Kört in bilen i en rondell… Hur skadad?

zzr94092
6 januari 2023 · 4 385 Inlägg

Mycket gissningar,men TS får nog snart svar,om inlösen eller rep,hon har ju helförsäkring ...

Senast redigerat av zzr94092 (7 januari 2023)

granadadr
6 januari 2023 · 7 287 Inlägg

zzr94092 skrev:
Mycket gissningar,men TS får nog snart svar,om inlösen eller rep,han har ju helförsäkring ...

Hon wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
linnealinnea
6 januari 2023 · 33 Inlägg

Cuefa skrev:
Spontant skulle jag gissa sub-frame och/eller undre länkarm, resten e ganska tåligt på de där bilarna.
Vilken Möller-anläggning står den på?
Bara ringa å tjata på dem att åtminstone göra en preliminär skadebesiktning.

Den står i Örebro. Ja jag får nog göra det! Det hände i måndags och då sa de att de skulle kolla på den i början av nästa vecka. Lång tid att vänta när man är orolig över hur illa det är🙈

linnealinnea
6 januari 2023 · 33 Inlägg

zzr94092 skrev:
Mycket gissningar,men TS får nog snart svar,om inlösen eller rep,han har ju helförsäkring ...

Ja, spännande att få se hur det ligger till. Men kul att höra gissningar på vad det kan vara☺️
Det hände i måndags och då sa de att de skulle kolla på den i början av nästa vecka, så det börjar ju närma sig. Men lång tid att vänta när man är orolig…

linnealinnea
6 januari 2023 · 33 Inlägg

torsen skrev:
Har du helförsäkring - avgörande för hur du ska agera.

Du kunde köra bilen åt sidan efter "smällen".
Tyder enligt mig på en mindre skada.
Ramsned kan bilen omöjligt ha blivit.
Möjligen kan framvagnsbryggan ha skadats.
Mest troligt endast framhjulsupphängningens nedre del.

Har du vagnskadeförsäkring kan det aldrig bli dyrare än självrisken, inklusive bärgningen till verkstad.
Inte klokt att lämna en så gammal bil, utan vagnskadeförsäkring, till en märkesverkstad i allmänhet och i synnerhet inte till en VAG märkesverkstad(Möller).
Men över det senare rådde du väl inte - det var väl bärgaren som självsvåldigt fraktade bilen dit - eller kommunicerade bärgaren med ditt försäkringsbolag.

B t w så råkade jag själv genom oaktsamhet försätta mig i samma situation som du - nästan.
Mitt framhjul hade också förflyttats bakåt..
Bilen var dock körbarbar, men vid bromsning så tog däcket i hjulhusets bakkant helt lätt.
Körde mycket försiktigt hem.
Bilen drygt 2 år och nästan 3.000 mil.
Trots att bilen var helförsäkrad så konsulterade jag en mindre allbilsverkstad.
Mekanikern konstaterade att han kunde åtgärda skadan prisbilligare än självrisken på vagnskadeförsäkringen, så han fick göra jobbet.
På min bil var det endast nedre A-armen som skadats.
Inget däck eller fälg.

Tack för svar! Då låter det ju hoppfullt ändå tycker jag!

Nej precis, var inte jag som valde att skulle köras dit. Men bilen är helförsäkrad så kommer ju inte behöva betala hela beloppet ändå.

Skönt att höra att det inte bara är jag som lyckats med något sånthär🙈

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari 2023 · 13 736 Inlägg

linnealinnea skrev:

torsen skrev:
Har du helförsäkring - avgörande för hur du ska agera.

Du kunde köra bilen åt sidan efter "smällen".
Tyder enligt mig på en mindre skada.
Ramsned kan bilen omöjligt ha blivit.
Möjligen kan framvagnsbryggan ha skadats.
Mest troligt endast framhjulsupphängningens nedre del.

Har du vagnskadeförsäkring kan det aldrig bli dyrare än självrisken, inklusive bärgningen till verkstad.
Inte klokt att lämna en så gammal bil, utan vagnskadeförsäkring, till en märkesverkstad i allmänhet och i synnerhet inte till en VAG märkesverkstad(Möller).
Men över det senare rådde du väl inte - det var väl bärgaren som självsvåldigt fraktade bilen dit - eller kommunicerade bärgaren med ditt försäkringsbolag.

B t w så råkade jag själv genom oaktsamhet försätta mig i samma situation som du - nästan.
Mitt framhjul hade också förflyttats bakåt..
Bilen var dock körbarbar, men vid bromsning så tog däcket i hjulhusets bakkant helt lätt.
Körde mycket försiktigt hem.
Bilen drygt 2 år och nästan 3.000 mil.
Trots att bilen var helförsäkrad så konsulterade jag en mindre allbilsverkstad.
Mekanikern konstaterade att han kunde åtgärda skadan prisbilligare än självrisken på vagnskadeförsäkringen, så han fick göra jobbet.
På min bil var det endast nedre A-armen som skadats.
Inget däck eller fälg.

Tack för svar! Då låter det ju hoppfullt ändå tycker jag!

Nej precis, var inte jag som valde att skulle köras dit. Men bilen är helförsäkrad så kommer ju inte behöva betala hela beloppet ändå.

Skönt att höra att det inte bara är jag som lyckats med något sånthär🙈

det händer alla.. mer eller mindre... var väldigt nära på att skrota av i förgår med min lilla polo..  fast det var självförvållat eftersom jag lekte lite....     vart i örebro kvaddade du.... bor här oxå...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
7 januari 2023 · 7 234 Inlägg

Den stora skillnaden är ju att tar du det på din vagnskadeförsäkring så kan du ha rätt till lånebil eller stilleståndsersättning.
Får vägas mot att låta en allbilsverkstad göra jobbet för belopp under självrisken.

Bra att det förmodligen löser sig för dig på ett tillfredsställande sätt, i o m helförsäkringen.
Tur också att du inte skadade dig, bara att slå ut några tänder är nog så plågsamt.

MisterAxl
7 januari 2023 · 103 Inlägg

Skönt att bilen var helförsäkrad i alla fall, det underlättar mer än vad man tror.

Jag har väl inte råkat ut för väldigt mycket skador på min bil, men varje gång något har hänt så har jag kunnat luta mig tillbaka på min helförsäkring som dessutom har mindre självrisk och för viltolyckor ingen självrisk alls (betalar lite extra för det) och det har sparat mig många tusenlappar. Stenskott på vindrutan som tvingade mig att byta ut hela vindrutan till exempel då det inte gick att laga.

Risken kan ju i och för sig vara i ditt fall att kostnaden blir så pass hög att reparationsarbetet överstiger värdet på bilen och då kommer du att kanske bli tvungen att sälja bilen genom verkstaden/försäkringsbolaget eller bekosta hela reparationen själv. Men det är nog osannolikt i det här specifika fallet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang