Hängande kofångare bak 745-88

Jiiimmie
23 november 2022 · 1 830 Inlägg

Tjena!
Jag tänkte jag provar här efter att ha försökt hitta information på nätet och frågat runt på facebook mm.

Det är som så att min kofångare bak hänger på min 745'a och jag vill fixa det.
Har kikat under och vad jag sett så är det inga massiva hål eller så i kofångaren.
Utan den är rätt hel och fin vad jag kunde se när jag kikade.

Jag är väl medveten om att vpart säljer ett kitt för ca 500kr, men har ingen större lust att köpa två sådana för att få kofångaren att hänga ordentligt igen.
Det måste ju gå att fixa på ett billigare vis än att betala 500kr för 2 skruvar, 2 muttrar och en bit plåt..?

Finns väl någon som gjort detta tidigare här som kan dela med sig av sin erfarenhet om hur jag kan fixa detta på smidigaste vis.
Kanske är att hitta en kofångare från en 940 och smacka på istället? Eller de kanske blir tokigt utseendemässigt istället. tongue

Sen om detta är i fel del av forumet ber jag om ursäkt.

Lucif3r
23 november 2022 · 2 183 Inlägg

Det är ju balken som ärgat sönder. Balken är i alu medans bultarna samt krockbalken är i stål, det blir en otrevlig reaktion som förstör alu'et med åren.

Laga det är väl inte så super-lätt, grundproblemet blir man ju inte av med... Men några spontana förslag är väl att bulta dit ett plattjärn över ordinarie hål med 2 nya bultar, eller nå liknande.

Jiiimmie
23 november 2022 · 1 830 Inlägg

Lucif3r skrev:
Det är ju balken som ärgat sönder. Balken är i alu medans bultarna samt krockbalken är i stål, det blir en otrevlig reaktion som förstör alu'et med åren.

Laga det är väl inte så super-lätt, grundproblemet blir man ju inte av med... Men några spontana förslag är väl att bulta dit ett plattjärn över ordinarie hål med 2 nya bultar, eller nå liknande.

Jo men det var de jag mena med inte så stora hål etc.
Det är kanske ett hål som en tvåkrona på sin höjd.

Min far sa att det borde ju gå köpa typ plattjärn/hålplatta av grövre modell någonstans för en bråkdel av priset och sedan borra och skruva fast dem osv.
Vilket jag även var själv inne på i och med att det vparts har är ju typ samma sak fast för en större kostnad.

Men frågade de på vparts hur deras kitt fungerade och han sa att för att veta om det passar min bil måste jag ta loss kofångaren bak för att kolla om själva balken är ihålig eller om det är en innervägg. Har den en innervägg måste jag komma på någon annan lösning än att sätta fast skruv innifrån för att sedan dra åt mot bilen eller hur man ska säga.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang