Fler högtalare funderar på hertz

EmulFFS
29 oktober 2022 · 42 Inlägg

Jag funderar på om man ska sätta in mindre bashögtalare (kanske 8"?) som körs i 100-500Hz för att få ut lite mer oupfh ur de lägre frekvenserna. Jag har i dagsläget en 15" för de absolut lägsta frekvenserna, 6.5" i alla dörrarna och 8" middar i hatthyllan. Det är middarna i hatthyllan som jag funderade på ifall man ska byta ut till ett par högtalare som man ställer in på 100-500Hz för att få ut lite mer effekt där. Någon som provat innan? Är det värt det?

Volvo S80 "Gröna Trafikfaran" (2001)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2022 · 13 744 Inlägg

100hz är rätt klent..  det är ingen jättebas då..  jag delar mitt orginal framsystem på min a2 vid 100hz...  visst man kan spela högt som fan och med några basar som fyller i redan från 100hz så spelar det ju ok..  men skulle personligen hoppa bakhögtalarna och bara köra ett rejält framsystem alltså inte dessa äkliga kit dom säljer nu för tiden som knappt klarar 120hz  utan ett riktigt framsystem som spelar iaf ner till 60hz..  ihop med lite effekt..


sen behöver man inte alltid överdriva anläggningen.... på det här klippet är det    Orginal audi a2 framsystem delat på 100hz inget slutsteg eller något.

enheten är en  Alpine cda-178bt med dps aktiverad..
2st Pioneer TS-W311S4 12" och ett monoblo Dls Ra10  på 780watt    alltså inget extremt.. inte heller gjort för att vara extremt.



https://youtu.be/Zw_wJtZ36iw
https://youtu.be/K1fYJeVDmeg

Senast redigerat av Growe (30 oktober 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 oktober 2022 · 13 744 Inlägg

värt att tänka på är att det är alltid en dålig ide att montera openair högtalare i en hatthylla under en baslåda..   för baslådan trycker sönder högtalarna ....  när jag var yngre dödade jag många 6x9 i min golf 2  pga det...           då hade jag bara rena skräp grejer. 

ju enklare du försöker göra allt ju bättre förutsättning för anläggningewn att fungera blir det..

ett par 6.5" i dörrarna ska flytta luft så du känner det i byxbenen utan tvekan..    men många snålar ut när det gäller slutsteg och högtalare fram.    framsystemet bär hela anläggningen. 

skulle hellre lägga 5000kr på ett framsystem och 500kr på en bas än tvärsom.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang