[Köpråd] Familjebil

Kimpan90
5 januari 2023 · 78 Inlägg

Hej!

Lite bakgrundsinfo:
Vi ska köpa bostad snart, dock är kontantinsatsen ett problem för oss förstaköpare. Vi planerar även barn (så nojjiga förstagångsföräldrar).

Vi har i dagsläget en Hyundai Ioniq Hyrbid 2017 med nästan 15.000 mil. Vi har snart haft den i 3 år.
Vi har en restskuld på cirka 60tkr som ska betalas i sommar. Det är verkligen inga problem alls att betala för oss.

Dock börjar den få rätt många mil på sig och vi funderar på att skaffa en bättre familjebil. Ioniqen är egentligen en helt duglig bil för oss men:
* Den är inte så bra när det snöar / är halt. Jag har fastnat flera gånger i mindre backar och liknande. Jag har fastnat två gånger i en backe jag dagligen måste köra upp för när det var bilkö bakom mig. Där bilen bara gled och inte hade kraft att komma upp pga snön. Ja, jag har bra vinterdäck.
* Tycker ljuset är kasst.


Så nu har vi ett par val.

1. Behålla bilen. Innebär att vi får plocka lite från kontantinsatsen.
2. Byta in den och uppgradera till en mer bastant familjebil. Vi kör dock cirka 3000 mil om året så det blir en del extra kostnader.
3. Byta in den mot en elbil som inte har bristerna som hybriden har (som jag förstår det så är el versionen bättre och har LED ljud m.m.).


Vad hade ni gjort samt vad för råd kan ni ge?

Jesper328
5 januari 2023 · 2 371 Inlägg

Jag hade bytt ner mig bara för att få loss pengar till kontantinsatsen, och andra kostnader.
Första tiden i hus är dyrt, framförallt på vintern om man inte har billig uppvärmning.

Vet ej vad er nuvarande Hyundai kan vara värd, men om vi säger att ni får 150tkr för den så skulle jag betalt skulden och haft 90 kvar.
Hade då köpt en V70n, XC70, ng9-3, eller liknande för under 30tkr.
På med extraljus och BRA däck, alltså Hakkapellitta dubb eller Michelin X-ice dubb.

Sen är man hemma.
Äldre bilar går sönder, likaså nya bilar.
Personligen finner jag ingen mening med att åka nya bilar.

Senast redigerat av Jesper328 (5 januari 2023)

Up the RA
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2023 · 17 477 Inlägg

Att behålla Ioniq är givetvis det rätta ekonomiskt. Den håller ett bra tag till. 15000 mil är inget på den. Att byta in den mot annan bil och ta lån på denna kommer resultera i mindre kredit för husköp.

60k i restskuld? Aj fan. Gör inte om det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Kimpan90
5 januari 2023 · 78 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Att behålla Ioniq är givetvis det rätta ekonomiskt. Den håller ett bra tag till. 15000 mil är inget på den. Att byta in den mot annan bil och ta lån på denna kommer resultera i mindre kredit för husköp.

60k i restskuld? Aj fan. Gör inte om det.

Jo, det är nog sant.

Det var ett medvetet val. Vi ville ha en billig bil i drift som ändå var relativt fin för att fira att vi hade tagit examen. Vi ville kunna spara mer varje månad och valde därför en högre restskuld. Planen var att flytta inom 2 år, men nu ser bostadsmarknaden ut som den gör. Nu tjänar vi närmare 100k brutto tillsammans.

Jesper328 skrev:
Jag hade bytt ner mig bara för att få loss pengar till kontantinsatsen, och andra kostnader.
Första tiden i hus är dyrt, framförallt på vintern om man inte har billig uppvärmning.

Vet ej vad er nuvarande Hyundai kan vara värd, men om vi säger att ni får 150tkr för den så skulle jag betalt skulden och haft 90 kvar.
Hade då köpt en V70n, XC70, ng9-3, eller liknande för under 30tkr.
På med extraljus och BRA däck, alltså Hakkapellitta dubb eller Michelin X-ice dubb.

Sen är man hemma.
Äldre bilar går sönder, likaså nya bilar.
Personligen finner jag ingen mening med att åka nya bilar.

Det skulle dock innebära en fördubbling i bensinkostnader, vilket är en signifikant summa i dag.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 januari 2023 · 17 477 Inlägg

Ja, bostadsmarknaden tippar neråt. Vi tittar lite på att bygga nytt hus (igen). Inte mycket dyrare än ett äldre. Tips bara!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jesper328
5 januari 2023 · 2 371 Inlägg

Kimpan90 skrev:
.
Det skulle dock innebära en fördubbling i bensinkostnader, vilket är en signifikant summa i dag.

Menar ju det att man åker många mil på mellanskillnaden. smile
Ingen direkt värdeminskning.
Inga lån/avbetalningar.
Billiga reservdelar/service.

Utöver det så får man en buffert för när saker och ting går sönder i hemmet.

Up the RA
zemet
5 januari 2023 · 4 038 Inlägg

Ni lär inte spara pengar på att byta bil iaf. 15K mil är ju inte speciellt mycket.

Jesper328 har en bra poäng med att det går mycket pengar vid ett husköp, så skaffa inte mer lån än ni absolut måste.

Jag vet inte vad ni har för speciella avtal på era arbetsplatser men väntar ni redan barn så kan ni ju räkna bort dedär 100K i månaden snabbt! Den som är föräldraledig får nog inte mer än 22K i månaden.

När ni blir föräldrar så kanske ni prioriterar krocksäkerhet, då är en gammal saab inte de bästa alternativet. Även om dem var krocksäkra för sin tid.

Jag råder er att behålla bilen ni har, köp bra dubbdäck så lär ni komma upp för backarna ni har problem med.

När barnet börjat på dagis så kan ni fundera på en ny bil.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Kimpan90
5 januari 2023 · 78 Inlägg

zemet skrev:
Ni lär inte spara pengar på att byta bil iaf. 15K mil är ju inte speciellt mycket.

Jesper328 har en bra poäng med att det går mycket pengar vid ett husköp, så skaffa inte mer lån än ni absolut måste.

Jag vet inte vad ni har för speciella avtal på era arbetsplatser men väntar ni redan barn så kan ni ju räkna bort dedär 100K i månaden snabbt! Den som är föräldraledig får nog inte mer än 22K i månaden.

När ni blir föräldrar så kanske ni prioriterar krocksäkerhet, då är en gammal saab inte de bästa alternativet. Även om dem var krocksäkra för sin tid.

Jag råder er att behålla bilen ni har, köp bra dubbdäck så lär ni komma upp för backarna ni har problem med.

När barnet börjat på dagis så kan ni fundera på en ny bil.

Det verkar vara konsensus och det vettiga, att inte ta nytt lån.

100k brutto, inte netto. Tjejen får ut 26k netto. Sen får vi 10% extra föräldrapenning.

Vi är inte intresserade av att "köpa en sämre" bil så det blir nog att behålla bilen. Alternativt kolla på en nyare v70 som kan kvitta resten vid inbyte.

Kimpan90
5 januari 2023 · 78 Inlägg

Jesper328 skrev:

Kimpan90 skrev:
.
Det skulle dock innebära en fördubbling i bensinkostnader, vilket är en signifikant summa i dag.

Menar ju det att man åker många mil på mellanskillnaden. smile
Ingen direkt värdeminskning.
Inga lån/avbetalningar.
Billiga reservdelar/service.

Utöver det så får man en buffert för när saker och ting går sönder i hemmet.

Jag håller med dig, logiskt. Men känslomässigt har jag svårare att köpa det sad

Som sagt, nojjig förstagångsförälder.

xXSammy
6 januari 2023 · 6 570 Inlägg

Om/När ni behöver större bil och ändå hålla hyfsad förbrukning så finns Ford S-Max som vanlig hybrid

Dock bara två till salu just nu
https://www.blocket.se/annons/skaraborg … /103377313

https://www.blocket.se/annons/orebro/fo … t/99558209

Edit: Länkar

Senast redigerat av xXSammy (6 januari 2023)

De/Dem
torsen
6 januari 2023 · 7 236 Inlägg

Kimpan90 skrev:
Vi har i dagsläget en Hyundai Ioniq Hyrbid 2017 med nästan 15.000 mil. Vi har snart haft den i 3 år.

Så nu har vi ett par val.

1. Behålla bilen. Innebär att vi får plocka lite från kontantinsatsen.
2. Byta in den och uppgradera till en mer bastant familjebil. Vi kör dock cirka 3000 mil om året så det blir en del extra kostnader.
3. Byta in den mot en elbil som inte har bristerna som hybriden har (som jag förstår det så är el versionen bättre och har LED ljud m.m.).

Vad hade ni gjort samt vad för råd kan ni ge?

Behåll Hyundaien.
Den är en kvalitetsbil - till skillnad från europeiska bilar.
Statistiskt sett har asiatiska bilar lägre underhållskostnader - och i praktiken också.
Driftsäkerheten bättre än för europeiska bilar - enligt min erfarenhet.

Personligen skulle jag ALDRIG I DAGENS LÄGE byta till batteribil - kanske om några år!

MisterAxl
7 januari 2023 · 103 Inlägg

15.000 mil är inte långt, som andra redan har skrivit. Och eftersom du inte vill "köpa en sämre bil" som du skriver, så hade jag behållit er nuvarande bil.

Undvik även att skaffa mer lån. Ekonomin i Sverige kommer att bli sämre, innan den blir bättre. Räkna med högre kostnader på i stort sett allt, inte bara räntor på banklån. Kronan faller stadigt mot euron och dollarn då utländska investerare inte vågar satsa på Sverige just nu tack vare en fallande bostadsmarknad bland annat.

Senast redigerat av MisterAxl (7 januari 2023)

spillolja
7 januari 2023 · 4 024 Inlägg

Bor själv i lägenhet, 0:- i skulder, vid nästa flytt ingen lägenhet igen, blir det hus så får det bli nybygge, fick för några år sedan offer på en ny villa ca 103kvm med garage och tomt för ca 4-4.1 milj. en beganad villa på ca 150Kvm med direkt el från 70-tal ligger typiskt på ca 2.5-3 mille är inget alternativ då jag även har kommit upp i åldern, men till TS: skaffa hus som har garage så man ni fixa och dona med gamla åk, tipsen får ni på garaget.org forum
smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Jesper328
7 januari 2023 · 2 371 Inlägg

Kan sticka in här igen med mina erfarenheter då vi är lite i samma steg av livet.

Bor i hus - 151kvm boarea och drygt 5000kvm mark.
Köptes år 2020 för 1.96milj, och då blev det drygt 300.000kr i kontantinsats plus cirka 70.000kr i pantbrev och allt vad det heter.

Bunden ränta på 1.36% fram till 2025.
Detta resulterar i en månadskostnad om ~5750kr.

Har fått byta vattenfilter, och samtliga vitvaror under tiden vi bott här.
Även renoverat fönster och bytt ut en del takpannor.
Gör det absolut mesta själv.

Har fått ner elförbrukningen till strax över 10.000kWh för 2022.
18% lägre än 2021 trots att vi hade en plug-in hybrid över sommaren.

Fick mitt första barn här i November och än så är han billig i drift.
Nästan allt vi köper till honom är begagnat.
Har t.ex köpt ica-kassar med fina kläder på Tradera för 250kr/kassen.

Jag studerar på 50% och min sambo får föräldrapenning… hon tjänar vanligtvis 33k brutto.
Det går ju fint även fast man har haft lite ont i magen nu över vintern p.g.a elen.
Skulle däremot inte vilja ha fler lån.

Senast redigerat av Jesper328 (7 januari 2023)

Up the RA
SportPilot Ubåtsingenjör
8 januari 2023 · 7 229 Inlägg

Vi är också i samma sits, precis köpt hus
Planen är att skaffa barn. Kör nu en Avensis, den får rulla på ett tag till innan vi byter. Finns så enormt mycket annat att lägga pengar på när man har hus.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang