Bilradio

PurnuStefan
2 november 2022 · 4 Inlägg

Ska byta radioapparat på en traktor, köpt en ny och det är inget konstigt med det.
När jag nu kopplar på kablarna från den gamla så har jag en röd markerad ACC, en gul markerad B+, en blå markerad ROUT, en grå markerad LOUT,
Så långt känns det logiskt, sedan kommer det 3 svarta på rad som det står GND på.
Får igång radion men inget ljud från högtalarna.

Mina tolkningar är röd och gul=plus, blå=höger högtalare + , grå=vänster högtalare+, å sedan ska det jordas med någon av de svarta. Testat alla varianter men helt tyst.

Förslag på vad som är fel, hur bör jag koppla?

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244673/244673-1ef786075f4785621435b4df2458bfb3.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
2 november 2022 · 13 742 Inlägg

s alltså har dui slaktat hela enheten eller?     ställer mig lite funderande över jordkablarna..  nu gör jag en total gissning... gnd som är mitt för den blå är till den högtalaren den blåa går till gnd mitt i mot gråa är till den högtalaren som är kopplad till gråa kabeln och den sista ska jordas bara..  en högtalare behöver ju både + - från slutsteget och kan inte spelar genom att den jordas vid högtalaren..    sen tycker jag ju att sockerbitar ska man ha i kaffet inte i ett fordon....

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 november 2022 · 17 478 Inlägg

När man köper en bilstereo brukar den vara inbyggd i ett chassi som Growe är inne på... Vad i hela friden är det?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
2 november 2022 · 4 024 Inlägg

jag hade velat ha ISO-kontakter istället för sockerbitar

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
2 november 2022 · 7 238 Inlägg

PurnuStefan skrev:
Ska byta radioapparat på en traktor, köpt en ny och det är inget konstigt med det.

Har du köpt en NY radioapparat som inte har ISO-kontakter.
ISO-kontakter har väl varit standard sedan sekelskiftet?

DET om nånting är väl konstigt?

PurnuStefan
2 november 2022 · 4 Inlägg

Förtydliga, från början lödde jag som jag trodde att det ska vara, helt tyst i högtalarna. Sedan plockade jag isär allt, testade radion på bordet, dvs 12v batteri, högtalare och allt funkade. Tillbaka till maskin men nu provisoriskt med sockerbit och provad flytta runt de svarta jordkablarna. Radion startar men inget ljud. Mätt kablarna, röd och vilken svart som helst så är det 12,6v som det ska vara. Hittar inte minus till högtalarna. Å varför finns det 3 svarta jordkablar när alla verkar jorda lika, har även haft borta en högtalare å hade jord i alla tre svarta ändå.
Jepp har slaktat gamla radion, använder kontakten som satt i den för att löda på din kontakter som nya radion är utrustad med. Kan det vara så att gamla radion inte har kopplat hö vä högtalare, hittade aldrig någon balans på den.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 november 2022 · 17 478 Inlägg

Här:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilster … 2000041014

Duger till en traktor. Problemet löst.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
2 november 2022 · 4 024 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
PurnuStefan
2 november 2022 · 4 Inlägg

Problemet är tyvärr inte löst, har inga problem med radion, problemet är kablarna i traktorn. Hittar inte kablarna som går till högtalarna, en gissar jag är LOUT och den andra ROUT, vä ut och hö ut. Men var är minus till högtalaren, gamla radion funkade ju på de 7 kabkar som gick in till den.
Just ja, det är en Lovol traktor.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 november 2022 · 17 478 Inlägg

Ett litet batteri och skrapa kablar mot plus/minus så hör du ju när en högtalare börjar föra väsen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
3 november 2022 · 10 279 Inlägg

PurnuStefan skrev:
Problemet är tyvärr inte löst, har inga problem med radion, problemet är kablarna i traktorn. Hittar inte kablarna som går till högtalarna, en gissar jag är LOUT och den andra ROUT, vä ut och hö ut. Men var är minus till högtalaren, gamla radion funkade ju på de 7 kabkar som gick in till den.
Just ja, det är en Lovol traktor.

Growe skrev ju en rimlig gissning. LOUT har du + och - på varsin sida om texten. Samma med ROUT. Den svarta mitt emot den färgade är den minus som hör ihop med den. Finns ju ingen annan rimlig förklaring tycker jag?

Men har du härjat runt med kablarna för att testa är det ju inte omöjligt att du eldat upp något inne i stereon.

Senast redigerat av Brådhis (3 november 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
PurnuStefan
3 november 2022 · 4 Inlägg

Radion fungerar när jag kopplar ihop den på bordet när jag har batteri och högtalare, har aldrig tidigare varit med om liknande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang