Ladda bilbatteri i elstolpe?

Glutenfri
18 december 2022 · 2 Inlägg

Hej

Jag ska ladda upp mitt batteri med en bilbatteriladdare och undrar om detta kan göras via motorvärmar-stolpen? Kanske är en dum fråga men det som gör mig fundersam är att den har en timer inbyggd. Kanske man kan gå ut och ställa in tiden var andra timme ca 4-6 ggr? Eller måste man använda sig utav ett vanligt uttag?

Mack Forum- och sitemoderator
18 december 2022 · 26 111 Inlägg

Mig veterligen går detta alldeles utmärkt att göra.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2022 · 17 376 Inlägg

Går utmärkt. Tyvärr har den digitala timern i mina föräldrars stolpe "gått sönder" och den har på strömmen 24/7...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mossan1
18 december 2022 · 2 751 Inlägg

Glutenfri skrev:
Hej

Jag ska ladda upp mitt batteri med en bilbatteriladdare och undrar om detta kan göras via motorvärmar-stolpen? Kanske är en dum fråga men det som gör mig fundersam är att den har en timer inbyggd. Kanske man kan gå ut och ställa in tiden var andra timme ca 4-6 ggr? Eller måste man använda sig utav ett vanligt uttag?

Der går alldeles utmärkt, men som du själv insett, du måste starta om timern för att ha ström tillräckligt länge.
Ett motorvärmaruttag har sällan ström mer än max 3h. Ofta än kortare än så. Huruvida det räcker eller inte beror på hur mycket batteriet behöver laddas. För lite allmänt underhåll räcker det nog skapligt och med en starkare laddare kan du få ett för dåligt laddat batteri "startladdat" men långt ifrån fulladdat.

Naturligtvis går det att starta om uttaget och få mer tid.

Glutenfri
18 december 2022 · 2 Inlägg

Tack för svaren, folk. Jag ska testa detta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 december 2022 · 17 376 Inlägg

Ta en titt på laddaren hur många Amperé den laddar med. Sen kollar du på hur många Amperé ditt batteri är på. Skriv här sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang