Vill öka farten något på mopedbilen

Jassaj
16 november 2022 · 10 Inlägg

Förstår varför det kallas garaget.

I garaget förvarar man renoveringsobjekt.

Inser att jag inte kommer få något vettigt svar, utan bar massa rappakalja från trollande nöter.

Man ber om hjälp men får skit. Kaka söker maka brukar man säga och jag söker inget av det utan kompetens och bristen här är uppenbar.

Så lycka till med era renoverings objekt för uppenbarligen så har ni långt kvar till att uppnå någon form av kvalite.

Jassaj
16 november 2022 · 10 Inlägg

krambriw skrev:
Puckat, ja det är det om man vill att dottern ska åka snabbare i en chipspåse
Jag undrar vem som bör växa upp

Har du läst från början????

Jag vill uppnå laglig hastighet 45 km/h, inget mer.

Lär dig läsa.

SportPilot Ubåtsingenjör
16 november 2022 · 7 217 Inlägg

Jassaj skrev:

krambriw skrev:
Puckat, ja det är det om man vill att dottern ska åka snabbare i en chipspåse
Jag undrar vem som bör växa upp

Har du läst från början????

Jag vill uppnå laglig hastighet 45 km/h, inget mer.

Lär dig läsa.

Fast helt ärligt... Är moppebilen sopslut så att den inte gör 45 så börja gå igenom motorn

Är kompet rätt? Har du rätt bränsletryck? Är pumpen rätt inställd?

Angående variatorn så verkar det uppenbarligen som om någon varit där och pillat och därför har koll på vad för vikter där finns idag, kolla upp original spec och återställ.

Kolla läkage runt spridare, lämna eventuellt in spridarna för renovering.

Verkstadshandbok kan du fråga en åf om. Kompetensen gällande mopedbilar är nog ganska låg på detta forumet, här är 18 års gräns så alla kör riktiga bilar. Så bättre svar än så här kan jag inte ge.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Low
16 november 2022 · 3 296 Inlägg

Jassaj skrev:
Inser att man inte får ett vettigt svar.

Om man nu är misstänksam (och någorlunda smart och civiliserad), så be mig i stället i ett PM så kan jag skicka en bild på mitt körkort.

Nä istället så finns det som som måste slänga ur sig omogna syrliga kommentarer, väx upp.

Är det ett pajas forum eller ett fakta forum.

Jag vände mig hit för att jag tänkte det fanns en grym kompetens och för att slipa leta på andra ställen, hade onekligen fel.

Om man tar sig tiden till att läsa mitt första inlägg är jag endast ute att återställa till en 45 km/h, varför? För att den farten passar stadstrafiken bättre = säkrare anser jag.

Moppebilen har några år på nacken och i min värld så kan man säkert tappa några km när ålder och milen rullar på.

Frågan var därför om någon med kompetens här inne om mopedbilar hade kunskap om vad man kan gör för att ”få” tillbaka de extra km.

Har man inget vettigt att tillföra sakfrågan så hål tyst istället inte ett dugg intresserad av era barnsliga inlägg eller moral lektioner.

Med tanke på någras personliga påhopp så skulle jag säga att jag troligtvis är mer ansvarstagande förälder än flertalet här inne.

Om man skulle tipsa dig här hur du kan höja hastigheten på mopedbilen. Vad stoppar yngre som läser denna tråd att göra likadant men höja hastigheten ännu högre?

Tycker dina kommentarer är mer eller mindre "påhopp eller barnliga" när du märkte att du inte får så enklet ett svar på din fråga. Kanske förstå varför du fick svaren istället kalla alla här på forumet för massa olika saker.

mats757
16 november 2022 · 912 Inlägg

Vad är det för typ av variator på den. Som en snöskoter eller scoootermoppe?
En total genom gång, rengöring och smörning... på rekomenderat sätt. Samt en ny rem kan göra underverk.
Börja där.

Svenska_bil
16 november 2022 · 218 Inlägg

Low skrev:

Jassaj skrev:
Inser att man inte får ett vettigt svar.

Om man nu är misstänksam (och någorlunda smart och civiliserad), så be mig i stället i ett PM så kan jag skicka en bild på mitt körkort.

Nä istället så finns det som som måste slänga ur sig omogna syrliga kommentarer, väx upp.

Är det ett pajas forum eller ett fakta forum.

Jag vände mig hit för att jag tänkte det fanns en grym kompetens och för att slipa leta på andra ställen, hade onekligen fel.

Om man tar sig tiden till att läsa mitt första inlägg är jag endast ute att återställa till en 45 km/h, varför? För att den farten passar stadstrafiken bättre = säkrare anser jag.

Moppebilen har några år på nacken och i min värld så kan man säkert tappa några km när ålder och milen rullar på.

Frågan var därför om någon med kompetens här inne om mopedbilar hade kunskap om vad man kan gör för att ”få” tillbaka de extra km.

Har man inget vettigt att tillföra sakfrågan så hål tyst istället inte ett dugg intresserad av era barnsliga inlägg eller moral lektioner.

Med tanke på någras personliga påhopp så skulle jag säga att jag troligtvis är mer ansvarstagande förälder än flertalet här inne.

Om man skulle tipsa dig här hur du kan höja hastigheten på mopedbilen. Vad stoppar yngre som läser denna tråd att göra likadant men höja hastigheten ännu högre?

Tycker dina kommentarer är mer eller mindre "påhopp eller barnliga" när du märkte att du inte får så enklet ett svar på din fråga. Kanske förstå varför du fick svaren istället kalla alla här på forumet för massa olika saker.

Fast man kan ju inte sticka under stol med att Garaget blivit väldigt mycket präktigare senaste tio åren jämfört med hur det var tidigare. Samhället har ju också förändrats och forumet såklart med det.
För ca 15 år sedan hade nog ingen brytt sig utan bara skyfflat på massa alternativ till hur man får den att gå snabbare och hur man gör donuts på bästa sätt smile

Vore kul att se tillströmningen av nya medlemmar då och nu, medelålder t ex. Kanske finns att hitta någonstans?
Gissningsvis använder sig de yngre förmågorna idag sig utav andra forum och de som är kvar här har blivit klokare (’men kanske också lite ”tråkigare”) med åren, på gott och ont.

krambriw
16 november 2022 · 424 Inlägg

Jassaj skrev:

krambriw skrev:
Puckat, ja det är det om man vill att dottern ska åka snabbare i en chipspåse
Jag undrar vem som bör växa upp

Har du läst från början????

Jag vill uppnå laglig hastighet 45 km/h, inget mer.

Lär dig läsa.

Jo,jo jag är inte den som inte begriper det men när man ser barn ute i trafiken hur dom beter sig i dessa mopedbilar så förstår jag inte hur du som bör vara en vuxen ansvarsfull förälder överhuvudtaget kan ge din dotter en dödsfälla!? Dessa fordon ger en falsk trygghet, ungarna tror dom sitter säkert bara för att dom kan stänga några dörrar men dom är inte bättre än en tuk-tuk. Ungarna sitter dessutom och rattsurfar mest hela tiden och är inte trafikvana

Nej du, med min dotter började jag övningsköra direkt i en riktig bil när hon fyllde 16 och hon tog faktiskt körkort på sin 18-årsdag, sedan kunde hon låna min bil och köra betydligt säkrare både för sig själv och andra.

Försök nu inte svamla bort fakta, olycksstatistiken talar tyvärr inte för användningen av dessa leksaksbilar

Jag är medveten om att du bara ville komma upp i 45 men hela grejen är så urbota idiotisk och visar på bristande omdöme hur lagligt det än råkar vara

granadadr
17 november 2022 · 7 268 Inlägg

Jassaj skrev:
Förstår varför det kallas garaget.

I garaget förvarar man renoveringsobjekt.

Inser att jag inte kommer få något vettigt svar, utan bar massa rappakalja från trollande nöter.

Man ber om hjälp men får skit. Kaka söker maka brukar man säga och jag söker inget av det utan kompetens och bristen här är uppenbar.

Så lycka till med era renoverings objekt för uppenbarligen så har ni långt kvar till att uppnå någon form av kvalite.

att du bara spyr galla gör ej saken bättre tyvärr, tycker du fått några riktigt bra förslag på hur du ska gå tillväga,  med att kolla att plastleksaken är frisk i motor och variator,

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Mossan1
25 december 2022 · 2 752 Inlägg

Nu är jag några veckor efter sista inlägget.
Men återförsäljarna av mopedbilar brukar vara hjälpsamma med hur/vilka fjädrar det ska vara och orginalinställningar på variatorer. Skulle börja där.

Har Finland samma regler?
Om inte, så kanske detta är det närmaste man kommer med nu monterade variatorer.

Ang moralisering så tycker jag den lämpar sig bäst i att hållas vid en schysst ton, och, oftast räcker det ju med ETT inlägg om den saken. Övriga som anser samma sak kan ju bara ignorera tråden eller trycka på "gilla/håller med-knappen"  så slipper der bli en massa bajskastande med popcornätande åskådare

Senast redigerat av Mossan1 (25 december 2022)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 december 2022 · 13 669 Inlägg

Hilmer skrev:
Är det inte lite av en tankevurpa att det första man ska göra är att öka hastigheten på ett fordon som skall köras av någon utan en ordentlig förarutbildning!? Låt bli att manipulera, det går fort nog till en början innan hon fått kläm på körningen.
Om man ändrar något för att öka hastigheten så är den ju "trimmad" även om topphastigheten ändå bara blir 45km/h vilket kan leda till påföljder både för henne som förare och er som föräldrar.

normalt håller jag med.. men samtidigt så får dom gå i 45km/h    men en sliten variator rem kan helt klart påverka toppfart tex..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Blixnabb
25 december 2022 · 245 Inlägg

Förstår ts, mopedbilar som är importerade går ofta (inte alltid) fortare än de 45km/h som vi här i Sverige slaviskt ska följa, inte ovanligt at  de gör bortåt 60 knyck och måste trimmas ner när de kommer hit, finnarna gillar att byta rem så om någon satt dit en originalrem och har kvar brickorna så kan effekten bli som ts säger, 7 brickor innebär att någon vet att man har gjort något för att den ska klara våra regler (har sett de som satt en klack på gaspedalen så den bottnar tidigare)
Handbok för variatorn bör man kunna leta upp nästan vad som helst då de är relativt lika i sin uppbyggnad, har för mig att det sitter en låsbult i mitten som måste avlägsnas innan man kan plocka isär den (lossa muttern)
Sedan är jag relativt återhållsam med den här typen av info då man inte bör mixtra med hastigheten på dessa plastbadkar på hjul

granadadr
26 december 2022 · 7 268 Inlägg

Blixnabb skrev:
Förstår ts, mopedbilar som är importerade går ofta (inte alltid) fortare än de 45km/h som vi här i Sverige slaviskt ska följa, inte ovanligt at  de gör bortåt 60 knyck och måste trimmas ner när de kommer hit, finnarna gillar att byta rem så om någon satt dit en originalrem och har kvar brickorna så kan effekten bli som ts säger, 7 brickor innebär att någon vet att man har gjort något för att den ska klara våra regler (har sett de som satt en klack på gaspedalen så den bottnar tidigare)
Handbok för variatorn bör man kunna leta upp nästan vad som helst då de är relativt lika i sin uppbyggnad, har för mig att det sitter en låsbult i mitten som måste avlägsnas innan man kan plocka isär den (lossa muttern)
Sedan är jag relativt återhållsam med den här typen av info då man inte bör mixtra med hastigheten på dessa plastbadkar på hjul

tycker redan du sagt för mkt smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 december 2022 · 13 669 Inlägg

granadadr skrev:

Blixnabb skrev:
Förstår ts, mopedbilar som är importerade går ofta (inte alltid) fortare än de 45km/h som vi här i Sverige slaviskt ska följa, inte ovanligt at  de gör bortåt 60 knyck och måste trimmas ner när de kommer hit, finnarna gillar att byta rem så om någon satt dit en originalrem och har kvar brickorna så kan effekten bli som ts säger, 7 brickor innebär att någon vet att man har gjort något för att den ska klara våra regler (har sett de som satt en klack på gaspedalen så den bottnar tidigare)
Handbok för variatorn bör man kunna leta upp nästan vad som helst då de är relativt lika i sin uppbyggnad, har för mig att det sitter en låsbult i mitten som måste avlägsnas innan man kan plocka isär den (lossa muttern)
Sedan är jag relativt återhållsam med den här typen av info då man inte bör mixtra med hastigheten på dessa plastbadkar på hjul

tycker redan du sagt för mkt smile

nja...   börjar man titta på dessa motorer så inser man att det är ganska lätt att få betydligt högre toppfartg..  dessa motorer klarar betydligt högre fart än 45...  även om det är en relaivt klen motor så är dom ganska begränsade...tanke på mekanisk pump så är det ju ganska lätt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blixnabb
27 december 2022 · 245 Inlägg

Ts kan googla "Variator manual M.Go" och ta upp nr 2 av resultaten från jofrab, snygg pdf med beskrivning på hur de kan se ut och hur man plockar isär dem

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang