Bilen startar inte eller går runt samt att strålkastare och radio slås av när nyckeln vrids

almal
8 januari 2023 · 2 Inlägg

Tjenare!

Skulle starta upp bilen imorse men den valde att inte starta. Batteriet visar ca 12,4 volt men inget händer i motorn när nyckeln vrids. Radion och strålkastarna stängs av samt att batteri lampan har börjat lysa. Finns det några ideér på vart jag kan börja felsöka?

Jesper328
8 januari 2023 · 2 372 Inlägg

Är med 99% säkerhet dåligt batteri.
Prova med starthjälp innan du byter det.

Up the RA
almal
8 januari 2023 · 2 Inlägg

Jesper328 skrev:
Är med 99% säkerhet dåligt batteri.
Prova med starthjälp innan du byter det.

Provade med starthjälp och det fungerade en gång. Sedan testade jag lite senare och då sker samma sak som på videon.

Utmarks-Loke
8 januari 2023 · 5 841 Inlägg

Mät spänningen över batteriet medan du försöker starta, det är under belastning ett dåligt batteri avslöjas. För jag håller med Jesper om att det låter som ett kasst batteri. Att det händer mitt i vintern är också normalt, batterier tycker inte om vinter

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 januari 2023 · 14 058 Inlägg

almal skrev:

Jesper328 skrev:
Är med 99% säkerhet dåligt batteri.
Prova med starthjälp innan du byter det.

Provade med starthjälp och det fungerade en gång. Sedan testade jag lite senare och då sker samma sak som på videon.

Du måste ju ladda upp batteriet så att det är fulladdat. Det går inte med starthjälp en gång och knappt köra och sedan tro att det ska gå igen. Kanske batteriet är sopslut men prova att ladda det över natten. Lyser batterilampan när motorn är igång så laddar inte generatorn.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
torsen
8 januari 2023 · 7 238 Inlägg

Ett ovetenskapligt batteritest jag tillämpar och rekommenderar:
Ladda batteriet fullt = 12,6 -12,8 volt.
Försök starta motorn med halvljuset tänt.
Det bara klickar i startmotorn och halvljuset "går ner" så att det bara glöder, eller i alla fall lyser svagt.
Slå av tändningen och lyset
Tänd halvljuset igen - och det lyser fullt.
Då har du sannolikt en eller flera celler, eller cellförbindningar, som är dåliga.
Bara byta batteri.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang