Ledningsplatta Till Instrumentbrädan Volvo 740 -88

RubenRutegard
14 januari 2023 · 86 Inlägg

Har en Volvo 740 enligt profilbild med gamla instrumentpanelen (alltså den fyrkantiga), har åkt runt med ett problem rätt länge nu, nämligen att instrumentbelysningen inte funkar. När jag tog isär instrument klustret märkte jag att två ledningar i ledningsplattan/kretskortet var sönder smälta som till följd av en dålig glödlampa.

Letade rätt mycket efter en ny eller begagnad ledningsplatta då det verkar vara rätt vanligt att dem går sönder på ett eller annat sätt. Men nej, lyckades inte hitta en enda, slutade med att jag fick löda den hår tunna kopparledningen som gick sönder tillbaks ihop igen. Lösningen blev som alla kunde ha gissat aldrig riktigt bra och glappar en del vilket är extremt störande.

Frågan är hur jag ska göra nu, finns det någon hemsida som nytillverkar dessa ledningsplattor som jag kanske missat? Eller ska man bara börja om från ruta ett och löda om hela klustret till kablar iställället för en platta? Finns det någon guide för det isf?

RubenRutegard
14 januari 2023 · 86 Inlägg

Problem löst!  Sinnet fick kortslutning, hittade en ledningsplatta på vp autoparts. Kan rekomendera denna sida om man letar efter udda delar på volvo 700-serien.

Lucif3r
14 januari 2023 · 2 207 Inlägg

Till en annan gång så istället för att försöka löda på själva ledningen, följ ledningen till en VIA-punkt och löd en kabel mellan dom istället. MYCKET enklare wink
Det finns gott om via-punkter på kretsfolien, det är väl det enda possetiva med dom tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang