff voff *
20 september 2022 · 10 244 Inlägg

Sluta parkera med dörrar och/eller baklucka öppen? smile

Som skrivits tidigare så måste någonting låta, snurra eller bli varmt för att strömmen ska gå åt. Och är batteriet friskt men ändå töms så fort så måste det låta, snurra en hel del eller bli rejält varmt...

Så jag misstänker nog ändå batteriet. Åk till en verkstad och be dom mäta upp batteriet så vet du.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang