Honda Accord 1991 CB7 - Bilen dog under körning

Bitbyte
9 januari 2023 · 7 Inlägg

Har en Honda Accord CB7 -91, och batterilampan har lyst ett litet tag. Häromdagen när jag körde på landsväg så droppade plötsligt hastighetsmätaren till 0, några sekunder senare varvmätaren, sedan dämpades all inre belysning, sedan så började motorn hosta på ungefär samma sätt som när man har slut på bensin (men jag hade nästan full tank), och sedan så dog den helt och hållet.

I somras så bytte jag ut batteri och även klämmorna som man sätter på polerna på batteriet, så min första tanke var att dem kanske inte satt tillräckligt hårt, så jag gick ut och skruvade åt dem igen, och bilen funkade! Körde en kilometer till, men sedan så hände det igen. Gjorde samma sak ännu en gång, bilen startade och gick ett par hundra meter, men sedan dog den för gott.

Faktumet att den gick igång igen flera gånger gör så att jag är väldigt osäker på vad det beror på. Själv tänker jag, med min begränsade kunskap, att det kan vara generatorn som är paj, speciellt med tanke på att det är ett ganska nytt batteri. Vad tror ni?

Lite information som dem frågar om här:

* Honda Accord CB-7
* 1991
* Gått drygt 27 000 mil
* Inga modifikationer
* Hur felet yttrar sig står ovan
* Felet är onekligen permanent då bilen inte går att köra
* Själv har jag skruvat loss klämmorna till batteriet, kollat så kablarna sitter som dem ska, och skruvat fast dem igen. Kollat oljenivån och den var ok. Läste att det kan bero på undertryck i bensintanken så jag skruvade upp bensin locket men det var också normalt.
Bilen står bara på en parkering nu, och jag hoppas slippa verkstad. Vill lära mig ännu mer om att meka med bilar, och då är det ju en fördel med en veteran ofta, så jag hoppas jag bara kan beställa en ny generator eller vad det nu är som behövs och sätta i den själv.

Tack på förhand!

Honda Accord "CB7" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Bilen laddar inte. Laddning måste kollas. Behöver inte vara generatorn utan kan finnas andra orsaker.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Hur länge körde du med batterilampan tänd? Är av visst intresse.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bitbyte
9 januari 2023 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hur länge körde du med batterilampan tänd? Är av visst intresse.

När vintern kom så hände det att batterilampan lös när det var kallt, men efter att motorn blivit varm så slutade den lysa. Så den har lyst av och på under några månader

Honda Accord "CB7" (1991)
Bitbyte
9 januari 2023 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Bilen laddar inte. Laddning måste kollas. Behöver inte vara generatorn utan kan finnas andra orsaker.

Vilka andra orsaker finns till att bilen inte laddas?

Honda Accord "CB7" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Kan vara så enkelt som att bilen har en egen -separat- rem till generatorn och den är för dåligt spänd. Under vinter/kyla (defroster, stolsvärme, halvladdat batteri) behöver den ladda batteriet mer och detta kräver kraft så generatorn går trögt och slirar då. När den har slirat tillräckligt mycket blir remmen ännu sämre eller går av.

I nästa scenario driver remmen även vattenpumpen. Vet inte hur det är på din bil. Då kan motorn bli lite för varm och kylfläktarna startar. Dessa kräver massor med ström och då krävs mer laddning och....

Finns ett antal scenarion här. Steg ett är att gå ut och känna på remmen som driver generatorn. Den ska kunna tryckas in med tummen knappt någon centimeter mellan två punkter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zemet
9 januari 2023 · 4 041 Inlägg

Köp en multimeter på biltema för 200 kr och mät spänningen på batteriet.

Är det under 12v vilket jag misstänker att det är så är det nog tyvärr skrot, men kanske går att rädda om du laddar det.

Din generator har nog dåliga kol och laddar inte som den skall.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Bitbyte
9 januari 2023 · 7 Inlägg

zemet skrev:
Är det under 12v vilket jag misstänker att det är så är det nog tyvärr skrot, men kanske går att rädda om du laddar det.

Nu är ju batteriet helt urladdat. Under bogseringen så rullade jag med varningsblinkers tills dem slutade lysa helt. Är det någon mening att mäta spänningen ändå?

Honda Accord "CB7" (1991)
Bitbyte
9 januari 2023 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kan vara så enkelt som att bilen har en egen -separat- rem till generatorn och den är för dåligt spänd. Under vinter/kyla (defroster, stolsvärme, halvladdat batteri) behöver den ladda batteriet mer och detta kräver kraft så generatorn går trögt och slirar då. När den har slirat tillräckligt mycket blir remmen ännu sämre eller går av.

I nästa scenario driver remmen även vattenpumpen. Vet inte hur det är på din bil. Då kan motorn bli lite för varm och kylfläktarna startar. Dessa kräver massor med ström och då krävs mer laddning och....

Finns ett antal scenarion här. Steg ett är att gå ut och känna på remmen som driver generatorn. Den ska kunna tryckas in med tummen knappt någon centimeter mellan två punkter.

Ok, då ska jag ta och undersöka det först. Vad är nästa steg om det ser ut som att det är något annat problem? Går det att se på generatorn om det är den, eller är det uteslutningsmetoden som gäller?

Honda Accord "CB7" (1991)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 januari 2023 · 17 478 Inlägg

Bitbyte skrev:

Hybrid_ skrev:
Kan vara så enkelt som att bilen har en egen -separat- rem till generatorn och den är för dåligt spänd. Under vinter/kyla (defroster, stolsvärme, halvladdat batteri) behöver den ladda batteriet mer och detta kräver kraft så generatorn går trögt och slirar då. När den har slirat tillräckligt mycket blir remmen ännu sämre eller går av.

I nästa scenario driver remmen även vattenpumpen. Vet inte hur det är på din bil. Då kan motorn bli lite för varm och kylfläktarna startar. Dessa kräver massor med ström och då krävs mer laddning och....

Finns ett antal scenarion här. Steg ett är att gå ut och känna på remmen som driver generatorn. Den ska kunna tryckas in med tummen knappt någon centimeter mellan två punkter.

Ok, då ska jag ta och undersöka det först. Vad är nästa steg om det ser ut som att det är något annat problem? Går det att se på generatorn om det är den, eller är det uteslutningsmetoden som gäller?

Nej, man kan inte se på generatorn om den är död. Batteriet får laddas (Zemet var lite väl hård här tycker jag, det går visst att rädda ett batteri som är stendött). Sedan får bilen startas och spänning ska mätas med bilen på tomgång och ca 1500 varv och avstängd.

Ingen multimeter? Köp en. Cirka 150:-

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Bitbyte
10 januari 2023 · 7 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Bitbyte skrev:

Hybrid_ skrev:
Kan vara så enkelt som att bilen har en egen -separat- rem till generatorn och den är för dåligt spänd. Under vinter/kyla (defroster, stolsvärme, halvladdat batteri) behöver den ladda batteriet mer och detta kräver kraft så generatorn går trögt och slirar då. När den har slirat tillräckligt mycket blir remmen ännu sämre eller går av.

I nästa scenario driver remmen även vattenpumpen. Vet inte hur det är på din bil. Då kan motorn bli lite för varm och kylfläktarna startar. Dessa kräver massor med ström och då krävs mer laddning och....

Finns ett antal scenarion här. Steg ett är att gå ut och känna på remmen som driver generatorn. Den ska kunna tryckas in med tummen knappt någon centimeter mellan två punkter.

Ok, då ska jag ta och undersöka det först. Vad är nästa steg om det ser ut som att det är något annat problem? Går det att se på generatorn om det är den, eller är det uteslutningsmetoden som gäller?

Nej, man kan inte se på generatorn om den är död. Batteriet får laddas (Zemet var lite väl hård här tycker jag, det går visst att rädda ett batteri som är stendött). Sedan får bilen startas och spänning ska mätas med bilen på tomgång och ca 1500 varv och avstängd.

Ingen multimeter? Köp en. Cirka 150:-

Batteriet funkade bra efter laddning, men på generatorn vad det bara 1 volt under tomgång, så det är nog den som behöver bytas.

Honda Accord "CB7" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang