Hur mycket måste man flytta en bil för att inte få p-böter?

d-b
5 november 2022 · 541 Inlägg

Jag parkerar ofta på ett ställe där det är fri parkering men, i teorin, 24 h-parkering. Jag behöver alltså, om jag ska följa reglerna exakt, flytta på bilen varje dygn. Finns det någon gräns för hur mycket man måste flytta den för att den ska anses vara flyttad? Räcker det med att knuffa fram den en halvmeter?

(I praktiken är det ingen som bryr sig om 24 h. På sommaren kan man stå några veckor i sträck utan att åka dit, på vintern är det städnatt en gång i veckan. Däremot, för två år sedan, hade jag stått 2-3 veckor och åkte sedan på corona och stannade hemma i ytterligare två veckor - då fick jag en bot inkl en ilsken neonlapp om att jag måste flytta på bilen.)

Jesper328
5 november 2022 · 2 371 Inlägg

Oftast kontrollerar de väl positionen på däckventilerna?

När jag bodde inne i centrala Örebro så brukade jag dra en sväng på gatan en gång varje dygn, och några böter drog jag inte på mig.

Up the RA
MickeEng
5 november 2022 · 480 Inlägg

Hallå!
Räcker att flytta bilen en halvmeter så att ventilerna är ur läge.
Man kan ju ha varit till affären och tagit samma parkering.

Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Ford Taunus (1978)
d-b
5 november 2022 · 541 Inlägg

Jesper328 skrev:
Oftast kontrollerar de väl positionen på däckventilerna?

När jag bodde inne i centrala Örebro så brukade jag dra en sväng på gatan en gång varje dygn, och några böter drog jag inte på mig.

Verkar väldigt onödigt att dra en kallstart varje dag av den anledningen. Sätter jag mig förarsätet kan jag knuffa fram bilen genom att sätta ner vänsterfoten i marken och trycka lite. Men då blir det ju bara någon meter. Frågan är om det räcker.

Jesper328
5 november 2022 · 2 371 Inlägg

d-b skrev:

Jesper328 skrev:
Oftast kontrollerar de väl positionen på däckventilerna?

När jag bodde inne i centrala Örebro så brukade jag dra en sväng på gatan en gång varje dygn, och några böter drog jag inte på mig.

Verkar väldigt onödigt att dra en kallstart varje dag av den anledningen. Sätter jag mig förarsätet kan jag knuffa fram bilen genom att sätta ner vänsterfoten i marken och trycka lite. Men då blir det ju bara någon meter. Frågan är om det räcker.

Det var just av den anledningen jag valde att köra en sväng.
Man stod oftast trångt.

Sen åker jag för det mesta runt i skrothögar, så några extra kallstarter spelar ingen roll. 😂

Up the RA
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang