2235
Sök

A-Traktor spärrar förtidigt

1 Inlägg
12 november 2022
Trådstartare
Tjena, jag har lite problem med min volvo-944 A traktor som sedan några veckor tillbaks har strulat med h-reggen. Är inte jätte kunning inom att mecka men kan grundläggande saker. Lite historik: Skulle besikta bilen för 3 månader sedan och fick reda på att parkeringsbromsverkan var för låg så jag gick till bilverkstan med besktingspapperna och dem fixade det. Påvägen tillbaks ifrån bilverkstan så märkte jag att den körde väldigt konstigt, så jag trodde de va soppatorsk men jag tankade och det var det ej. Bilen spärrade på runt 1000 varv i alla 3 växlar, när den igentligen borde spärra vid runt 2500 på 1:an. Det konstiga var dock att den fortfarande spärrade på 30 som innan så att h-reggen fungerar fortfarande men den spärrar på både varv och hastighet nu. Jag ringde på en gång verstaden och berättade om problemet men dem vägrade att ta emot sig ansvar eftersom att dem sa att dem bara hade bytit bromsar och om jag ville komma in så skulle det kosta för en till felsökning. Hreggen tar nämnligen varvalen ifrån vevaxellägesgivaren, vet nån vad detta kan bero på eller om det var verkstadens fel?
Senast redigerat av victor_d (12 november 2022)

2 456 Inlägg
12 november 2022
Det enda som överhuvudtaget skulle kunna sammanträffa med verkstadsbesöket är att handbromsen nu ligger på ordentligt. Men, det borde inte spärra så exakt, på alla växlar, utan borde snarare visa sig i att bilen är otroligt slö och går tungt.
Men det är ju enkelt att kolla... Hissa upp bakänden och snurra på bakhjulen. Lite ska det ligga på(dvs hjulen ska inte fri-rulla), men man ska utan minsta ansträngning kunna snurra på hjulen för hand.

Jag tror dock mer på att det är olycklig slump, som inte har något med verkstadsbesöket att göra. Vad felet beror på törs jag inte ens gissa på, det kan vara istortsett vad som helst.

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
12 november 2022
Lucif3r skrev:
Det enda som överhuvudtaget skulle kunna sammanträffa med verkstadsbesöket är att handbromsen nu ligger på ordentligt. Men, det borde inte spärra så exakt, på alla växlar, utan borde snarare visa sig i att bilen är otroligt slö och går tungt.
Men det är ju enkelt att kolla... Hissa upp bakänden och snurra på bakhjulen. Lite ska det ligga på(dvs hjulen ska inte fri-rulla), men man ska utan minsta ansträngning kunna snurra på hjulen för hand.

Jag tror dock mer på att det är olycklig slump, som inte har något med verkstadsbesöket att göra. Vad felet beror på törs jag inte ens gissa på, det kan vara istortsett vad som helst.

jo då helt normalt..   den har tappat speed sensorn då blir dom så där..    det är så den inte kan gå fortare än 30 oavsätt om givaren som mäter hastigheten eller ej.. 

inte jätte konstigt..  nu vet jag inte exakt var dom har vanlig hastighets signalen eller mäter på kardan..   

alla bygger olika . men gemensamt är att som en säkerhet så sitter boxen som spärra allt i en plomberad låda som man inte ska kunna ta sig in i.  och för att göra det failsafe ifall givaren som mäter hastighets siignalen slutar fungera så ställer man även in failsafe läget så den omöjligt kan gå fortare än 30km/h

Kör fort så hinner inget hända...

Sök