A5 olja i s60 2001 140hk?

Blanke
10 januari 2023 · 280 Inlägg

Har alltid ignorerat oljan och köpt det första bästa. Men då jag faktiskt har en bil som kanske är värd att hålla igång några år så blev jag nyfiken.

Gjorde en storbeställning på V-parts inför service och såg att dom hade ett 6liters paket med olja till just b5244. Står även i haynesmanualen min för s60s att a5 kan användas i dom här motorerna. Men utifrån vad alla säger så låter det som att bilen kommer sprängas i tusen bitar med olja ämnat för lågfriktion.

Har även sett några forum i england som rekommenderar A1, som jag har förstått är mer eller mindre samma sak som A5.

Tänker kan någon ge mig ett definitivt svar på vad som gäller till dessa motorer? Kan man köra A5? Eller ska jag skicka tillbaka skiten? Förstår inte heller på mig varför det står på Vparts att det fungerar till bilen om det nu faktiskt inte gör det.

Blanke
10 januari 2023 · 280 Inlägg

Hittar i instruktionsboken att A1 olja ska användas, och med tanke på att min haynesmanual skrevs några år senare kanske det är därför den rekommenderar A5. Så A5 bör funka alltså?

Brådhis * Voff voff *
10 januari 2023 · 10 244 Inlägg

Här är en rätt bra sida med förklaringar kring dom olika klassningarna:

https://lucas-oljor.se/about%20us/om%20motorolja.html

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
10 januari 2023 · 280 Inlägg

Brådhis skrev:
Här är en rätt bra sida med förklaringar kring dom olika klassningarna:

https://lucas-oljor.se/about%20us/om%20motorolja.html

Okej och där står det också att A5 är enbart en förbättrad version av A1. Allting lutar mot att det inte bör vara några problem, även fast Volvos egna rekommendationer är att A5 bara ska användas med de nyare modellerna. Även fast b5244s3 verkar vara samma sak som b5244s1/2 i grund och botten.

Lucif3r
10 januari 2023 · 2 183 Inlägg

A5 funkar utmärkt. A5 uppfyller kraven för A1, och mer därtill.
Personligen kör jag dock A3 i mina.... Egentligen bara för att det var det som fanns på hyllan i 5W-40 klassen big_smile

Blanke
10 januari 2023 · 280 Inlägg

Lucif3r skrev:
A5 funkar utmärkt. A5 uppfyller kraven för A1, och mer därtill.
Personligen kör jag dock A3 i mina.... Egentligen bara för att det var det som fanns på hyllan i 5W-40 klassen big_smile

Jag tänker att OW30 A5 bör funka bra med tanke på att det blir vissa kallstarter i mer än -30c häruppe under vintern. Men roligt att höra att jag inte slösat pengarna! Kanske blir att köra en mer trögflytande olja på sommaren då det är lite varmare.

Mossan1
12 januari 2023 · 2 752 Inlägg

Är det rekomendationen även til en 2001?
Jag vet att nedan är för 2005-2007 V70N/S60:

Volvo rekomenderar A5B5 till den kmotorn för att den ska klara serviceintervallen 3000mil/1år vilket som kommer först.
Kan bli tidigare om bilen tycker det pga körmönstret.  Alltså är 3000mil/1år max.
(En 2001 kan ha 2000mil/1år, men kan minnas fel)

Följer man rekomendationen blir det aldrig fel olja.  Sen ska man inte byta för sällan oavsett oljeval.

Du klarar dig alltså gott med tex A3B4, C3 eller liknande,  så länge den då byts tillräckligt ofta. 
Bilens egen servicepåminnelse och alla parametrar därtill är för variabla intervallen så ska den följas ska det vara rätt oljeklass för det

Mycket kortkörningar ställer högre krav på oljan och kräver tätare byten.
Där hänger inte variabla med riktigt
heller.

Senast redigerat av Mossan1 (12 januari 2023)

Brådhis * Voff voff *
12 januari 2023 · 10 244 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är det rekomendationen även til en 2001?
Jag vet att nedan är för 2005-2007 V70N/S60:

Volvo rekomenderar A5B5 till den kmotorn för att den ska klara serviceintervallen 3000mil/1år vilket som kommer först.
Kan bli tidigare om bilen tycker det pga körmönstret.  Alltså är 3000mil/1år max.
(En 2001 kan ha 2000mil/1år, men kan minnas fel)

Följer man rekomendationen blir det aldrig fel olja.  Sen ska man inte byta för sällan oavsett oljeval.

Du klarar dig alltså gott med tex A3B4, C3 eller liknande,  så länge den då byts tillräckligt ofta. 
Bilens egen servicepåminnelse och alla parametrar därtill är för variabla intervallen så ska den följas ska det vara rätt oljeklass för det

Mycket kortkörningar ställer högre krav på oljan och kräver tätare byten.
Där hänger inte variabla med riktigt
heller.

Njae... Så enkelt som att enda skillnaden skulle vara longlife-delen mellan A5 och A3 är det väl ändå inte? Det ingår fler saker i A5 än så...

Men däremot trodde faktiskt jag också att 01-04 bensin skulle ha A3.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
13 januari 2023 · 280 Inlägg

Brådhis skrev:

Mossan1 skrev:
Är det rekomendationen även til en 2001?
Jag vet att nedan är för 2005-2007 V70N/S60:

Volvo rekomenderar A5B5 till den kmotorn för att den ska klara serviceintervallen 3000mil/1år vilket som kommer först.
Kan bli tidigare om bilen tycker det pga körmönstret.  Alltså är 3000mil/1år max.
(En 2001 kan ha 2000mil/1år, men kan minnas fel)

Följer man rekomendationen blir det aldrig fel olja.  Sen ska man inte byta för sällan oavsett oljeval.

Du klarar dig alltså gott med tex A3B4, C3 eller liknande,  så länge den då byts tillräckligt ofta. 
Bilens egen servicepåminnelse och alla parametrar därtill är för variabla intervallen så ska den följas ska det vara rätt oljeklass för det

Mycket kortkörningar ställer högre krav på oljan och kräver tätare byten.
Där hänger inte variabla med riktigt
heller.

Njae... Så enkelt som att enda skillnaden skulle vara longlife-delen mellan A5 och A3 är det väl ändå inte? Det ingår fler saker i A5 än så...

Men däremot trodde faktiskt jag också att 01-04 bensin skulle ha A3.

Har då läst på mer och allting lutar fortfarande mot att A5 ska användas i b5244. Även om du kollar upp via MECA så kommer det upp att A5 är rätt olja.

Förstår mig inte riktigt heller på varför det skulle vara helt acceptabelt att använda A5 i en b5244s3 (senare s60), men inte i en b5244s1/2. Sen att man byter vid rätt intervaller osv är inget problem för min del då jag byter alltid efter 1000-1500 mil, var väl mest om att folk skrev att 2001 s60 skulle ta stryk av att köras med A5, även fast det är en lågfriktionsmotor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang