Fläkten går ej. Nissan Almera 2003

Fursu
1 januari 2023 · 10 Inlägg

Hej,
Fläkten på bilen har slutat funka. Inga längen funkar. Kan sporadiskt starta och funka som vanligt någon gång i veckan. Säkringarna är hela och fläkten snurrar om jag sätter 12v på den, reläet bakom säkringsboxen för "supecharger" verkar funka. Får även spänning på säkringarna. Dock inte någon spänning mellan polerna till fläkten.

Har googlat runt lite och de flesta tror att det är fläktmotståndet. Vet ej om det stämmer då det tydligen ska ge symptom att det funkar på max vilket min inte gör.

Jag har inga manuella reglage utan det går via någon typ dator display med knappar.

Fläktmotståndet lyckas jag inte hitta har legat med fötterna i taket halva kvällen nu.

Kablarna till fläkten går in i en grövre härva och in upp under en balk brevid airbagen på passagerarsidan. Efter det lyckas jag inte se dem.

Några allmänna tips? Vart kan tex motståndet vara?

Utmarks-Loke
1 januari 2023 · 5 833 Inlägg

Skall sitta alldeles intill fläkten. Kolla denna video, vid 3 minuter:
https://www.youtube.com/watch?v=Yk7FdBClQ90

Fursu
1 januari 2023 · 10 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Skall sitta alldeles intill fläkten. Kolla denna video, vid 3 minuter:
https://www.youtube.com/watch?v=Yk7FdBClQ90

Finns inte något där på min 🤔

Utmarks-Loke
1 januari 2023 · 5 833 Inlägg

Kanske är därför fläkten inte funkar big_smile

Jesper328
2 januari 2023 · 2 366 Inlägg

https://www.2carpros.com/images/question_images/232878/original.jpg

Kan detta hjälpa, tro?

Edit: Struntsamma, var tydligen en bild på precis det videon visade som Utmarks-Loke skickade. smile

Senast redigerat av Jesper328 (2 januari 2023)

Up the RA
Mossan1
2 januari 2023 · 2 801 Inlägg

Med automatisk klimatanläggning brukar det inte vara motstånd så, (fullfart är då direktdrivet utan motstånd) utan är då via ett effektsteg som får input om önskad fart från klimaten och styr fläkten därefter.

Kan alltså vara fel i både effektsteg och klimatenhet.

Fursu
2 januari 2023 · 10 Inlägg

Mossan1 skrev:
Med automatisk klimatanläggning brukar det inte vara motstånd så, (fullfart är då direktdrivet utan motstånd) utan är då via ett effektsteg som får input om önskad fart från klimaten och styr fläkten därefter.

Kan alltså vara fel i både effektsteg och klimatenhet.

Jaha, låter ju rimligt eftersom jag inte hittar något motstånd. Vet du något mer om effektsteg och hur man hittar och felsöker dem?

Fursu
2 januari 2023 · 10 Inlägg

Hitta det tillslut, sitter på höger sida om gaspedalen.

Följde sladden blåsvart

Innuti boxen på baksidan av kontakten sitter en en krets, antar stt det är motståndet eller nått. Brevid den sitter en liten 140°c 2a säkring som va trasig på min.

Om man ska taisär det får man löda loss benen på kretsen först. Det är de tre största lödpunkterna.

Mossan1
3 januari 2023 · 2 801 Inlägg

Fursu skrev:
Hitta det tillslut, sitter på höger sida om gaspedalen.

Följde sladden blåsvart

Innuti boxen på baksidan av kontakten sitter en en krets, antar stt det är motståndet eller nått. Brevid den sitter en liten 140°c 2a säkring som va trasig på min.

Du har nog funnit effektsteget.
Motstånd är just ett motstånd per hastighet under fullfart. Med automatik är det oftast steglös reglering av hastigheten.

Hursom är funna säkringen sannolikt orsaken, men du får känna så inte fläkten går lite för tungt så säkringen löst av den anledningen.

Verkar vara en som löser av både temperatur och A. Då troligen för att det kanske inte blir nog med A om fläkten är fast och det är önskad lågfart.

Senast redigerat av Mossan1 (3 januari 2023)

Ferasadwar
26 oktober 2023 · 1 Inlägg

Fläkten på bilen har slutat funka. Inga längen funkar. Kan sporadiskt starta och funka som vanligt någon gång i veckan. Säkringarna är hela och fläkten snurrar om jag sätter 12v på den, reläet bakom säkringsboxen för "supecharger" verkar funka. Får även spänning på säkringarna. Dock inte någon spänning mellan polerna till fläkten.

Har googlat runt lite och de flesta tror att det är fläktmotståndet. Vet ej om det stämmer då det tydligen ska ge symptom att det funkar på max vilket min inte gör.

Hej,
Jag fick samma problem i min bil, Nissan Almera automa, Om du har löst ditt problem, Kan du hjälpa mig?
Tack

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang