Skrap och växlar hoppar ur i volvo m40.

Pulf
12 december 2022 · 49 Inlägg

Hej!
Vad kan det vara för fel om det skrapar i neutral, backen 2an och 4an och kanske 1an ibland. Backen har börjat hoppa ur ibland och 1an ramlar alltid ur om man inte håller i den och trean hoppar ur ibland. Går de att fixa billigt eller är det bäst och köra en ny låda.

Glömde skriva att det äe en duett a traktor med dubbla lådor.

Senast redigerat av Pulf (12 december 2022)

Linus988
12 december 2022 · 3 Inlägg

Mycket möjligt dålig växellåda, Jag hade exakt likadant på min vw polo, Så jag har bytt växellåda, Jag rekommenderar inte att du åker en längre sträcka nu när de är kallt ute innan du tar reda på problemet, Drygt å stå å frysa längs vägkanten med rasad växellåda, Men förmodligen dålig växellåda, Å hoppar växlarna ur så sliter de ut lådan ännu fortare, De är nog kuggarna på dom växlarna de rasslar på som är slut, Jag köpte min låda på skroten för 1100, Dock ingen garanti på den, Men skruvade isär och kollade igenom den på plats och den såg okej ut, om man vet hur en växellåda ska se ut på insidan är skroten ett alternativ, Snabb lösning är att köpa en ny, Sen kan man ju renovera den dåliga växellådan sen om man vill ha en extra låda, De finns nog vissa företag som säljer renoverade lådor också

Senast redigerat av Linus988 (12 december 2022)

uhlin
12 december 2022 · 2 834 Inlägg

Nja, att det skulle va kuggarna som är dåliga på de växlar det låter om tror jag inte alls.

Däremot så lager i lådan som gör att växlarna hoppar ur och även de som låter. Sen kan det va synkringar som gett sig då den är svårväxlad. Billigast är att få tag på en annan låda.

Linus988
12 december 2022 · 3 Inlägg

Jag har kollat upp m40 lådan, Och de kan vara en av Volvos bästa växellådor enligt mig! Dom sitter i volvovalp och Volvo pv å säkert fler modeller, Så din växellåda är nog sliten och brukad, Du ska ju ändå ta ur lådan om du ska byta om du änns behöver byta, Så plocka isär lådan å kolla hur de ser ut, De kan mycket möjligt vara ett lager eller flera, Om lagren är slut är de lika bra å byta allt om de är slut! Har själv kört en volvovalp och dom lådorna är nästan odödliga

Senast redigerat av Linus988 (12 december 2022)

Mossan1
13 december 2022 · 2 823 Inlägg

Om det skrapar även i friläge är det växelförarna som inte är ok.
Kam vara utslitna, eller skadade. Ofta är ju den för 3-4 svetsspärrad i gamla Atraktorer. Kansle nån svets som brustit så den ligger i nått mellanläge.....

Sitter spaken som orginal direkt i locket, eller, är den ombyggd till korta spaken som i senare 140's?
Eller är det ett helt eget byggt spakställ?

Skrapandet kan ju så klart vara ett rasat lager till en av växelstockarna också givetvis.
Är det olja i lådan, och, är det RÄTT olja?
Har nått i minnet om att det ska vara ATFolja i gamla (även manuella) Volvo-lådor, men kolla upp fakta för just den lådan.

Senast redigerat av Mossan1 (13 december 2022)

Pulf
15 december 2022 · 49 Inlägg

Mossan1 skrev:
Om det skrapar även i friläge är det växelförarna som inte är ok.
Kam vara utslitna, eller skadade. Ofta är ju den för 3-4 svetsspärrad i gamla Atraktorer. Kansle nån svets som brustit så den ligger i nått mellanläge.....

Sitter spaken som orginal direkt i locket, eller, är den ombyggd till korta spaken som i senare 140's?
Eller är det ett helt eget byggt spakställ?

Skrapandet kan ju så klart vara ett rasat lager till en av växelstockarna också givetvis.
Är det olja i lådan, och, är det RÄTT olja?
Har nått i minnet om att det ska vara ATFolja i gamla (även manuella) Volvo-lådor, men kolla upp fakta för just den lådan.

Det är ryckspärr, och original långspak. Dedär med olja har jag ingen aning om, men jag ska kolla. Finns det något sätt å kolla om de är någon olja i utan å plocka ner lådan? Det är en skruvad plåt över så man kan se lådorna. Även om de är olja skulle det kunna vara spillolja eller smör eller vad som helst så kanske skulle ha bytt ändå men det kanske är för sent när det skrapar å växlarna hoppar ur?

Mossan1
15 december 2022 · 2 823 Inlägg

oljeppfyllning eller byte löser inte oljudet.
Mer en orsak i så fall.

Rasat lager SKULLE kunna få växlar att hoppa ur om det är illa. Men ändå tycker jag man ska kolla växelförarna om ljudet påminner om "växelskrap".

Malande/tjutande är lager.

Vet du VILKEN av lådorna som låter?

"Ryckspärr" brukar väl vara fjäderbelastad växelförare som slår i en lägre växel när man "rycker spärren".
Skulle ju kunna ligga mellan växlar....
Kanske...

Spärra den 100% laglig istället oavsett.

Senast redigerat av Mossan1 (15 december 2022)

Pulf
15 december 2022 · 49 Inlägg

Mossan1 skrev:
oljeppfyllning eller byte löser inte oljudet.
Mer en orsak i så fall.

Rasat lager SKULLE kunna få växlar att hoppa ur om det är illa. Men ändå tycker jag man ska kolla växelförarna om ljudet påminner om "växelskrap".

Malande/tjutande är lager.

Vet du VILKEN av lådorna som låter?

"Ryckspärr" brukar väl vara fjäderbelastad växelförare som slår i en lägre växel när man "rycker spärren".
Skulle ju kunna ligga mellan växlar....
Kanske...

Spärra den 100% laglig istället oavsett.

Jag tycker att det borde vara lådan närmast motorn för det låter på neutralet också och då borde inget snurra i bakre lådan om jag tänker rätt. Och ibland på backen 3an och fyran så rasslar det som om man inte håller ner kopplingen när man ska växla och ibland så går det inte att få växelspaken till höger när man haft backen i.
På denna spärrar den 3 an och fyran med en sprint som åker ner i lådan och hur det sedan funkar vet jag inte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang