B230F, Få reda på dålig topplockspackning!

YZGUCCI
28 september 2022 · 50 Inlägg

Hej!

Jag har Volvo 740 1988. Och min glykol är typ färgad som grönbrun färg. Bilens temp givare funkar inte i mätarhuset. Hur vet jag om bilens toplockspackning är dålig?

När jag köpte bilen så var kylar vätskan mellan min och max i behållaren. Nu ligger kylarvätskan lite över min. Och jag har haft bilen i 5 dagar. Och körde bilen från Skellefteå till Stockholm och kört en massa i Stockholm. Skulle gissa på att jag kört i 40 timmar på dessa 5 dagar.

hur vet man att en bil överhettar eller kokar när temp mätaren är trasig?

Utmarks-Loke
28 september 2022 · 5 833 Inlägg

Om kylvattnet är rödbrunt kan det bero på rost. Med glykol i vattnet skall det inte rosta men om någon tömt i rent vatten rostar motorn invändigt och vattnet blir missfärgat. Byt vatten, spola ur systemet till det bara kommer ut rent vatten och fyll sedan på nytt vatten med rätt mängd frostskyddsmedel, då vet du också att inte bilen fryser för dig i vinter. Och se till att laga tempmätaren, det kanske bara är att byta givaren.

zemet
29 september 2022 · 4 037 Inlägg

Har du kört 40 mil och kylarvätskenivån fortfarande är över min så är din topplockspackning iaf inte trasig på det sättet att den läcker vatten.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang