Kört in bilen i en rondell… Hur skadad?

linnealinnea
5 januari 2023 · 33 Inlägg

Hej! Tänkte höra om någon vågar sig på en chansning om min bil kommer gå att laga eller inte…
Häromdagen råkade jag nämligen köra in min bil i en rondell då det var väldigt halt och jag fick inte stopp på den🙃 I sista sekund försökte jag svänga så det vänstra hjulet tog smällen mot rondellkanten som var ca 10-15cm hög. Bilen studsade upp på rondellen och jag kunde därefter köra åt sidan. Men hjulet hade flyttat sig ca 1dm bakåt så bilen fick bärgas därifrån…

Verkstaden hade mycket att göra så de skulle inte kolla på bilen förrän om en vecka. Jag är beroende av min bil för att ta mig till jobbet så jag skulle vilja veta om jag behöver börja kolla efter en ny bil eller inte…

Jag kan ingenting om bilar men har fått förklarat för mig att det inte behövs mycket för att en bil ska bli ramsne, och att de oftast blir skrot isånafall. Men tror ni att det kan vara så illa i detta fallet? Eller tror ni att det kommer gå att laga? Tacksam för svar, förstår att det är omöjligt att veta utan att ha sett bilen, men tänkte om någon varit med om nått liknande ☺️

linnealinnea
5 januari 2023 · 33 Inlägg

Bild på hur hjulet flyttat på sig om det hjälper…

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245178/245178-774ebf12eb1a9997064a86fd42c7913a.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 januari 2023 · 14 056 Inlägg

linnealinnea skrev:
Bild på hur hjulet flyttat på sig om det hjälper…

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245178/245178-774ebf12eb1a9997064a86fd42c7913a.jpg

Oj! Det där ser dyrt ut.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
trubbelturbo
5 januari 2023 · 1 460 Inlägg

Vad är det för bil det handlar om? Årsmodell?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
linnealinnea
5 januari 2023 · 33 Inlägg

Vettemannen skrev:

linnealinnea skrev:
Bild på hur hjulet flyttat på sig om det hjälper…

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245178/245178-774ebf12eb1a9997064a86fd42c7913a.jpg

Oj! Det där ser dyrt ut.

/Benny

Jo, jag har förstått att det inte är så bra😂

linnealinnea
5 januari 2023 · 33 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Vad är det för bil det handlar om? Årsmodell?

Det är en passat från 2012

zemet
5 januari 2023 · 4 041 Inlägg

Jag gissar att det går att laga. Men frågan är ju om det är värt det...

Jag gjorde en liknande reparation av en V70 som blev satt i diket med fullt rattutslag. Höger framhjul satt endast kvar i ABS sensor kabeln.
Men den gick att laga utan större problem så det går nog bra med din bil också.

Du får nog räkna med att köpa en ny subframe och länkarmar.
Kanske behövs ett nytt hjullager och lite krängningshämmare osv.

Jag tror du får alla delar som behövs från skroten för under 10K, kanske närmare 5k.
Subframe kostar 2000 kr, tror det är den dyraste delen.

Men då får man hoppas att skadorna är begränsade till bara framvagnsuphängningen.

Utan att ha tittat så kan ju växellådan spruckit, oljetråget spruckit mm.

Är det begränsade skador och du hittar en billig verkstad så skulle jag tro att du har bilen på vägen igen för 10-15K.

Skall den lagas på märkesverkstad så gissar jag att kostnaden blir 5 gånger högre.

Men detta är ju bara gissningar från min sida, omöjligt att veta utan att ha inspekterat bilen.

Senast redigerat av zemet (5 januari 2023)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
spillolja
5 januari 2023 · 4 025 Inlägg

Subramen är av aluminium på denna, i bästa fall har det uppstått sprickor i densamma utan att rambalken har fått en smäll, men om så är fallet och vagnskadeförsäkring saknas kanske det mest ekonomiska alternativet att sälja den som den är (Kamux, Viköperdinbil etc. ) men tag om möjligt en bil från undersidan på skadan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
linnealinnea
5 januari 2023 · 33 Inlägg

zemet skrev:
Jag gissar att det går att laga. Men frågan är ju om det är värt det...

Jag gjorde en liknande reparation av en V70 som blev satt i diket med fullt rattutslag. Höger framhjul satt endast kvar i ABS sensor kabeln.
Men den gick att laga utan större problem så det går nog bra med din bil också.

Du får nog räkna med att köpa en ny subframe och länkarmar.
Kanske behövs ett nytt hjullager och lite krängningshämmare osv.

Jag tror du får alla delar som behövs från skroten för under 10K, kanske närmare 5k.
Subframe kostar 2000 kr, tror det är den dyraste delen.

Men då får man hoppas att skadorna är begränsade till bara framvagnsuphängningen.

Utan att ha tittat så kan ju växellådan spruckit, oljetråget spruckit mm.

Är det begränsade skador och du hittar en billig verkstad så skulle jag tro att du har bilen på vägen igen för 10-15K.

Skall den lagas på märkesverkstad så gissar jag att kostnaden blir 5 gånger högre.

Men detta är ju bara gissningar från min sida, omöjligt att veta utan att ha inspekterat bilen.

Tusen tack för ett utförligt svar! Förstår att det är omöjligt att veta, men är tacksam för svar ändå!

Bärgaren åkte iväg med den till Möller Bil. Frågan är om kostnaden kan gå upp mot bilens värde isånafall då… Det är en passat från 2012 som gått 15600mil.

linnealinnea
5 januari 2023 · 33 Inlägg

spillolja skrev:
Subramen är av aluminium på denna, i bästa fall har det uppstått sprickor i densamma utan att rambalken har fått en smäll, men om så är fallet och vagnskadeförsäkring saknas kanske det mest ekonomiska alternativet att sälja den som den är (Kamux, Viköperdinbil etc. ) men tag om möjligt en bil från undersidan på skadan

Tack för svar! Då hoppas vi på att det inte blev så illa… Den är iallafall helförsäkrad så det är väl en fördel antar jag.
Har tyvärr ingen bild från undersidan, förstår att det hade underlättat en del. Den är redan inlämnad på verkstad, så har ingen möjlighet att ta det heller.

granadadr
5 januari 2023 · 7 289 Inlägg

om du har helförsäkring kan du ha hyrbil, så kontakta ditt försäkringsbolag

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
linnealinnea
5 januari 2023 · 33 Inlägg

granadadr skrev:
om du har helförsäkring kan du ha hyrbil, så kontakta ditt försäkringsbolag

Det ska jag göra. Tack!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2023 · 13 742 Inlägg

man river framvagn på 15min på dom där bilarna.. så skulle inte oroa mig speciellt för skadan.. skulle dock aldrig lämna in det om inte bilen är helförsäkrad

jag gissar på en fälg en länkarm och möjligen fjäderben.. men om ivärsta fall att subframen är sne så är det några skruvar och som sagt jag har rivit ner många sånna på just passaterna och inte alls svårt har man en lyft och en motorlyft så tar det nästan mer tid att hissa upp bilen än att släppa ner balken smile   sen kommer det säkert att bli svindyrt pga du ställer den på en märkesverkstad som egentligen inte är intresserad av såna gamla bilar.. dom tar så sjukt mycket betalt..   


det normala är att länkarmen ger sig enbart.. värre om hjulet slitsbort då blir det en massa merkostnader så som bromslangar abs sladdar drivaxlar osv...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
linnealinnea
5 januari 2023 · 33 Inlägg

Growe skrev:
man river framvagn på 15min på dom där bilarna.. så skulle inte oroa mig speciellt för skadan.. skulle dock aldrig lämna in det om inte bilen är helförsäkrad

jag gissar på en fälg en länkarm och möjligen fjäderben.. men om ivärsta fall att subframen är sne så är det några skruvar och som sagt jag har rivit ner många sånna på just passaterna och inte alls svårt har man en lyft och en motorlyft så tar det nästan mer tid att hissa upp bilen än att släppa ner balken smile   sen kommer det säkert att bli svindyrt pga du ställer den på en märkesverkstad som egentligen inte är intresserad av såna gamla bilar.. dom tar så sjukt mycket betalt..   


det normala är att länkarmen ger sig enbart.. värre om hjulet slitsbort då blir det en massa merkostnader så som bromslangar abs sladdar drivaxlar osv...

Tack för svar!! Det låter hoppfullt då! Men dyrt😂

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 januari 2023 · 13 742 Inlägg

linnealinnea skrev:

Growe skrev:
man river framvagn på 15min på dom där bilarna.. så skulle inte oroa mig speciellt för skadan.. skulle dock aldrig lämna in det om inte bilen är helförsäkrad

jag gissar på en fälg en länkarm och möjligen fjäderben.. men om ivärsta fall att subframen är sne så är det några skruvar och som sagt jag har rivit ner många sånna på just passaterna och inte alls svårt har man en lyft och en motorlyft så tar det nästan mer tid att hissa upp bilen än att släppa ner balken smile   sen kommer det säkert att bli svindyrt pga du ställer den på en märkesverkstad som egentligen inte är intresserad av såna gamla bilar.. dom tar så sjukt mycket betalt..   


det normala är att länkarmen ger sig enbart.. värre om hjulet slitsbort då blir det en massa merkostnader så som bromslangar abs sladdar drivaxlar osv...

Tack för svar!! Det låter hoppfullt då! Men dyrt😂

antagligen går den att laga för ganska små pengar om man skruvar själv..  jag personligen tycker inte det där ser så farligt ut...   har bytt länkarmar på gamla volvosar som varit mer baktryckta visst inte skit skoj då det ligger i spänn men jag var 18bast då.. smile    men just passater måste man riva ner  det som kallas på vw språk aggregatbalk väldigt många gånger då man måste riva ner den så fort man ska göra något.... tex går inte vänster länkarm demonteras utan att balken tas ner då den tar i växellådan om man har dsg. smile      men som sagt en länkarm på nätet går på  1200kr  montering och sen en framvagnsinställning..  visst kan det tagit illa det är svårt att se på ett kort.  det beror på om smällen bara tog på hjulet eller om bilen även träffade kanten med underredet    men den ser ju inte sne ut förutom att bakhjulet som är bakskjutet..    det är plåt länkarm på dom och med lite svensk välsaltade vägar så blir dom inte hållbarare efter alla år.      hur fort träffade du kanten   10 eller 50?   för det är ju en bra fingervisning hur skadad den kan ha blivit

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
linnealinnea
5 januari 2023 · 33 Inlägg

Growe skrev:

linnealinnea skrev:

Growe skrev:
man river framvagn på 15min på dom där bilarna.. så skulle inte oroa mig speciellt för skadan.. skulle dock aldrig lämna in det om inte bilen är helförsäkrad

jag gissar på en fälg en länkarm och möjligen fjäderben.. men om ivärsta fall att subframen är sne så är det några skruvar och som sagt jag har rivit ner många sånna på just passaterna och inte alls svårt har man en lyft och en motorlyft så tar det nästan mer tid att hissa upp bilen än att släppa ner balken smile   sen kommer det säkert att bli svindyrt pga du ställer den på en märkesverkstad som egentligen inte är intresserad av såna gamla bilar.. dom tar så sjukt mycket betalt..   


det normala är att länkarmen ger sig enbart.. värre om hjulet slitsbort då blir det en massa merkostnader så som bromslangar abs sladdar drivaxlar osv...

Tack för svar!! Det låter hoppfullt då! Men dyrt😂

antagligen går den att laga för ganska små pengar om man skruvar själv..  jag personligen tycker inte det där ser så farligt ut...   har bytt länkarmar på gamla volvosar som varit mer baktryckta visst inte skit skoj då det ligger i spänn men jag var 18bast då.. smile    men just passater måste man riva ner  det som kallas på vw språk aggregatbalk väldigt många gånger då man måste riva ner den så fort man ska göra något.... tex går inte vänster länkarm demonteras utan att balken tas ner då den tar i växellådan om man har dsg. smile      men som sagt en länkarm på nätet går på  1200kr  montering och sen en framvagnsinställning..  visst kan det tagit illa det är svårt att se på ett kort.  det beror på om smällen bara tog på hjulet eller om bilen även träffade kanten med underredet    men den ser ju inte sne ut förutom att bakhjulet som är bakskjutet..    det är plåt länkarm på dom och med lite svensk välsaltade vägar så blir dom inte hållbarare efter alla år.      hur fort träffade du kanten   10 eller 50?   för det är ju en bra fingervisning hur skadad den kan ha blivit

Ja man har ju ingen aning om hur det ser ut under. Den enda jag vet är ju att vänster framhjul sitter för långt bak. Resten kan man ju bara gissa sig till. Såg liksom inga skrapmärken, buckla eller nånting där fram heller.
Jag har ingen aning om hur fort jag kom, men man kommer ju aldrig särskilt fort in i en rondell. Jag motorbromsar alltid först och sen bromsar jag med pedalen. Men nu tog inte pedalen knappt någonting. Jag fortsatte bara glida framåt. Skulle chansa på 30? Max 40 kanske.

Cuefa Ain't no place like home...
6 januari 2023 · 4 628 Inlägg

Spontant skulle jag gissa sub-frame och/eller undre länkarm, resten e ganska tåligt på de där bilarna.
Vilken Möller-anläggning står den på?
Bara ringa å tjata på dem att åtminstone göra en preliminär skadebesiktning.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
6 januari 2023 · 7 238 Inlägg

Har du helförsäkring - avgörande för hur du ska agera.

Du kunde köra bilen åt sidan efter "smällen".
Tyder enligt mig på en mindre skada.
Ramsned kan bilen omöjligt ha blivit.
Möjligen kan framvagnsbryggan ha skadats.
Mest troligt endast framhjulsupphängningens nedre del.

Har du vagnskadeförsäkring kan det aldrig bli dyrare än självrisken, inklusive bärgningen till verkstad.
Inte klokt att lämna en så gammal bil, utan vagnskadeförsäkring, till en märkesverkstad i allmänhet och i synnerhet inte till en VAG märkesverkstad(Möller).
Men över det senare rådde du väl inte - det var väl bärgaren som självsvåldigt fraktade bilen dit - eller kommunicerade bärgaren med ditt försäkringsbolag.

B t w så råkade jag själv genom oaktsamhet försätta mig i samma situation som du - nästan.
Mitt framhjul hade också förflyttats bakåt..
Bilen var dock körbarbar, men vid bromsning så tog däcket i hjulhusets bakkant helt lätt.
Körde mycket försiktigt hem.
Bilen drygt 2 år och nästan 3.000 mil.
Trots att bilen var helförsäkrad så konsulterade jag en mindre allbilsverkstad.
Mekanikern konstaterade att han kunde åtgärda skadan prisbilligare än självrisken på vagnskadeförsäkringen, så han fick göra jobbet.
På min bil var det endast nedre A-armen som skadats.
Inget däck eller fälg.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari 2023 · 13 742 Inlägg

torsen skrev:
Har du helförsäkring - avgörande för hur du ska agera.

Du kunde köra bilen åt sidan efter "smällen".
Tyder enligt mig på en mindre skada.
Ramsned kan bilen omöjligt ha blivit.
Möjligen kan framvagnsbryggan ha skadats.
Mest troligt endast framhjulsupphängningens nedre del.

Har du vagnskadeförsäkring kan det aldrig bli dyrare än självrisken, inklusive bärgningen till verkstad.
Inte klokt att lämna en så gammal bil, utan vagnskadeförsäkring, till en märkesverkstad i allmänhet och i synnerhet inte till en VAG märkesverkstad(Möller).
Men över det senare rådde du väl inte - det var väl bärgaren som självsvåldigt fraktade bilen dit - eller kommunicerade bärgaren med ditt försäkringsbolag.

B t w så råkade jag själv genom oaktsamhet försätta mig i samma situation som du - nästan.
Mitt framhjul hade också förflyttats bakåt..
Bilen var dock körbarbar, men vid bromsning så tog däcket i hjulhusets bakkant helt lätt.
Körde mycket försiktigt hem.
Bilen drygt 2 år och nästan 3.000 mil.
Trots att bilen var helförsäkrad så konsulterade jag en mindre allbilsverkstad.
Mekanikern konstaterade att han kunde åtgärda skadan prisbilligare än självrisken på vagnskadeförsäkringen, så han fick göra jobbet.
På min bil var det endast nedre A-armen som skadats.
Inget däck eller fälg.

min tanke oxå... att det inte är några stora skador..  nu har ju jag fördelen att jag skruvar allt själv så förmig skulle en sån skada vara en nobrainer mest troligen.
jag hade lagat den själv.    konstruktonen länkarmen sitter i är inget som böjer sig antingen är den el eller så går det av då framvagnsbryggan eller på vw språk aggregatbalk är i aluminum men länkarmen är i plåt.

körde själv av en rostig länkarm på min audi a2 20mil hemifrån i somras.. och den var totalt sönder rostad så den gick av  såg ungefär ut så där när man bromsade och när man ökade farten drog hjulet framåt.. men det var 600kr för en ny länkarm och 1timme i garaget men att det tog 1timme var pga nya länkarmen inte hade några bussningar så fick fula mig och ta den gamla bussningarna och det var inte bara.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari 2023 · 13 742 Inlägg

Cuefa skrev:
Spontant skulle jag gissa sub-frame och/eller undre länkarm, resten e ganska tåligt på de där bilarna.
Vilken Möller-anläggning står den på?
Bara ringa å tjata på dem att åtminstone göra en preliminär skadebesiktning.

aggregatbalken på passaten är i aluminum så då har den gått av inte vikt sig. men länkarm i plåt så tror jag faktiskt det bara är länkarmen om inget fysiskt slog i kanten men kofångaren är lägsta punkten mig veterligen... sen sitter det en miljon plastkåpor under dom där om inte dom redan innan ramlat bort...                för dom brukar aldrig sitta bra smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang