2241
Sök

Citroen C5 aircross laddhybrid, fel på filhållningsvarnare

5 Inlägg
8 november 2022
Trådstartare
Hej hej!
Jag har plöstligt fått ett fel på filhållningsvarnare och även på kollisionvarnare. Det gör att assistanskörning på motorväg inte funkar.
Vad det kan bero på? Hört att radar kan vara känsliga för smuts.
Hälsningar
Jean-Michel

Of World
3 376 Inlägg
8 november 2022
Jean-Michel skrev:
Hej hej!
Jag har plöstligt fått ett fel på filhållningsvarnare och även på kollisionvarnare. Det gör att assistanskörning på motorväg inte funkar.
Vad det kan bero på? Hört att radar kan vara känsliga för smuts.
Hälsningar
Jean-Michel

Rengör, sitter långt ner en fyrkantig grej i fronten. Rätt känslig för mycket regn ochså. Sällan det är fel på självaste radarn

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

3 067 Inlägg
8 november 2022
Som sagt prova att rengöra frontradarn, men filhållningsassistenten brukar sitta i rutan tillsammans med eventuell regnsensor.
Dock så kan ett fel på frontradarn slå ut andra system.

Funkar det ej att göra rent så får du helt enkelt läsa ut felkoder.

5 Inlägg
13 november 2022
Trådstartare
Tack för era svar! I går dök det upp ytterligare ett meddelande i rött text den gången! "stanna omedelbart fordonet. Allvarligt fel!" Jag stannade då bilen och väntade en stund. Startade på nytt och då hade meddelandet förvunnit. Idag är det de två fösta meddelanden kvar Fel på filassistent och kollisionvarnare. Men jag vet inte om jag kan lita på att åka i den bilen! Har tid bokat hos citroen först 13 december!

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
13 november 2022
tanke på att bilen är fransk så är det nog allt som det ska vara..    bara köra vidare..   

men 13dec låter som det är extremt lång vänteitid..

Kör fort så hinner inget hända...

Of World
3 376 Inlägg
13 november 2022
Jean-Michel skrev:
Tack för era svar! I går dök det upp ytterligare ett meddelande i rött text den gången! "stanna omedelbart fordonet. Allvarligt fel!" Jag stannade då bilen och väntade en stund. Startade på nytt och då hade meddelandet förvunnit. Idag är det de två fösta meddelanden kvar Fel på filassistent och kollisionvarnare. Men jag vet inte om jag kan lita på att åka i den bilen! Har tid bokat hos citroen först 13 december!

Hmm spännande. Aldrig varit med om fel på en C5AC.

Vart i landet bor du? Låter långt till 13 dec.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

5 Inlägg
14 november 2022
Trådstartare
Hej! tack för svar! Bor i Stockholm. Skall försöka få en tid hos citroen innan den 13 dec. Bilen är fortfarande under garanti. Hade velat höra om någon hade haft problemet och hur det hade lösts sig. Läsa koder och reprogramera systemet? Fel på kameran? (Radarplattan är rengjord).

Forummoderator
18 302 Inlägg
14 november 2022
Hade detta problem förra veckan på en bil. Kameran styr dessa funktioner. Ingen spricka i vindrutan?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
14 november 2022
Trådstartare
Hej! Vad var det för problem med kameran på den bilen? Min vindruta är hel och ren.

Forummoderator
18 302 Inlägg
15 november 2022
Jean-Michel skrev:
Hej! Vad var det för problem med kameran på den bilen? Min vindruta är hel och ren.

Det var en kontakt som hade tagits loss i samband med jobb på bilen. Bara att sätta tillbaka. Men jag vet att vissa bilar kan behöva kalibrering och detta görs på en verkstad som har relevant utrustning. Dator & stativ med schackmönster som kameran riktas mot. Inget som Kalle på hörnet gör.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

5 Inlägg
15 november 2022
Trådstartare
Tack för svar! Hoppas citroen kan fixa det!
Hälsningar! Jean-Michel

Sök