Köpråd-akut

Lotta_Collin
13 januari 2023 · 6 Inlägg

Går det att hitta en mindre, bensinsnål bil runt 30 000:-, som är billig att äga?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 januari 2023 · 14 041 Inlägg

Lotta_Collin skrev:
Går det att hitta en mindre, bensinsnål bil runt 30 000:-, som är billig att äga?

Vad är mindre och vad är bensinsnål? Kolla på blocket.

/Beny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
zzr94092
13 januari 2023 · 4 385 Inlägg

Vad har hänt, ingen V8!!!!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 januari 2023 · 14 041 Inlägg

zzr94092 skrev:
Vad har hänt, ingen V8!!!!

Haha näe men en 350 är ju liten mot en bigblock så varför inte!
Näe skämt åsido så bör ju TS skriva vad som menas med liten. Är det en V60, Golf eller en Up? Soppaförbrukningen menas det 0,4 0,6 eller 0,8?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lucif3r
13 januari 2023 · 2 208 Inlägg

Ja, det är en tämligen omöjlig fråga att svara på med den lilla info som ges...
Själv tycker jag min gamla T5a från -97 är snål som f-n med sina 0.7-0.75 landsväg smile Billig att äga anser jag att den också är, så få problem som jag haft med den tongue

Lotta_Collin
13 januari 2023 · 6 Inlägg

Ja, vad kan det vara som jag är ute efter 🤔 som jag skrev, det är akut, så jag har inte tid att sitta och bläddra på Blocket.
Tänkte att det här kanske var en bra sida att få snabba tips, men jag kanske hade fel 🙄

Jokabsson
13 januari 2023 · 1 175 Inlägg

Lotta_Collin skrev:
Ja, vad kan det vara som jag är ute efter 🤔 som jag skrev, det är akut, så jag har inte tid att sitta och bläddra på Blocket.
Tänkte att det här kanske var en bra sida att få snabba tips, men jag kanske hade fel 🙄

https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso … 6-16485595
Billigare att äga blir det knappt. Men Citroen C1 är LITEN, så du vet. Två ICA-kassar så är bagaget fullt.

https://www.bytbil.com/skane-lan/person … 2-16115927
Yaris är generellt bra skit. Denna har gått väldigt få mil, kan vara positivt men kan också betyda att den stått stilla mycket= bussningar och andra gummidetaljer kan ha torkat och spruckit. Vid provkörning av gamla bilar som gått få mil --> lyssna noga vid provkörning om den gnisslar/klonkar/låter-som-en-bil-inte-ska-låta vid gupp/svängar/inbromsning.

https://www.bytbil.com/skane-lan/person … 1-16333119
Golf, ja vad ska man säga. Beprövad, kan gå hur långt som helst med just denna motorn. Leta efter rost.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
13 januari 2023 · 26 136 Inlägg

För det priset och med de kraven hade jag valt något japanskt.
Någon Toyota till exempel.

Sällan mycket till körglädje eller för den delen kul att titta på, men pålitliga är dom.
Hitta en som klarat sig hyfsat från rost och jag tror du har en vinnare.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
MisterAxl
13 januari 2023 · 103 Inlägg

Lotta_Collin skrev:
Ja, vad kan det vara som jag är ute efter 🤔 som jag skrev, det är akut, så jag har inte tid att sitta och bläddra på Blocket.
Tänkte att det här kanske var en bra sida att få snabba tips, men jag kanske hade fel 🙄

Du har inte tid att sitta på Blocket och bläddra för att det är akut (vilket kan hända de flesta ibland, att man hamnar i pressade situationer alltså), men du vill att folk på forumet ska använda sin fritid att söka efter en bil till dig där det enda vi har fått höra är att bilen ska vara "mindre" samt "bensinsnål" och "runt 30 000 kr" och slutligen "billig att äga".
Och när folk ber dig om mer information för att kunna ha en större chans att hjälpa dig hitta rätt, så svarar du dem genom att himla med ögonen och bli passiv-aggressiv?

Trevlig attityd du har, så här på fredagskvällen...

Lotta_Collin
13 januari 2023 · 6 Inlägg

Nej, jag har inte bett någon annan sitta på Blocket och leta, jag har noll koll på bilar, verkligen noll koll, och då tänkte jag att ”garaget” kanske är ett bra ställe att få snabba tips på, bättre än ett trädgårdsforum, att det fanns människor här som visste på ett ungefär, utan att titta på Blocket 😊

Lotta_Collin
13 januari 2023 · 6 Inlägg

MisterAxl skrev:

Lotta_Collin skrev:
Ja, vad kan det vara som jag är ute efter 🤔 som jag skrev, det är akut, så jag har inte tid att sitta och bläddra på Blocket.
Tänkte att det här kanske var en bra sida att få snabba tips, men jag kanske hade fel 🙄

Du har inte tid att sitta på Blocket och bläddra för att det är akut (vilket kan hända de flesta ibland, att man hamnar i pressade situationer alltså), men du vill att folk på forumet ska använda sin fritid att söka efter en bil till dig där det enda vi har fått höra är att bilen ska vara "mindre" samt "bensinsnål" och "runt 30 000 kr" och slutligen "billig att äga".
Och när folk ber dig om mer information för att kunna ha en större chans att hjälpa dig hitta rätt, så svarar du dem genom att himla med ögonen och bli passiv-aggressiv?

Trevlig attityd du har, så här på fredagskvällen...

Himla med ögonen, passiv aggressiv? Nja, skulle mer säga att jag blev fundersam, jag kanske tittade in i fel garage 😊

Lotta_Collin
13 januari 2023 · 6 Inlägg

Jokabsson skrev:

Lotta_Collin skrev:
Ja, vad kan det vara som jag är ute efter 🤔 som jag skrev, det är akut, så jag har inte tid att sitta och bläddra på Blocket.
Tänkte att det här kanske var en bra sida att få snabba tips, men jag kanske hade fel 🙄

https://www.bytbil.com/orebro-lan/perso … 6-16485595
Billigare att äga blir det knappt. Men Citroen C1 är LITEN, så du vet. Två ICA-kassar så är bagaget fullt.

https://www.bytbil.com/skane-lan/person … 2-16115927
Yaris är generellt bra skit. Denna har gått väldigt få mil, kan vara positivt men kan också betyda att den stått stilla mycket= bussningar och andra gummidetaljer kan ha torkat och spruckit. Vid provkörning av gamla bilar som gått få mil --> lyssna noga vid provkörning om den gnisslar/klonkar/låter-som-en-bil-inte-ska-låta vid gupp/svängar/inbromsning.

https://www.bytbil.com/skane-lan/person … 1-16333119
Golf, ja vad ska man säga. Beprövad, kan gå hur långt som helst med just denna motorn. Leta efter rost.

Tack för svar 😊

Jokabsson
14 januari 2023 · 1 175 Inlägg

Lotta_Collin skrev:
Nej, jag har inte bett någon annan sitta på Blocket och leta, jag har noll koll på bilar, verkligen noll koll, och då tänkte jag att ”garaget” kanske är ett bra ställe att få snabba tips på, bättre än ett trädgårdsforum, att det fanns människor här som visste på ett ungefär, utan att titta på Blocket 😊

Jag tycker det var ett steg i helt rätt riktning att ställa frågan på garaget!

Det du behöver ha med dig när du letar bil (särskilt i denna prisklassen) är att skicket på bilen är väldigt beroende på hur föregående ägare har skött om den.

Om du känner någon som kan bilar, fråga om denne kan hänga med när du ska ut och provköra, det kan spara dig många tusenlappar. Det finns nämligen inte någon bilmodell som kan garantera dig ett problemfritt ägande. Men vet man vad man ska se upp för så vet man också när man ska backa från dåliga objekt!

Om du inte känner någon som kan bilar, följ någon internet-guide så kommer du åtminstone en bra bit på vägen själv.
Exempel:
https://www.mekonomen.fi/tips-och-rad/g … ta%20allt!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
husseman
14 januari 2023 · 1 588 Inlägg

Hmm, alla vill ha småbilar som går på bensin o inte kostar nåt numer. Detta betyder att det finns väldigt få bilar att hitta till bra pris i denna bilkategori.
Till o med Franska skitbilar-typ min Clio-04 begär man runt + 15000:- för nu.
Att hitta en Toyota, eller nån annan bra småbil som går på Bensin är inte lätt numer. Sök på allt o va på hugget, o skit i Franska o Fiat..så hittar du nåt akut.
Men 30k räcker inte för att få allt man vill ha. O köp ingen Oljebrännare (Diesel) va du än gör...de är inte på uppgång.- Lycka till.
mvh/husse

spillolja
14 januari 2023 · 4 020 Inlägg

Tänkte just föreslå en Clio med 1.2:an  min 00:a går utan större problem under 0,6L/milen
en sådan bör man kunna erhålla för under 30.000pix   tag en som har lite år på nacken som blir skatteberfriad inom 5-10 år och med en chans att återfå satsat kapital

men annars en valfri Golv V eller Vi med Fsi/Tsi spis  den går även denna under 0,6L/milen vid lite sansad körning  (Fsi behöver 98 oktan för att gå vettigt) men det är populära kärror och med 30,000pix är det risk att det bara är bottensedimentet som står till edert förfogande

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Mossan1
14 januari 2023 · 2 803 Inlägg

Lotta_Collin skrev:
Går det att hitta en mindre, bensinsnål bil runt 30 000:-, som är billig att äga?

Som man frågar får man svar.
Därför så.många motfrågor för att slippa skriva utläggningar som nedan:

Generellt:
För 30kkr är det chansning.
Det är då försummbar värdeminskning, låg räntekostnad eller inget lån.
Men det är då också gammal = Kan gå sönder när som helst.

Antal körda mil är så gott som irrelevant för dom pengarna. Aktuella exemplarets skick och vad som är gjort i form av servie och reparationer är viktigast om det så skiljer 10.000mil mellan två liknande ex.

Var inte rädd om den gått över 30k mil
Den är GAMMAL om den så gått 10k, men är då så mycket dyrare utan att vara motsvarande bättre för extrakostnaden.  Så funkar det, faktiskt.

En liten motorsvagare bil har i regel billigare försäkring, skatt, billigare däckdimensioner och drar generellt mindre bränsle.

Undvik turbo, GTI, eller annat sportigare om ekonomin och tillförlitlighet högst prioriterad.

En mindre japansk bil har goda chanser att vara problemfri, samt, en typ Polo, och Golf från VW.  Eller en mindre Skoda av samma storlek.

Franska bilar är lite ojämna i tillförlitlighet.
Vissa bara går och går och andra bara spökar.  Mindre Renault och Peugot har lite sämre rykte än förtjänat, tycker jag.

Tänk på att en uppsättning sommar/vinterhjul är åtskilliga tusen kr att köpa i efterhand om det inte medföljer.  Det är nybörjarmisstag att inte tänka på. 
Lika med motorvärmare och drag om det är aktuellt. 
Bränslevärmare är bekvämt, men kostar en del och är ofta sönder på äldre fordon. Går att köra ändå, givetvis.
Samma med AC.

Diesel eller bensin är också chansning.
Just nu är diesel dyrast.  Men om ett/två år = vem vet?

Räkna med att ha bil är DYRT.
Ha med i budget för service och reparation. Och Ev parkeringskostnader.

Senast redigerat av Mossan1 (14 januari 2023)

uhlin
14 januari 2023 · 2 834 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, alla vill ha småbilar som går på bensin o inte kostar nåt numer. Detta betyder att det finns väldigt få bilar att hitta till bra pris i denna bilkategori.
Till o med Franska skitbilar-typ min Clio-04 begär man runt + 15000:- för nu.
Att hitta en Toyota, eller nån annan bra småbil som går på Bensin är inte lätt numer. Sök på allt o va på hugget, o skit i Franska o Fiat..så hittar du nåt akut.
Men 30k räcker inte för att få allt man vill ha. O köp ingen Oljebrännare (Diesel) va du än gör...de är inte på uppgång.- Lycka till.
mvh/husse

Hmmmm. Kör du franskt Husse? Trodde du var totalallergiker mot franskt som jag är. Hehehe.

torsen
14 januari 2023 · 7 234 Inlägg

Hade du till önskelistan lagt till driftsäker hade jag rekommenderat en liten Suzuki.
Gör dig besväret att kolla på blocket.
Lycka till.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 januari 2023 · 17 466 Inlägg

Toyota Yaris. Köp, kör och var glad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
14 januari 2023 · 2 208 Inlägg

Fascinerade att TS valde att argumentera och gnälla istället för att besvara dom enkla frågor som ställdes big_smile

Men då får vi väl föreslå valfri mopedbil. Mindre än så är svårt att hitta, och bränslesnåla är dom också wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang