Tung styrning Subaru sti

Ns257
19 oktober 2022 · 19 Inlägg

Hallå!

För ett tag sen hade jag bilen, en Subaru sti från 2013 med ej257, inne på service hos Hedins där de bytte kamrem och och löprullar.

Efter det har bilen känts tung i styrningen, ungefär som att servon inte fungerar. Det är speciellt märkbart inlägget hastigheter och blir tyngre ju mer man vrider ratten.

Ett annat symptom är när jag åker i en lång kurva med ratten i en konstant vinkel så känner jag hur det periodvis hugger till, att styrningen växlar mellan lätt och tung.

Min fråga är om det på något sätt har ett samband med servicen på Hedin.

De modifikationer bilen har är sänkfjädar, öppet luftfilter, och avgassystem från midpipe och bakåt.

Tack på förhand!

uhlin
19 oktober 2022 · 2 834 Inlägg

Är det elservo på en sån? Skulle kunna va nåt till den som de glömt.

Fungerade den innan som den skulle så åk tillbaka och säg hur det är.

Och hur länge sen är ett tag? Går nog inte och komma flera månader efter och reklamera.

Senast redigerat av uhlin (19 oktober 2022)

Ns257
19 oktober 2022 · 19 Inlägg

Är rätt säker på att det är hydraulisk servo.
Med lång tid så är det tyvärr nästan ett år sen. Lämnade in den precis innan jag ställde av den. Ställde på igen i april, men då tänkte jag att det är något som går över. Har inte blivit speciellt mycket körning i år heller så jag har inte riktigt tagit tag i det.

simlar
20 oktober 2022 · 5 526 Inlägg

Din beskrivning låter som att det är för lite olja i servon eller luft i servostyrningen.

Kolla servooljans nivå och fyll på med korrekt olja om det behövs.
Sen har du locket löst, startar bilen och rattar helt fullt åt vänster och håller där i 10sek sen helt fullt åt höger och håller där i 10sek
Sen upprepar tills luften är borta ur systemet.
Man kan behöva fylla på mer olja allteftersom luften försvinner.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
granadadr
20 oktober 2022 · 7 290 Inlägg

Ns257 skrev:
Är rätt säker på att det är hydraulisk servo.
Med lång tid så är det tyvärr nästan ett år sen. Lämnade in den precis innan jag ställde av den. Ställde på igen i april, men då tänkte jag att det är något som går över. Har inte blivit speciellt mycket körning i år heller så jag har inte riktigt tagit tag i det.

ett ÅR sen?? njaj då är det nog låg oljenivå eller något annat fel sad

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ns257
22 oktober 2022 · 19 Inlägg

simlar skrev:
Din beskrivning låter som att det är för lite olja i servon eller luft i servostyrningen.

Kolla servooljans nivå och fyll på med korrekt olja om det behövs.
Sen har du locket löst, startar bilen och rattar helt fullt åt vänster och håller där i 10sek sen helt fullt åt höger och håller där i 10sek
Sen upprepar tills luften är borta ur systemet.
Man kan behöva fylla på mer olja allteftersom luften försvinner.

Oljenivån för har jag kollat och det var inget fel där. Dock kanske det är värt att byta oljan och se om det blir bättre.

torsen
23 oktober 2022 · 7 238 Inlägg

Eller som similar skriver - lufta!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang