17 november 2022
Trådstartare
Hej, jag har en Opel Astra 2007 där helljusen inte går att tända. Varken helljusen eller den blå kontrollampan inne i bilen tänds. Har haft in den på verkstad där dom konstaterat att säkringar, relän och lampor fungerar som det ska. De trodde att det var CIM-modulen bakom ratten som var boven. En ny sådan går på 7000 och en begagnad hade dom ej möjlighet att koda in. Dom hade hittat oxidation på kontakter från den men den fungerade fortfarande inte efter rengöring.
Ska höra med den lokala Opelverkstaden om dom kan hjälpa mig, men om det ej går lösa för rimlig peng har jag en bekant som erbjudit sig hjälpa och koppla in en ny knapp för helljusen inne i kupén. Enligt honom godkänner besiktningen detta så länge strömmen till helljusen går via ett nytt relä och inte via den nya knappen. Frågan jag ställer mig är om dom på besiktningen kräver att även den blå kontrollampan i bilen måste tändas för att den ska gå igenom besiktningen. Nu är det förvisso långt kvar tills jag ska besikta men varför göra fel nu och måsta ändra senare tänker jag.