A-traktor, Mazda B2600, 1989, stannar efter 20-30 sekunder

Malinda
2 oktober 2022 · 2 Inlägg

Hej på er! Grabbens A-traktor spökar. Den är H-reggad och har funkar bra men på senaste tiden händer nåt märkligt. Den startar fint, men efter 20-30 sekunder dör den (oavsett om vi kör eller om den är på tomgång). Vi har bytt bränslefilter och kollat pumpen, bränslet flödar som det ska och vi ser inga spår av föroreningar. Vi har även testat termostaten och den fungerar. Olja och oljefilter nybytt. Nu är idéerna slut, är det någon som har någon idé vad det kan vara? Tacksam för förslag 😊

Jesper328
2 oktober 2022 · 2 366 Inlägg

Räcker det inte med en tråd, eller är det bara ett väldans sammanträffande att det finns två likadana bilar med samma problem på forumet?

Startar den direkt igen och går en stund till efter att den dött?

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 oktober 2022 · 17 465 Inlägg

Bensin antar jag. Tändspole, fördelare?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
740_skara
2 oktober 2022 · 2 Inlägg

Jesper328 skrev:
Räcker det inte med en tråd, eller är det bara ett väldans sammanträffande att det finns två likadana bilar med samma problem på forumet?

Startar den direkt igen och går en stund till efter att den dött?

De gör väll inget med två inlägg? Snacka om paragrafryttare. Skulle tro att det är något med tändningen, i och med h-reggen. Förmodligen fördelaren eller tändspolen.

Jesper328
2 oktober 2022 · 2 366 Inlägg

740_skara skrev:

Jesper328 skrev:
Räcker det inte med en tråd, eller är det bara ett väldans sammanträffande att det finns två likadana bilar med samma problem på forumet?

Startar den direkt igen och går en stund till efter att den dött?

De gör väll inget med två inlägg? Snacka om paragrafryttare. Skulle tro att det är något med tändningen, i och med h-reggen. Förmodligen fördelaren eller tändspolen.

Tror inte att paragrafryttare är ordet du är ute efter, men jag noterar dina åsikter, samt ber om ursäkt ifall du blev ledsen.

Up the RA
740_skara
2 oktober 2022 · 2 Inlägg

Jesper328 skrev:

740_skara skrev:

Jesper328 skrev:
Räcker det inte med en tråd, eller är det bara ett väldans sammanträffande att det finns två likadana bilar med samma problem på forumet?

Startar den direkt igen och går en stund till efter att den dött?

De gör väll inget med två inlägg? Snacka om paragrafryttare. Skulle tro att det är något med tändningen, i och med h-reggen. Förmodligen fördelaren eller tändspolen.

Tror inte att paragrafryttare är ordet du är ute efter, men jag noterar dina åsikter, samt ber om ursäkt ifall du blev ledsen.

Jag tror visst det var ordet jag sökte eftersom jag skrev det. Snarare du som är ledsen.

Malinda
2 oktober 2022 · 2 Inlägg

Tack för svar! Det är bensinare och den startar inte om när den stannat (efter ganska exakt 25 sekunder varje gång). När man vrider på nyckeln startar den igen och problemet upprepas. Vi har bytt alla tändstift och öppnar fördelaren men kan inte se något märkligt där på stiften (men är å andra sidan ingen expert…). Tändspolen alt nåt med H-reggen får vi kika vidare på, tycker det är så konstigt. Angående två inlägg: det kan hända att min son själv blivit medlem i detta forum och ställt samma fråga utan att jag vetat om det, men han har i alla fall inte fått ordning på Mazdan så jag gör vad jag kan för att hjälpa honom 🤯

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang