Ledramp eller klassiska extraljus?

DennisCA
22 november · 137 Inlägg

Tänkte jag skulle skaffa extraljus till bilen (Yaris) då den mörka slaskiga tiden av året blivit så lång och jag kör 90% på landsvägar utan belysning.

Jag tänkte initialt på en led ramp att lägga ovanpå nummerskylten. Black Friday är på kommande och jag tittade på en led ramp, såg ett komplett paket för 1390:-. Optibeam Ultra 10 DualP är märket om det säger nån nånting. Själv kan jag inget om detta.

Fast då man läser i trådar här låter det som jag borde lägga till en nolla för att få en led ramp som duger till nåt? 

Sen kom jag på det där med att blanda ljus, typ har bilen H4or som min ska man ha halogenlampor och inte LED, det är visst dåligt att blanda olika ljus. Nå jag undrar hur stor grej det är rent praktiskt, vet flera med led ramper på sina gamla bilar och dom är nöjda.

Jag hittade förstås ett par Hella Comet FF200 begagande ganska billigt nära mig (300:-), undrar hur en Yaris skulle se med sådana... Kanske lite ricer varning smile  Fördel med ledrampen är ju att den är ganska dold.

Brådhis * Voff voff *
22 november · 9 027 Inlägg

DennisCA skrev:
Tänkte jag skulle skaffa extraljus till bilen (Yaris) då den mörka slaskiga tiden av året blivit så lång och jag kör 90% på landsvägar utan belysning.

Jag tänkte initialt på en led ramp att lägga ovanpå nummerskylten. Black Friday är på kommande och jag tittade på en led ramp, såg ett komplett paket för 1390:-. Optibeam Ultra 10 DualP är märket om det säger nån nånting. Själv kan jag inget om detta.

Fast då man läser i trådar här låter det som jag borde lägga till en nolla för att få en led ramp som duger till nåt? 

Sen kom jag på det där med att blanda ljus, typ har bilen H4or som min ska man ha halogenlampor och inte LED, det är visst dåligt att blanda olika ljus. Nå jag undrar hur stor grej det är rent praktiskt, vet flera med led ramper på sina gamla bilar och dom är nöjda.

Jag hittade förstås ett par Hella Comet FF200 begagande ganska billigt nära mig (300:-), undrar hur en Yaris skulle se med sådana... Kanske lite ricer varning smile  Fördel med ledrampen är ju att den är ganska dold.

Det är ju en smaksak. Jag har tre st Hella 3003 på både min (XC70) och sambons bil (Citroën C1). Personligen föredrar jag skenet från halogen-lamporna över LED alla dagar i veckan.

Enklast att förklara varför jag ogillar LED är för att det är massor med ljus åt alla håll. Lite som att tända en taklampa istället för skrivbordslampan kan man säga... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
DennisCA
22 november · 137 Inlägg

Jag hittade ett nytt komplett Hella Comet FF500 för 800:- också. Två lampor, H3. Inte dåligt, känns onödigt å kolla begagnat då.

DennisCA
22 november · 137 Inlägg

Det är väldigt svårt att hitta exempel på en yaris med extraljus, men liknande modeller hade jag mera tur med. 

Corolla t.ex. har snarlikt front. Känns ju som det kunde funka...

https://i.imgur.com/a8JBLYKl.jpg

https://i.imgur.com/VP0FCMjl.jpg

Brådhis * Voff voff *
22 november · 9 027 Inlägg

DennisCA skrev:
Jag hittade ett nytt komplett Hella Comet FF500 för 800:- också. Två lampor, H3. Inte dåligt, känns onödigt å kolla begagnat då.

Bra pris! Tänk på att FF500 precis som FF200 har ref 17,5, dvs dom ger inte samma ljus som tex ett 3003 som ju har ref 37,5. smile

Kika även på NBB175, det är riktigt vettiga ljus till vettiga pengar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
DennisCA
22 november · 137 Inlägg

Vad betyder ref? Har det nåt med reflektion att göra?

red: Ser det står för Reference number. Men oklart för mig vad det innebär.

red2: nu blev det klarare:
https://www.carlightblog.com/2017/06/25 … eam-power/

Senast redigerat av DennisCA (22 november )

Brådhis * Voff voff *
22 november · 9 027 Inlägg

DennisCA skrev:
Vad betyder ref? Har det nåt med reflektion att göra?

red: Ser det står för Reference number. Men oklart för mig vad det innebär.

Skulle väl enklast kunna beskrivas som ett jämförelsetal. I vissa länder (dom flesta EU-länder förutom Sverige faktiskt) så finns en begränsning i hur mycket ljus som får monteras, och då används referenstalet för att beräkna detta.

"På alla helljusstrålkastare, dit även fjärrstrålkastare räknas, skall det på strålkastaren finnas angivet ett referenstal. I många länder har man en begränsning på hur stor summan av referenstalen på en bil får vara, det har vi inte i Sverige. Enkelt beskrivet så talar referenstalet om hur en strålkastare lyser. Med två likadana strålkastare har den med högst referenstal längre räckvidd men något smalare ljusbild. Tidigare har referenstal 37,5 varit det vanligast förekommande på fjärrstrålkastare i Sverige. Tack vare ändringar i ECE-reglementet är det nu möjligt att få strålkastare med referenstal 50 E-godkända. Oavsett referenstal så gäller dock fortfarande att en stor strålkastare ger en större ljusbild än en liten."

Källa: https://hella.se/teknik-och-kvalitet/lj … extraljus/ (en bit ner på sidan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
zemet
22 november · 3 743 Inlägg

Jag tror inte du behöver lägga mer pengar än 1400 för att få en ordentlig upgradering av helljuset.

Jag gillar led ramper, dem är smidiga att installera och det är mycket ljus för pengarna.
Precis som Brådis säger så sprider dem ljuset mycket och räckvidden blir inte samma.

Jag tycker det är bra, man får ordentligt med ljus ner i dikena vid sidan av bilen för att enklare se djur mm. Jag har sällan nytta av att se bra 500m bort, 150 meter räcker gott och väl tycker jag.

granadadr
22 november · 6 919 Inlägg

Brådhis skrev:

DennisCA skrev:
Tänkte jag skulle skaffa extraljus till bilen (Yaris) då den mörka slaskiga tiden av året blivit så lång och jag kör 90% på landsvägar utan belysning.

Jag tänkte initialt på en led ramp att lägga ovanpå nummerskylten. Black Friday är på kommande och jag tittade på en led ramp, såg ett komplett paket för 1390:-. Optibeam Ultra 10 DualP är märket om det säger nån nånting. Själv kan jag inget om detta.

Fast då man läser i trådar här låter det som jag borde lägga till en nolla för att få en led ramp som duger till nåt? 

Sen kom jag på det där med att blanda ljus, typ har bilen H4or som min ska man ha halogenlampor och inte LED, det är visst dåligt att blanda olika ljus. Nå jag undrar hur stor grej det är rent praktiskt, vet flera med led ramper på sina gamla bilar och dom är nöjda.

Jag hittade förstås ett par Hella Comet FF200 begagande ganska billigt nära mig (300:-), undrar hur en Yaris skulle se med sådana... Kanske lite ricer varning smile  Fördel med ledrampen är ju att den är ganska dold.

Det är ju en smaksak. Jag har tre st Hella 3003 på både min (XC70) och sambons bil (Citroën C1). Personligen föredrar jag skenet från halogen-lamporna över LED alla dagar i veckan.

Enklast att förklara varför jag ogillar LED är för att det är massor med ljus åt alla håll. Lite som att tända en taklampa istället för skrivbordslampan kan man säga... smile

nu har jag bara testat ramper, och jag gillar inte dem,, precis som du säger sprider ljus överallt men ej långt alls där jag vill ha det,, ska testa led extraljus å se vad jag tycker,, idag har jag xenon nbb,, men ska faktiskt ha en dold ramp för att komplettera uppstarten

Brådhis * Voff voff *
22 november · 9 027 Inlägg

zemet skrev:
Jag tror inte du behöver lägga mer pengar än 1400 för att få en ordentlig upgradering av helljuset.

Jag gillar led ramper, dem är smidiga att installera och det är mycket ljus för pengarna.
Precis som Brådis säger så sprider dem ljuset mycket och räckvidden blir inte samma.

Jag tycker det är bra, man får ordentligt med ljus ner i dikena vid sidan av bilen för att enklare se djur mm. Jag har sällan nytta av att se bra 500m bort, 150 meter räcker gott och väl tycker jag.

3-4 sekunder sikt är på tok för lite kan jag känna, iaf här i dom småländska skogarna. Men som sagt, är en smaksak! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
DennisCA
22 november · 137 Inlägg

Tja med tanke på priserna så om det blir lampor så blir det väl de där halogen baserad med ref 17.5, kollar jag lampor med xenon eller led så drar dom iväg mellan 2000-4000:-

Så blir det LED så blir det led rampen jag nämde först. Den verkar ha ref på 45.

Två halogen lampor blir då ref 35.

Senast redigerat av DennisCA (22 november )

MammDiin
22 november · 1 910 Inlägg

DennisCA skrev:
Tja med tanke på priserna så om det blir lampor så blir det väl de där halogen baserad med ref 17.5, kollar jag lampor med xenon eller led så drar dom iväg mellan 2000-4000:-

Så blir det LED så blir det led rampen jag nämde först. Den verkar ha ref på 45.

Två halogen lampor blir då ref 35.

Hella 200FF med referens. 17,5 har lite speciell ljusbild, ungefär som en cirkel men saknar ljus i mitten däremot har det lite ljus nertill åt sidorna. Ser lite ut som ett ohm tecken. De finns ju även med ref 37,5.
De andra Hella med låg referens har oftast bara större ljusbild så ljuset blir svagare. Hade varit trevligt om de lagt i stort sett allt ljus åt sidorna (så man hade fått en bredare ljusbild) istället för en stor del av det uppåt och neråt.

Skulle säga att NBB 175 ref 17,5 är bland det bästa när det kommer till ljusbild men skulle rekommendera 3 eller mer av dem om man vill ha ordentlig bredd. Har två såna med 130W lampor på ena extra bilen i familjen och då får man rätt så bra längd (längden med 55W är för dålig enligt mig) och jämn ljusbild, men saknar lite bredd i kurvorna fastän jag har ställt dem att lysa så brett det bara går.

NBB 225 xenonkonverterade är ju dyrare och har lite kombinerad ljusbild med stark punkt i mitten men ändå bra bredd. Skulle rekommendera dem om du är ute efter långt ljus för lite rakare vägar. Med 35W xenon får du runt 700 meter med ljus och ''70''W får du 1000 meter. De funkar även rätt så bra på lite kurvigare vägar men punkterna som lyser rakt fram i kurvan bländar ju en själv mer eller mindre.

Skulle inte säga Ultra 10 DualP som du funderar på är alltför bra. Tycker den ser ut att lysa smalt på bilder jag sett och onödigt mycket höjd på ljusbilden. Men de flesta ramper lider av problem med för hög ljusbild. Blir onödigt mycket ljus där halvljuset redan lyser så man mer eller mindre blir bländad själv av det. Kan fungera att vinkla upp rampen lite i vissa fall men det kan även göra att man tappar bredden på ljuset.

Och som sagt så kan man inte justera bredden på ljuset om man har en ramp vilket man kan om man har två extraljus.

Sen så skulle jag personligen inte köpa någon ramp som har högre färgtemperatur än 5000K.

Kör själv med en X-Vision Genesis 1300 på taket som har låg (på gränsen till för låg ljusbild för montering på taket) och bred ljusbild. Köpte den främst för att den har jämn ljusbild och att den är på 4500K. Dessvärre var det problem med ljusbilden på en hel del av de äldre och min har blivit utbytt en gång men har fortfarande lite dålig ljusbild längst till vänster.

Monterade en Nordic Lights Mirage som är tillverkad i Finland på farsans bil. Köptes främst för att det är en inhemsk produkt men även för att den har rätt så jämn och fin ljusbild och är på 4500K. Men som vanligt så hade det gärna fått vara lite mera bredd och mindre höjd på ljusbilden i den. Inte direkt jämför den mot de två NBB 175:orna som är på extrabilen men skulle säga NBB slår Mirage när det kommer till bredd.

Personligen har jag halogen, xenon, och led i extraljusen på min bil och finns fördelar med allt.
Halogen är enda som orkar smälta snön inom rimligt tid om det är snöfall eller yr snö från andra bilar. Så i dåligt väder brukar endast dessa vara påslagna. Nackdelen är ju att de drar mycket ström och att man får mera ljus ur led och xenon.

Xenon är ju bra när det kommer till längd på ljuset Har 5st NBB 225 fjärrljus på bilen 3 st 130W halogen och 2 st ''130W'' xenon och dessa skjuter iväg ljuset 1,2 kilometer. Nackdelen är ju att de tar sin stund innan de når full styrka (men det är inget större problem när övriga extraljus tänder direkt) och så är man ju tvungen att byta lampor lite nu som då när man ska ha så mycket effekt det bara går.
Har man redan halogenextraljus så är det ju vanligtvis rätt så billigt att xenonkonvertera dem om man är ute efter mera ljus.

Och ledrampen är ju bra när den lyser fullt direkt och den jag har har två effektlägen så om den stör (vilket den kan göra lätt när den är på taket om det snöar eller är dimmigt) eller man kör lite rakare vägar så brukar det vara trevligare att ha den på lägre effekt när man ändå inte behöver ''bredden'' på ljuset. Och stör den alltför mycket så lägger jag av den helt.
Problemet är väl att den har en ram runt glaset så vid snöfall så snöar den igen nästan direkt och inte orkar den smälta snön heller fastän den drar 280W, Och när den har ramen runt så glider det inte bort heller. Så rätt så värdelös i snöfall. Troligtvis har de med slätt glas (eller vad man vill kalla det) bättre förutsättningar att få snö att glida av glaset. Men antar de flesta ändå har problem med att få snön att börja smälta, speciellt om man möter bilar lite nu som då.

granadadr
22 november · 6 919 Inlägg

zemet skrev:
Jag tror inte du behöver lägga mer pengar än 1400 för att få en ordentlig upgradering av helljuset.

Jag gillar led ramper, dem är smidiga att installera och det är mycket ljus för pengarna.
Precis som Brådis säger så sprider dem ljuset mycket och räckvidden blir inte samma.

Jag tycker det är bra, man får ordentligt med ljus ner i dikena vid sidan av bilen för att enklare se djur mm. Jag har sällan nytta av att se bra 500m bort, 150 meter räcker gott och väl tycker jag.

visst skojar du? 150 meter är ju ingenting,, inget under 500-600 meter är ju dugligt enligt mig,

simlar
22 november · 5 102 Inlägg

Biltemas halogen-extraljus är otroligt prisvärda.
Deras 9" kostar 259kr/st inkl lampor och lyser helt godkänt med sitt refernstal på 37,5.
Även deras 7" för 199kr/st inkl lampor lyser över förväntan.

Annars finns det billiga bra ledramper nuförtiden.
Kolla t.ex Lumise.se på deras egna Luminalights-ramper,  bra lyse för pengarna.

Senast redigerat av simlar (22 november )

Skoda Praktik "Kebaben" (2010)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
torsen
22 november · 6 273 Inlägg

simlar skrev:
Biltemas halogen-extraljus är otroligt prisvärda.
Deras 9" kostar 259kr/st inkl lampor och lyser helt godkänt med sitt refernstal på 37,5.
Även deras 7" för 199kr/st inkl lampor lyser över förväntan.

Annars finns det billiga bra ledramper nuförtiden.
Kolla t.ex Lumise.se på deras egna Luminalights-ramper,  bra lyse för pengarna.

Instämmer!
Köpte först 2 LED-ramper med 12 ljuspunkter vardera á 2.000:-.
Lyser inte längre än helljuset.
Men däremot åt alla hål och mycket starkt och irriterande bländande alldeles framför bilen.
Dom ligger på en hylla i garaget efter en provmontering.
Köpte i stället Biltema stora runda 9" halogen-extraljus med reftal 37,5.
Lagom spridning och tillräcklig längd på ljuset = dubbla helljusets ljuslängd.

Brådhis * Voff voff *
22 november · 9 027 Inlägg

torsen skrev:

simlar skrev:
Biltemas halogen-extraljus är otroligt prisvärda.
Deras 9" kostar 259kr/st inkl lampor och lyser helt godkänt med sitt refernstal på 37,5.
Även deras 7" för 199kr/st inkl lampor lyser över förväntan.

Annars finns det billiga bra ledramper nuförtiden.
Kolla t.ex Lumise.se på deras egna Luminalights-ramper,  bra lyse för pengarna.

Instämmer!
Köpte först 2 LED-ramper med 12 ljuspunkter vardera á 2.000:-.
Lyser inte längre än helljuset.
Men däremot åt alla hål och mycket starkt och irriterande bländande alldeles framför bilen.
Dom ligger på en hylla i garaget efter en provmontering.
Köpte i stället Biltema stora runda 9" halogen-extraljus med reftal 37,5.
Lagom spridning och tillräcklig längd på ljuset = dubbla helljusets ljuslängd.

Utmärkt beskrivning av varför man väljer bort LED-ramper. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo XC70 2.5T "Hemlig XII" (2003)
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
DennisCA
22 november · 137 Inlägg

Jag lutade åt rampen ändå tidigare idag, för den verkar så lätt å montera och inte förändrar utseendet på bilen så kraftigt.  Men det låter som lamporna har många fördelar.

I tynger snöfall brukar jag oftast köra på halvljus endast, tycker jag blir bländad av snöflingorna annars.

MisterAxl
22 november · 29 Inlägg

Jag införskaffade en LED-ramp i år då mina halogenlampor började sjunga på sista versen (den förra ägaren hade kopplat in dessa halvtaskigt, köpt billiga sådana som nu var i slutet av sin livscykel samt inte monterat korrekt då hela fästet satt löst och krängde vid varje ojämnhet i vägen) och jag ville egentligen inte specifikt ha en lång ljusbild utan mer en bred sådan då jag bor i Halland med mycket åkermark och öppna fält där vilt gillar att befinna sig på nätterna. Så jag fastnade slutligen för en ramp med 200W med en räckvidd på 1 lux vid cirka 530 meter.

Dock kunde jag inte montera dessa själv på ett bra sätt så jag köpte helt enkelt all utrustning som krävdes och bad sedan en bilverkstad att montera det åt mig. Slutade med att den passade in väldigt fint i grillen där halogenlamporna och dess fäste hade suttit innan. Resultatet blev att LED-rampen passar in väldigt bra i bilens utseende.

Ljuset kan jag också säga är precis vad jag behövde. Numera behöver jag inte bekymra mig (eller jo, men inte lika mycket) om jag är ute och kör klockan halv 6 på morgonen och undrar om det står älg, hjort, vildsvin eller annat redo att springa över vägen ifrån en grästäckt åker. Det extra ljuset ifrån LED-rampen gör så att jag ser dessa med många sekunder till godo.

Dock kan jag instämma med andra skribenter att är du ute efter ljus som lyser på längden men inte så mycket på bredden så är halogenlampor förmodligen ett bättre alternativ. Men kanske ett dyrare sådant.
LED-rampen jag köpte, med fäste och rubbet, gick på cirka 1700 kronor. Verkstadskostnaden för montering var 1500 kronor. I mitt tycke värt varenda krona.

Senast redigerat av MisterAxl (22 november )

granadadr
22 november · 6 919 Inlägg

torsen skrev:

simlar skrev:
Biltemas halogen-extraljus är otroligt prisvärda.
Deras 9" kostar 259kr/st inkl lampor och lyser helt godkänt med sitt refernstal på 37,5.
Även deras 7" för 199kr/st inkl lampor lyser över förväntan.

Annars finns det billiga bra ledramper nuförtiden.
Kolla t.ex Lumise.se på deras egna Luminalights-ramper,  bra lyse för pengarna.

Instämmer!
Köpte först 2 LED-ramper med 12 ljuspunkter vardera á 2.000:-.
Lyser inte längre än helljuset.
Men däremot åt alla hål och mycket starkt och irriterande bländande alldeles framför bilen.
Dom ligger på en hylla i garaget efter en provmontering.
Köpte i stället Biltema stora runda 9" halogen-extraljus med reftal 37,5.
Lagom spridning och tillräcklig längd på ljuset = dubbla helljusets ljuslängd.

hade xenonkonverterat dem smile

DennisCA
22 november · 137 Inlägg

Jag skulle gärna se mera av sidan av vägen, med tanke på älgar, rådjur och hjortar. Men jag vill inte bli bländad av vägen heller. Det är väl det som avskräcker.

Jag tycker jag ser ganska bra längmässigt med vanliga ljusen men inte skulle jag ha emot om det blir lite längre. Jag slipade och lackade om med 2k lack i somras och det har verkligeh hjälpt lamporna som finns att lysa bättre.

Gällande hur långt det lyser så undrar jag om det kan resultera i att man får börja blända av tidigt om det lyser för långt så man inte stör mötande trafik.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang