Stora problem med imma/isbildning på rutor - Toyota Auris HSD 2016

Saittam
15 december 2022 · 79 Inlägg

Våran Toyota immar igen så kraftigt på insidan vid körning att det nästan blir trafikfarligt. Det enda sättet att hålla framrutan imfri förutom typ 1 dm längst upp och sidorutorna i fram någorlunda imfria är att köra fläktvarvtalet på max och ställa in tempen på minst 24 grader, vilket leder till en riktigt dålig åkkomfort.

Nu när det är riktigt kallt ute är det även så att det blir isbildning på på hela rutorna i bak under körning!

Problemen blir mindre om man kör ensam, när vi är två är det mer påtagligt och sitter vi fyra pers i bilen tror jag inte den skulle gå att köra i minusgrader öht.

Även när man kör på sommaren måste man ha AC igång, annars blir det imbildning i bak, dock inte lika kraftigt som nu.

Gjort följande:

Torkar bort all kondens från rutorna när jag stannat, tar ut pappret från bilen
Har en fuktslukare från Jula (en sån liten säck) i bilen
Är noggrann att inte få in snö och vatten vid fotutrymmet
Har inte en massa trasor, papper och annat gunk liggandes i bilen

Har kanske blivit marginellt bättre med fuktslukaren, men faktiskt ingen större skillnad.

Har smakat på kondensen och det smakar inte glykol, lämnar ingen hinna eller liknande på rutan.

Någon som vet vad det kan bero på samt om det är ett vanligt fel på denna bilmodell? Det är Touring sports modellen vi har.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2022 · 17 455 Inlägg

Återcirkulation på/fastnat i stängt läge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
15 december 2022 · 10 275 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Återcirkulation på/fastnat i stängt läge.

Min första tanke också!

Eller möjligen att det ligger vatten som gör tex kupéfiltret extremt fuktigt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Saittam
15 december 2022 · 79 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Återcirkulation på/fastnat i stängt läge.

Har självt tänkt på det faktiskt, återcirkulationen är inte påslagen men kan ju vara som du skriver att det fastnat. Ska lämna bilen till Toyota imorgon i ett annat ärende och be dom kolla det om det går.

Vi har ägt bilen sedan i juli och något mer jag kom och tänka på är att vi tyckte det luktade unket när vi startade bilen och kupefläktarna drog igång, vet inte om det försvunnit eller om vi bara vant oss vid lukten. Kan det hänga samman?

Mossan1
15 december 2022 · 2 792 Inlägg

Det är inte blött under golvmattorna?
Ofta ligger inte textilmattan på golvplåten utan det är utrymme under för kablage, mm.  Därför kan ganska mycket vatten ligga därunder utan att man direkt märker det om det tex regnar in i bilen.  Även bak vid reservhjulsutrymmet.

Recirkulationen är som sagt första misstänkta. Då immar det rejält.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 december 2022 · 17 455 Inlägg

Någonstans ska den ju släppa ut luft som kommer in med. Brukar sitta små gummiflärpar bak någonstans. Verkstaden vet säkert var de sitter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Saittam
17 december 2022 · 79 Inlägg

Hade bilen inne hos Toyota i fredags och bad dom snabbkika lite på detta när bilen ändå var inne.

Teknikern tyckte att det var blött i isoleringen i nedre bagageutrymmet, under mattorn. Har känt efter själv idag och hittar inget blött öht, har ändå tagit in alla mattor i bagageluckan och torkar dom inne nu.

Dom såg också en droppe vatten som hängde vid lampkonsolen i taket, där kände jag lite medans jag körde hem och visst var det fuktigt där, ett område som en femkrona ungefär. Tycker även man ser att tyget är lite påverkat.

Ska boka en ny tid för grundligare genomgång men mest sannolikt verkar ju att den tar in vatten via taket någonstans. Måste ju komma från vindrutan längst upp tänker jag isf alternativt från takräckena?

MrHyde
17 december 2022 · 645 Inlägg

Sitter det motor och kupévärmare på den? Genomföringen för kupéuttaget kan ibland läcka så det kommer in fukt under golvmattan på främre passagerarplatsen. Kolla som tidigare skrev igenom kupéfiltret också, väldigt lättåtkomligt på Toyota.

Live long, and prosper.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2022 · 17 455 Inlägg

Antenn på taket? Kolla så den inte tar in vatten där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Saittam
19 februari 2023 · 79 Inlägg

Kan uppdatera med att det var från tanklocket den läckte in.  Det var  blött i bagageutrymmet vänster sida, jag som kände efter dåligt.

Finns en liten låsmekanism där på höger sida för tanklocket, var någon packning som satt fel! Rann tydligt in därifrån när verkstaden spolade bilen.

jaka54
19 februari 2023 · 5 715 Inlägg

Hur kan lite vattenläckage vid tanklocket göra att det bildas mycket imma på vindrutan?! Låter lite långsökt enligt mig, i synnerhet som det inte alltid regnar och kommer in vatten. Fast det fanns kanske redan mycket vatten insamlat??

Saittam
19 februari 2023 · 79 Inlägg

jaka54 skrev:
Hur kan lite vattenläckage vid tanklocket göra att det bildas mycket imma på vindrutan?! Låter lite långsökt enligt mig, i synnerhet som det inte alltid regnar och kommer in vatten. Fast det fanns kanske redan mycket vatten insamlat??

Antar att det blött upp isoleringen och mattan i bagageutrymmet, varje gång det regnat, man kört motorväg i snöslask eller tvättat bilen.

Just nu känns det ju som det är rimligast att det är det som orsakat kondensen, men vi får se.

torsen
20 februari 2023 · 7 230 Inlägg

Hur har det gått?
Har du kollat så att reglaget inte står på återcirkulation?
B t w - du vet väl att AC:n avfuktar luften = full AC brukar snabba på att imman på rutans insida försvinner.

Saittam
7 maj 2023 · 79 Inlägg

Svårt att säga eftersom den kalla perioden är förbi. AC:n är alltid på och återcirkulationen är avstängd, om du menar om jag kontrollerat att spjället som styr återcirk har fastnat så har jag inte gjort det.

Som sagt det fanns ett vattenläckage in i bagageluckan, har låtit den stå några gånger med öppna dörrar och bagagelucka i solsken, ska gör det fler gånger i sommar, så visar det sig väl i höst om det faktiskt var detta som orsakat kondensen.

jaka54
7 maj 2023 · 5 715 Inlägg

Det är inte så att värmeelementet läcker? Brukar resultera i att man får imma på framrutan och blöta mattor.

zzr94092
7 maj 2023 · 4 383 Inlägg

Ts skriver"Har smakat på kondensen och det smakar inte glykol, lämnar ingen hinna eller liknande på rutan."

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang