Allt för att bygga Volvo 16v turbo

Alfred_Eldh
24 oktober 2022 · 6 Inlägg

Hej! Jag har bestämt mig för att bygga en 16v turbo motor i min 945 turbo.

Jag har införskaffat mig en b230fk och en b234f som jag tänkte bygga ihop. Så därför behöver jag lite hjälp med all info om vad som måste göras. Har aldrig gjort nåt sånghäfte tidigare och har läst på så mycket ja kunnat men känner att det är lättast såhär!😅

Min setup kommer bli följande.
B230fk block med fk vev och fk stakar. 16v kolvar. Original insug med röda Saab 431 spridare. Vikingchip. Kl racing extreme grenrör i rostfritt med en t3t4 turbo. Gissar på 1-1.2bar i laddtryck. Original intercooler.

Är inte ute efter någon extreme effekt. Gärna under 300hk så jag vet att bottendelen håller.

1. Som jag har förstått så är det lättast att använda 16v kolvarna så ja slipper svarva ner dem. Men är det samma borrning i blocken? Passar dem rätt i?

2. Ska jag byta vev- och ramlaget eller är det bäst att använda dem som sitter i om dem är friska?

3. Vilken topp packning ska man använda? Ska man köra en tjockare för å sänka komp eller klarar det sig ändå?

4. Läste någonstans att det blev problem med kamremspännare. Går det inte att använda original från b234f motorn?

5. Ska jag kanske satsa på lägre laddtryck? Vad tror ni jag hamnar på för effekt? Vill helst slippa köpa h-profil och liknande.

6. Om jag planar toppen, måste jag svarva kolvarna då?

7. Ska hämta en omsvetsad bmw getrag 260 växellåda som jag ska ha till. Vilken koppling ska jag ha till den? Vilket svänghjul och tryckplatta? Funkar original svänghjul och tryckplatta från b230fk?

Har säkert glömt en massa viktiga grejer men är helt grön på detta. Ska bli sjukt kul oavsett! All hjälp uppskattas🙂🙂

Volvo 945 turbo "Lekbilen" (1997)
Audi A4 b8 2.0tdi quattro "Luftat ljudbygge" (2011)
BMW E38 740ia "Glassätarbilen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang