Rattfjärr v70

masen_54
2 november 2022 · 68 Inlägg

Hejsan, jag vill byta min ratt till en med knappar till radion, är det bara att byta
eller behöver jag göra något mer för att det ska fungera? volvo v70-06
Mvh Lars

Mossan1
2 november 2022 · 2 805 Inlägg

Saknar bilen det orginal är det INTE bara att montera hårdvaran. Dvs en sådan ratt.

Med största sannolikhet behövs också mjukvara i styrenhetena.

Vet ej om Volvo kan lägga in sådant längre eller vad det kan kosta.

Jag tror det finns dom som fått rattknapparna att lira med eftermarknadsstereo så omöjligt är det inte.

masen_54
2 november 2022 · 68 Inlägg

Tack.

Pininfarina406
2 november 2022 · 536 Inlägg

masen_54 skrev:
Hejsan, jag vill byta min ratt till en med knappar till radion, är det bara att byta
eller behöver jag göra något mer för att det ska fungera? volvo v70-06
Mvh Lars

Jag skulle gissa att du måste byta kabelrullen bakom ratten och skaffa kabelhärvan som går från den till stereon också.
Mvh T

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Brådhis * Voff voff *
3 november 2022 · 10 277 Inlägg

Mossan1 skrev:
Saknar bilen det orginal är det INTE bara att montera hårdvaran. Dvs en sådan ratt.

Med största sannolikhet behövs också mjukvara i styrenhetena.

Är du helt säker på detta? Jag har aldrig sett någon mjukvara för detta. Är inte rattknapparna för stereon bara en slav på CAN-slingan? Lite som när man trycker dit tex en knapp för extraljus, då berättar den själv för systemet vad den fyller för funktion och funkar i princip direkt och utan mjukvara.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Gutten2000
12 november 2022 · 3 Inlägg

Finns på youtube att hitta såg det förrut det behövs ingenhårdvara det är bara kabelhärvan till steron

Mossan1
14 november 2022 · 2 805 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Saknar bilen det orginal är det INTE bara att montera hårdvaran. Dvs en sådan ratt.

Med största sannolikhet behövs också mjukvara i styrenhetena.

Är du helt säker på detta? Jag har aldrig sett någon mjukvara för detta. Är inte rattknapparna för stereon bara en slav på CAN-slingan? Lite som när man trycker dit tex en knapp för extraljus, då berättar den själv för systemet vad den fyller för funktion och funkar i princip direkt och utan mjukvara.

Nej, jag är inte 100% säker.

Men jag vet att folk TOM har haft trubbel att byta till annan orginalstereo och få allt att lira i v70N.
Volvo är lite kinkiga med konfigurering.

Går det att lösa? Säkert.
Plug and play? Det TROR jag inte.

Intressant att höra hur det gick.

Senast redigerat av Mossan1 (14 november 2022)

Brådhis * Voff voff *
14 november 2022 · 10 277 Inlägg

Mossan1 skrev:

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Saknar bilen det orginal är det INTE bara att montera hårdvaran. Dvs en sådan ratt.

Med största sannolikhet behövs också mjukvara i styrenhetena.

Är du helt säker på detta? Jag har aldrig sett någon mjukvara för detta. Är inte rattknapparna för stereon bara en slav på CAN-slingan? Lite som när man trycker dit tex en knapp för extraljus, då berättar den själv för systemet vad den fyller för funktion och funkar i princip direkt och utan mjukvara.

Nej, jag är inte 100% säker.

Men jag vet att folk TOM har haft trubbel att byta till annan orginalstereo och få allt att lira i v70N.
Volvo är lite kinkiga med konfigurering.

Går det att lösa? Säkert.
Plug and play? Det TROR jag inte.

Så länge man håller sig till den "generation" som bilen tillhör brukar det gå bra. 00-03, 04, och 05-08. Men byter man till en annan modell bör man ladda mjukvara, om inte annat så för ljudets skull. Ibland förekommer det även att mjukvara måste laddas ändå eftersom bilen av någon anledning ogillar den nya stereon... Så precis som du skriver är det inte alltid helt lätt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang