1369
Sök

Fet blandning

148 Inlägg
10 oktober 2022
Trådstartare
Har en Volvo 940, motor 200ft  1997. Den startar väldigt fett och går fett i några minuter innan den lugnar ner sej och blir lite normalare i blandning. Nåt tips på vare jag kan börja leta, .. felkoder? Tempsensor som brukar ge upp? När den är varm så går den helt normalt

2 348 Inlägg
10 oktober 2022
Det ska vara en fetare blandning när motorn är kall. Vad är det som gör att du anser den gå för fett?

Avstängd
301 Inlägg
10 oktober 2022
Felkoder?

Avstängd
301 Inlägg
10 oktober 2022
lekman skrev:
Den startar väldigt fett och går fett i några minuter, felkoder?

Vi kan inte kontrollera dina felkoder på distans. Vad får du för felkoder?

148 Inlägg
10 oktober 2022
Trådstartare
Har ingen erfarenhet av dom, men får kolla hur jag får ut koder på den. Kommer fram till att den är för ny för att blinka ut koder, får låna upp en läsare då
Senast redigerat av lekman (10 oktober 2022)

148 Inlägg
10 oktober 2022
Trådstartare
Xebers76 skrev:
Det ska vara en fetare blandning när motorn är kall. Vad är det som gör att du anser den gå för fett?

Den går riktigt mycket fett, sådär så att den knappt håller igång

Avstängd
301 Inlägg
10 oktober 2022
lekman skrev:
Har ingen erfarenhet av dom, men får kolla hur jag får ut koder på den

Ta fram din multimeter och mät om temperatursensorn håller normala värden. Du kan också prova att koppla ur den för att se om det blir någon skillnad.
Senast redigerat av Robban_F (10 oktober 2022)

148 Inlägg
10 oktober 2022
Trådstartare
Robban_F skrev:
lekman skrev:

Varför frågar du om dem då?

Ta fram din multimeter och mät om temperatursensorn håller normala värden. Du kan också prova att koppla ur den för att se om det blir någon skillnad.

Ja, eg frågade jag väl hur man får ut koder. Tror jag googlat att det inte går att blinka ut på en -97a. Tips på var info finns om systemet? Givarens värden mm

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
10 oktober 2022
lekman skrev:
Robban_F skrev:
lekman skrev:

Varför frågar du om dem då?

Ja, eg frågade jag väl hur man får ut koder. Tror jag googlat att det inte går att blinka ut på en -97a. Tips på var info finns om systemet? Givarens värden mm

det går att blinka dom oxå.. men man får bygga en egen grunk att ansluta på obd utaget...

den frågan alla borde ställa först... är bilen original eller moddad och vad är moddat.....

Kör fort så hinner inget hända...

148 Inlägg
11 oktober 2022
Trådstartare
Motorn och styrningen är helt original förutom att det sitter en H-reg och att den är en a-traktor nu. Inget som påverkar bränslet iaf

1 654 Inlägg
11 oktober 2022
Säker på att den går fett? Tänker snarare att symptomen låter som att den får för lite soppa vid kallstart om den går bra när den är varm. Vanligt symptom på tempgivaren, men försök få ut felkoder för att vara säker smile

148 Inlägg
11 oktober 2022
Trådstartare
Ska ta ut felkoder. Mäter också gärna på tempgivaren, tror att jag läste att det är olika signaler till tändning och bränsle, ska kolla mer
Jo, superfett i blandning, inte magert. Kan sätta min högra hand på det....

Sök