Svagt halvljus på mazda 6

MammDiin
30 november 2022 · 2 019 Inlägg

mazdamazda skrev:
Ash, vilken tabbe, det är  halvljuset som är svagt, inte helljuset, råkade skriva fel!

Ja, jag såg att det är bi-xenon, betyder det att det är för både halvljus och helljus? Och hur funkar det isf att sätta sådana på sitt halvljus?

Bi-xenon är bara att det finns en ''sköld'' som dras ner av en elektromagnet när du slår på helljuset. Kopplas in till bilens helljus, eller så kopplar man inte in dem och har endast halvljus.
Kan eventuellt bli problem vid besiktning om de vet/eller ser märkningen på strålkastaren att bilen endast har xenon halvljus.

mazdamazda
1 december 2022 · 11 Inlägg

Ah, ok, jag ser redan nu i mina nuvarande projektorer att det finns liksom en metallsköld där inne, mellan xenonlampan och linsen. Det finns ett litet reglage som drar ner en liten del av denna sköld, men inte mer än några millimiter typ, resten av skölden sitter kvar

Enligt retrofit-killen så spelar det ingen roll att projektorn är "bi-xenon", även om jag har ett separat helljus med halogen, och att detta fortfarande kommer att fungera. Han säger också att det går  att inte ha den inkopplad alls, så är helljuset som vanligt. Jag förstår inte helt detta måste jag erkänna, men jag gissar att det då krävs några ytterligare kablar etc som ska kopplas in för att bi-xenon delen ska funka, dvs, så att xenon-projektorn "vet" att helljuset är på.

Jag bryr mig inte om den där bi-xenon delen egentligen, utan är bara intresserad av att få tillräckligt xenon halvljus. Så gissar att det bästa isf är att helt enkelt inte koppla in dem, för att undvika problem i besiktning etc?

Men, om jag fattar det rätt så ställer det inte till några problem att projektorn jag beställer är bi-xenon, jag kan ändå bara använda dem som halvljus om jag vill?

Senast redigerat av mazdamazda (1 december 2022)

MammDiin
1 december 2022 · 2 019 Inlägg

mazdamazda skrev:
Ah, ok, jag ser redan nu i mina nuvarande projektorer att det finns liksom en metallsköld där inne, mellan xenonlampan och linsen. Det finns ett litet reglage som drar ner en liten del av denna sköld, men inte mer än några millimiter typ, resten av skölden sitter kvar

Enligt retrofit-killen så spelar det ingen roll att projektorn är "bi-xenon", även om jag har ett separat helljus med halogen, och att detta fortfarande kommer att fungera. Han säger också att det går  att inte ha den inkopplad alls, så är helljuset som vanligt. Jag förstår inte helt detta måste jag erkänna, men jag gissar att det då krävs några ytterligare kablar etc som ska kopplas in för att bi-xenon delen ska funka, dvs, så att xenon-projektorn "vet" att helljuset är på.

Jag bryr mig inte om den där bi-xenon delen egentligen, utan är bara intresserad av att få tillräckligt xenon halvljus. Så gissar att det bästa isf är att helt enkelt inte koppla in dem, för att undvika problem i besiktning etc?

Men, om jag fattar det rätt så ställer det inte till några problem att projektorn jag beställer är bi-xenon, jag kan ändå bara använda dem som halvljus om jag vill?

Om du har bi-xenon så borde det finnas två kablar till varje projektor som sköter helljuset i projektorn. Så då tycker jag du helt enkelt och kopplar in de nya projektorerna till dessa. Går ju även ta ström från halogen helljuslampan.

Du får ju bättre helljus om du kopplar in så du har ''bi-xenon''.

Johannes42
16 december 2023 · 2 Inlägg

Hej!
Hur gick det med dina lampor? Jag misstänker att jag har samma problem på min Mazda 6 2007.

torsen
16 december 2023 · 7 234 Inlägg

mazdamazda skrev:
Ash, vilken tabbe, det är  halvljuset som är svagt, inte helljuset, råkade skriva fel!

Ja, jag såg att det är bi-xenon, betyder det att det är för både halvljus och helljus? Och hur funkar det isf att sätta sådana på sitt halvljus?

För övrigt så verkar alla xenon projektorer jag hittar på ebay eller dylikt, verkar vara "bi-xenon"

Att du missat och skrivit helljuset i stället halvljuset förklarar en hel del.
Bilprovningen kollar i stort sett bara halvljuset och nöjer sig i stort med att helljuset lyser.

Dåligt helljus är ju lättare att kompensera än dåligt halvljus - med xtraljus.

Återstår att undra om andra missnöjda Mazdaägare/skribenter i tråden menar halvljus när de hängt på trådens rubrik "svagt helljus"??????

MrHyde
16 december 2023 · 647 Inlägg

torsen skrev:

mazdamazda skrev:
Ash, vilken tabbe, det är  halvljuset som är svagt, inte helljuset, råkade skriva fel!

Ja, jag såg att det är bi-xenon, betyder det att det är för både halvljus och helljus? Och hur funkar det isf att sätta sådana på sitt halvljus?

För övrigt så verkar alla xenon projektorer jag hittar på ebay eller dylikt, verkar vara "bi-xenon"

Att du missat och skrivit helljuset i stället halvljuset förklarar en hel del.
Bilprovningen kollar i stort sett bara halvljuset och nöjer sig i stort med att helljuset lyser.

Dåligt helljus är ju lättare att kompensera än dåligt halvljus - med xtraljus.

Återstår att undra om andra missnöjda Mazdaägare/skribenter i tråden menar halvljus när de hängt på trådens rubrik "svagt helljus"??????

TS har inte varit inloggad sedan tråden skrevs i sist.. För 1 år sen.

Live long, and prosper.
Johannes42
21 december 2023 · 2 Inlägg

Jag köpte ifrån retrofitlab och har monterat in dem ikväll. Det var lite pill mest för att man inte gjort det förut, men resultatet blev kanon!

MrHyde
21 december 2023 · 647 Inlägg

Johannes42 skrev:
Jag köpte ifrån retrofitlab och har monterat in dem ikväll. Det var lite pill mest för att man inte gjort det förut, men resultatet blev kanon!

Då provar vi igen.. Trådskaparen har inte varit inne på 1 år, ni kommer säkerligen inte få nåt svar!

Live long, and prosper.
Cuefa Ain't no place like home...
23 december 2023 · 4 628 Inlägg

MrHyde skrev:

Johannes42 skrev:
Jag köpte ifrån retrofitlab och har monterat in dem ikväll. Det var lite pill mest för att man inte gjort det förut, men resultatet blev kanon!

Då provar vi igen.. Trådskaparen har inte varit inne på 1 år, ni kommer säkerligen inte få nåt svar!

Men någon annan kanske kan finna just denna post och se att det finns lösningar för problemet 👍🏼

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
IzaacB
13 januari · 15 Inlägg

Cuefa skrev:

MrHyde skrev:

Johannes42 skrev:
Jag köpte ifrån retrofitlab och har monterat in dem ikväll. Det var lite pill mest för att man inte gjort det förut, men resultatet blev kanon!

Då provar vi igen.. Trådskaparen har inte varit inne på 1 år, ni kommer säkerligen inte få nåt svar!

Men någon annan kanske kan finna just denna post och se att det finns lösningar för problemet 👍🏼

Och tusen tack för det! Ska helt klart kolla upp detta på min Mazda 6. Vågar knappt köra på motorvägen när det är mörkt med mina halvljus i dagsläget.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang