2626
Sök

Felställd tändning Volvo 940 lh2.4 b230fb

3 Inlägg
20 oktober 2022
Trådstartare
#1
Har en Volvo 940 från 92 med b230fb.
Helt original inget trim eller liknande.
18000 mil, bra jämn kompression, felet fanns redan vid köp.

Bytt: Allt i tändningsväg.

När jag lyser med stroboskop lampa visar den ungefär 25 graders förtändning vid tomgång.

Inga felkoder

Felsökning som är gjord: Kollat så svänghjulet sitter rätt, bytt tändläges givare, bytt både tändning och bränsle box, nollat motorn (alla markeringar stämmer och nockarna på kammen står som ett V vid TDC.

Bilen går ryckigt och går ej att varva över 3500-4000 då baksmäller det bara

Vad kan det vara?

2 344 Inlägg
20 oktober 2022
#2
Kolla så veven verkligen står rätt. Det hjulet kan ibland vrida sig i vulkningen/gummit, då kan markeringarna se ut att stämma men i själva verket kan grejerna stå fel. Jämför med hur kilen bakom sitter, eller gå på markeringen som finns på den lilla styrplåten som sitter bakom vevaxelvredet.


3 Inlägg
21 oktober 2022
Trådstartare
#3
Mew skrev:
Kolla så veven verkligen står rätt. Det hjulet kan ibland vrida sig i vulkningen/gummit, då kan markeringarna se ut att stämma men i själva verket kan grejerna stå fel. Jämför med hur kilen bakom sitter, eller gå på markeringen som finns på den lilla styrplåten som sitter bakom vevaxelvredet.

När jag tar bort tändstiftet och tar ner en skruvmejsel i hålet på cylinder ett och känner att den är i tdc så visar alla markeringar dvs både den på veven och kammen att motorn är nollad. Så det kan inte va det?

4 554 Inlägg
21 oktober 2022
#4
Tycker inte det..

264 Inlägg
21 oktober 2022
#5
klickar gasspjällsgivaren precis när spjället börjar öppna?  funkar hastighetsmätaren?


3 Inlägg
22 oktober 2022
Trådstartare
#6
WurstingErik skrev:
klickar gasspjällsgivaren precis när spjället börjar öppna?  funkar hastighetsmätaren?

Ja den klickar till och hastighetsmätaren fungerar.

2 344 Inlägg
22 oktober 2022
#7
Volvo_945fb skrev:
Mew skrev:
Kolla så veven verkligen står rätt. Det hjulet kan ibland vrida sig i vulkningen/gummit, då kan markeringarna se ut att stämma men i själva verket kan grejerna stå fel. Jämför med hur kilen bakom sitter, eller gå på markeringen som finns på den lilla styrplåten som sitter bakom vevaxelvredet.

När jag tar bort tändstiftet och tar ner en skruvmejsel i hålet på cylinder ett och känner att den är i tdc så visar alla markeringar dvs både den på veven och kammen att motorn är nollad. Så det kan inte va det?

Markeringen på vevaxelns remskiva är på den yttre delen av vulkningen, den delen som kan vrida sig om man har otur. Så det kan vara värt att ta bort remhjulet och kolla upp det, kolla om markeringen stämmer överens med markeringen på styrplåten bakom. smile



Sök