3364
Sök

D5252t i 945?

Avstängd
24 Inlägg
4 oktober 2022
Trådstartare
#1
Tjenare skulle vilja veta om någon här har byggt en 945 med d5252t?

Skulle vilja se lite bilder och veta vad som behövs för att få det att passa, fungera och hur man får den igenom i besiktning.

//Albin

Forummoderator
18 289 Inlägg
4 oktober 2022
#2
Motorfästen ska byggas. Växellåda behöver anpassas till motorn, komplett kabelhärva ska bytas ut, osäker på bakaxel. Men bör vara mycket kunnig inom el för ett sådant byte. Bara byte av instrumenten kräver en del...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Forummoderator
18 289 Inlägg
4 oktober 2022
#3
Gissar på att du är 16 år.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
24 Inlägg
4 oktober 2022
Trådstartare
#4
Hybrid_ skrev:
Motorfästen ska byggas. Växellåda behöver anpassas till motorn, komplett kabelhärva ska bytas ut, osäker på bakaxel. Men bör vara mycket kunnig inom el för ett sådant byte. Bara byte av instrumenten kräver en del...

Okej!

Pappas kompis är rätt duktig med el på bilar. Han har en 965 med om606. Med hans hjälp och några bytes jobb så borde man nog kunna få det att funka.

Forummoderator
18 289 Inlägg
4 oktober 2022
#5
Albin_k2 skrev:
Hybrid_ skrev:
Motorfästen ska byggas. Växellåda behöver anpassas till motorn, komplett kabelhärva ska bytas ut, osäker på bakaxel. Men bör vara mycket kunnig inom el för ett sådant byte. Bara byte av instrumenten kräver en del...

Okej!

Pappas kompis är rätt duktig med el på bilar. Han har en 965 med om606. Med hans hjälp och några bytes jobb så borde man nog kunna få det att funka.

En om606 kräver i princip ingen eldragning. En TDi kräver massor inklusive CAN-bus. Inget man gör på en helg direkt... Har dina föräldrar gett dig en budget att köpa bil/A-traktor för? Vad ligger den på i så fall?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
24 Inlägg
4 oktober 2022
Trådstartare
#6
Hybrid_ skrev:
Albin_k2 skrev:
Hybrid_ skrev:
Motorfästen ska byggas. Växellåda behöver anpassas till motorn, komplett kabelhärva ska bytas ut, osäker på bakaxel. Men bör vara mycket kunnig inom el för ett sådant byte. Bara byte av instrumenten kräver en del...

Okej!

Pappas kompis är rätt duktig med el på bilar. Han har en 965 med om606. Med hans hjälp och några bytes jobb så borde man nog kunna få det att funka.

En om606 kräver i princip ingen eldragning. En TDi kräver massor inklusive CAN-bus. Inget man gör på en helg direkt... Har dina föräldrar gett dig en budget att köpa bil/A-traktor för? Vad ligger den på i så fall?

köpte en Audi a6 2003 av grannen för 1000kr och lagade rost och hjälpte pappas kompis med att skruva plåt så han lackade dörrarna. Jag sålde den sen för 17.000 och för det köpte jag en Nissan navara.

Svetsade förstärkningar och gjorde den till a-traktor och sålde den för 85.000

så ca 85.000-90.000 kr har jag att arbeta med. (Ifrån egna pengar iaf)
Senast redigerat av Albin_k2 (4 oktober 2022)

Forummoderator
18 289 Inlägg
4 oktober 2022
#7
Albin_k2 skrev:
Hybrid_ skrev:
Albin_k2 skrev:

Okej!

Pappas kompis är rätt duktig med el på bilar. Han har en 965 med om606. Med hans hjälp och några bytes jobb så borde man nog kunna få det att funka.

En om606 kräver i princip ingen eldragning. En TDi kräver massor inklusive CAN-bus. Inget man gör på en helg direkt... Har dina föräldrar gett dig en budget att köpa bil/A-traktor för? Vad ligger den på i så fall?

köpte en Audi a6 2003 av grannen för 1000kr och lagade rost och hjälpte pappas kompis med att skruva plåt så han lackade dörrarna. Jag sålde den sen för 17.000 och för det köpte jag en Nissan navara.

Svetsade förstärkningar och gjorde den till a-traktor och sålde den för 85.000

så ca 85.000-90.000 kr har jag att arbeta med. (Ifrån egna pengar iaf)

Och EXAKT hur gjorde du den till A-traktor?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
24 Inlägg
4 oktober 2022
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Albin_k2 skrev:
Hybrid_ skrev:

En om606 kräver i princip ingen eldragning. En TDi kräver massor inklusive CAN-bus. Inget man gör på en helg direkt... Har dina föräldrar gett dig en budget att köpa bil/A-traktor för? Vad ligger den på i så fall?

köpte en Audi a6 2003 av grannen för 1000kr och lagade rost och hjälpte pappas kompis med att skruva plåt så han lackade dörrarna. Jag sålde den sen för 17.000 och för det köpte jag en Nissan navara.

Svetsade förstärkningar och gjorde den till a-traktor och sålde den för 85.000

så ca 85.000-90.000 kr har jag att arbeta med. (Ifrån egna pengar iaf)

Och EXAKT hur gjorde du den till A-traktor?

Byggde igen för baksätet stoppade i h-can. satt flaklock sen tidigare satte på spacers för 2400kr sen reggade jag den och sen sålde

Forummoderator
18 289 Inlägg
4 oktober 2022
#9
Albin_k2 skrev:
Hybrid_ skrev:
Albin_k2 skrev:

köpte en Audi a6 2003 av grannen för 1000kr och lagade rost och hjälpte pappas kompis med att skruva plåt så han lackade dörrarna. Jag sålde den sen för 17.000 och för det köpte jag en Nissan navara.

Svetsade förstärkningar och gjorde den till a-traktor och sålde den för 85.000

så ca 85.000-90.000 kr har jag att arbeta med. (Ifrån egna pengar iaf)

Och EXAKT hur gjorde du den till A-traktor?

Byggde igen för baksätet stoppade i h-can. satt flaklock sen tidigare satte på spacers för 2400kr sen reggade jag den och sen sålde

Aut/man?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Avstängd
24 Inlägg
4 oktober 2022
Trådstartare
#10
Hybrid_ skrev:
Albin_k2 skrev:
Hybrid_ skrev:

Och EXAKT hur gjorde du den till A-traktor?

Byggde igen för baksätet stoppade i h-can. satt flaklock sen tidigare satte på spacers för 2400kr sen reggade jag den och sen sålde

Aut/man?

Manuell. Gjorde även ett växelspaks spärr

Forummoderator
18 289 Inlägg
4 oktober 2022
#11
Se där ja. Köp en färdig A-traktor och bara kör. Istället för att lägga 200 timmar på en konvertering. Inte ens värt jobbet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 456 Inlägg
5 oktober 2022
#12
Hybrid_ skrev:
En TDi kräver massor inklusive CAN-bus. Inget man gör på en helg direkt...

Mja, om vi fokuserar på bara motorkoden, D5252t, så satt den även i 850 TDI. Och dom har ju ingen can-bus. Men man lär ju fortfarande flytta över typ hela elsystemet, fast det är lite enklare än CAN-BUS baserade system.

Fortfarande inte gjort på en helg dock smile



Sök