Felsökning och beskrivning av Centrallås system Saab ng900 - 94

sir_ensen
6 januari 2023 · 1 Inlägg

Någon som kan något och gärna ge en beskrivning på Centrallås systemet på en Saab ng900 - 94 års modell?
Jag är tacksam för all hjälp jag kan få.

Köpte Saaben för ca 3 år sedan, den har gått ca 199670 km enligt km-räknaren, troligtvis längre eftersom instrumentbrädan är bytt av förra ägaren.

Problemet är Förardörrens lås då den ibland låser sig så pass att nyckeln knappt går att vrida, senast fick jag använda tång för att kunna vrida och låsa upp dörren på förarsidan.
Jag har tidigare sett liknande problem beskrivas så jag hoppas att någon har svaret och kan hjälpa mig.

Vad jag förstår så beror det inte på låset i sig utan på något el-fel, så det hjälper inte att byta lås.
Jag har läst en lösning någon stans men hittar inte tråden.

Vad jag behöver veta är hur jag felsöker och rättar till Centrallås systemet.
Jag behöver även veta var alla olika komponenter sitter eftersom det inte framgår i Haynes reparationsbok för denna modell.

Om möjligt så är jag även intresserad av är ett fjärrstyrt lås om det går att installera och om någon kan ge mig tips om det, men detta är ett sekundärt projekt och inte ett problem i sig.
Som sagt så är jag tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få.

Jesper328
7 januari 2023 · 2 366 Inlägg

https://saabwisonline.com/d2/wis/900/19 … ol-system/

Där kan du kika runt och se om du hittar något vettigt.

Förövrigt så råder jag dig till att plocka ner dörrsidan och kolla så att det inte är något tjosan mellan låscylinder och låsmotor.
Då kan du även plocka ut låsmotorn och funktionstesta den/se om den går trögt.

Senast redigerat av Jesper328 (7 januari 2023)

Up the RA
torsen
7 januari 2023 · 7 233 Inlägg

sir_ensen
Problemet är Förardörrens lås då den ibland låser sig så pass att nyckeln knappt går att vrida, senast fick jag använda tång för att kunna vrida och låsa upp dörren på förarsidan.
Jag har tidigare sett liknande problem beskrivas så jag hoppas att någon har svaret och kan hjälpa mig.[/quote skrev:


SAAB har ju för det mesta haft problem med det flesta.
Bl a "fastnade" låscylindern så den inte gick att rotera.
Vanligtvis efter amatörmässig "behandling" med låsolja eller 5 55 eller rent av vanlig smörjolja.
Rekommendationen hos SAAB-verkstäderna var att "smörja upp" låscylindrarna.
Men absolut INTE med låsolja eller annan olja.

Man börjar med at spruta in krutlösare i nyckelhålet.
Väntar tills låscylindern går att rotera lätt.
När så är möjligt sprutar man in vapenolja.
Vapenolja är ingen olja utan grafitpulver som lösts upp i lättflyktigt lösningsmedel.
När lösningsmedlet avgått genom avdunstning finns grafitpulvret kvar i låscylindern.

Så gjorde vi på min tid som serviceingenjör hos SAAB.

Krutlösare och vapenolja finns i små minisprejburkar hos vapenhandlare och vissa välsorterade järnaffärer.

För mig obegripligt hur låsolja kunnat bli en sådan storsäljare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang