Peugeot 308 Bensin Avgasproblem

Svenssa03
16 januari 2023 · 17 Inlägg

Hej!
Gör en chansning innan jag går in i total misär gällande denna bil.
Peugeot 308 5-dörrar 1.6 VTi Manuell, 120hk, 2008 (Bensin)

Den går inte igenom besiktning pga hög CO,HC och låg Lambda.

Lämnade in den på Mekonomen som bytte Lambda.
Bytte oljefilter
Bytte någon sladd som glappade till något som hade med avgaserna att göra(Ursäkta för värdelös beskrivning. Men har ej fått kvittot från Mekonomen än)

När jag fick hem bilen från Mekonomen sa dom att de inte visste vad mer som kunde göra för att katalysatorn såg bra ut. Så enligt dom inte lönt att byta.

Jag har själv bytt tändstiften och tändspolarna på bilen i helgen, i hopp om att det var detta som var problemet.


Efter den vart inne hos Mekonomen fick jag NYA problem med bilen.
Felkod på lambdasonden(Som dom bytt???)
Felkod på motorelektronik då motorlampan inte tänds och släcks när man slår på bilen.
Fel på helljus höger fram.

Vad jag vill ha tips om är; vad ska jag göra för nästa steg gällande avgaserna?
Kan det hjälpa att byta LMM? Eller Luftfilter? Hål i avgasrör innan lambda?

Bifogar bes papper INNAN jag vart på Mekonomen och bytet av tändstift+spolar, och papper EFTER.

Tacksam för tips!


https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245289/245289-c49292430237f5b3ce369a3bf0c9b8f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245289/245289-c2f52e6fcbaa62de2627ee68d0c9839d.jpg

Jesper328
16 januari 2023 · 2 333 Inlägg

Har du några papper på felkoderna?
Ser ju att det finnes lagrade felkoder på besiktningspappret.

De flesta av oss vill nog gärna ta del av dem så att du inte behöver chansbyta grejer som Mekonomen har gjort. smile

Up the RA
Svenssa03
16 januari 2023 · 17 Inlägg

Nej det har jag inte...
Men ska dra i några kontakter och se om någon kan läsa av de till mig och uppdaterar här då!

Tack för svar smile

mb_pucken
16 januari 2023 · 5 083 Inlägg

Hur såg stiften ut? Var alla i samma färg eller var ett eller flera väldigt svarta?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Svenssa03
16 januari 2023 · 17 Inlägg

mb_pucken skrev:
Hur såg stiften ut? Var alla i samma färg eller var ett eller flera väldigt svarta?

Dom var i princip i samma färg.
Precis på gränsen till att vara mer svarta än chokladbruna.

Jag upplevde att bilen gick mycket bättre efter tändstiftsbytet. Kunde accelerera bättre på motorvägen när jag gjorde omkörning.
Och tomgången var stabil. (Glömde nämna i huvudinlägg att tomgång pendlade från 1000-1600 varv lite upp och ner)

Nu går den spikrakt på 1000 sen jag bytte stift.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2023 · 13 673 Inlägg

oj vad fett den går....   något är allvarligt fel...  aldrig sätt så lågt lambda värde förut...nästan så man kan tro att det är en kortsluten lambdasond eller nått...   för det där är inte normalt.. dom andra värdena kan man skita iså länge lambda värdet är så åt helvete....  den går tokfett..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Svenssa03
16 januari 2023 · 17 Inlägg

Growe skrev:
oj vad fett den går....   något är allvarligt fel...  aldrig sätt så lågt lambda värde förut...nästan så man kan tro att det är en kortsluten lambdasond eller nått...   för det där är inte normalt.. dom andra värdena kan man skita iså länge lambda värdet är så åt helvete....  den går tokfett..

Men Mekonomen har bytt lambdasonden, för den gav felkod på att den första va kass.
Kan man ha sån otur att den nya dom monterat också är kass? Jag har förvisso noll förtroende för den verkstaden just nu....

När jag hämtade bilen hade dom plockat loss kopian under motorn, och hjulhusen, och lagt i bagaget. Det fick jag tydligen montera tillbaka själv....

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 januari 2023 · 13 673 Inlägg

ja dom gjorde det ju sämre...  inte bättre...   säkert har dom monterat en universal lambdasond.. och gjort bort sig...  för den måste alltså gå rejält fett...

självklart monterar man ihop bilen..men att göra detta jobb som gjorde det sämre tyder på att dom har noll och ingen aning vad dom håller på med..

avgasläckage i den nivån hör man utan tvekan...  det kan ju fela lite att den drar in luft före lambdasonden men inte så förbannat...  det köper iallfall inte jag..om nu inte lambdan hänger helt löst ...... om jag ska vara helt ärlig tror jag din katalysator åtminstånde innan var i bra skick . men fortsätter du att köra så kommer den inte göra det..... det måste ju nästan svida i ögonen att stå bakom bilen..=/

Senast redigerat av Growe (16 januari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Svenssa03
16 januari 2023 · 17 Inlägg

Growe skrev:
ja dom gjorde det ju sämre...  inte bättre...   säkert har dom monterat en universal lambdasond.. och gjort bort sig...  för den måste alltså gå rejält fett...

självklart monterar man ihop bilen..men att göra detta jobb som gjorde det sämre tyder på att dom har noll och ingen aning vad dom håller på med..

avgasläckage i den nivån hör man utan tvekan...  det kan ju fela lite att den drar in luft före lambdasonden men inte så förbannat...  det köper iallfall inte jag..om nu inte lambdan hänger helt löst ......

Nej jag känner mig mer eller mindre ripped off om jag ska va ärlig.
Men det är en annan historia!

Nu vill jag bara försöka ta reda på om jag KAN göra något åt det eller om jag bara ska göra mig av med bilen och köpa en annan.
Redan lagt ner 8 lax till Mekonomen, och dom har bara förvärrat det.

Stort tack för din input iallafall smile

Ska in och begära mitt kvitto imorgon eller på onsdag och påpeka kåporna osv - kommer uppdatera här exakt vad dom gjort då med!

Svenssa03
16 januari 2023 · 17 Inlägg

Growe skrev:
ja dom gjorde det ju sämre...  inte bättre...   säkert har dom monterat en universal lambdasond.. och gjort bort sig...  för den måste alltså gå rejält fett...

självklart monterar man ihop bilen..men att göra detta jobb som gjorde det sämre tyder på att dom har noll och ingen aning vad dom håller på med..

avgasläckage i den nivån hör man utan tvekan...  det kan ju fela lite att den drar in luft före lambdasonden men inte så förbannat...  det köper iallfall inte jag..om nu inte lambdan hänger helt löst ...... om jag ska vara helt ärlig tror jag din katalysator åtminstånde innan var i bra skick . men fortsätter du att köra så kommer den inte göra det..... det måste ju nästan svida i ögonen att stå bakom bilen..=/

Just det!
Innan jag bytte tändstift och spolar så spottade den extremt mycket avgaser(när jag hämtade den på Mekonomen)

Men när jag bytte tändstift+spolar hemma så kommer det "normalt" med avgaser. Man ser det knappt så att säga

Mossan1
17 januari 2023 · 2 752 Inlägg

Mekonomen monterar nog rätt sond.
En riktig sond kostar runt 3000kr eller MER.

Utan felkoder kan man knappt gissa på annat än uppenbara saker som tätt luftfilter, urballad temperatursensor och annat, men ska man de facto köpa dyra delar behövs bättre gissningar.
Skulle även vilja se livedata under en färd.

Felet är då inte ENBART katalysatorn.
För gick den som den skulle i övrigt skulle avgasvärderna vara avsevärt bättre om den så demonterades helt. 

En gammal veteranbil med frisk förgasare och med bra och rätt inställt tändsystem klarar 4.0 i CO relativt lätt. (Som är gränsen före 1988)
En så här pass modern bil skulle ligga under 1.0 i CO utan kat.

Senast redigerat av Mossan1 (17 januari 2023)

Svenssa03
17 januari 2023 · 17 Inlägg

Mossan1 skrev:
Mekonomen monterar nog rätt sond.
En riktig sond kostar runt 3000kr eller MER.

Utan felkoder kan man knappt gissa på annat än uppenbara saker som tätt luftfilter, urballad temperatursensor och annat, men ska man de facto köpa dyra delar behövs bättre gissningar.
Skulle även vilja se livedata under en färd.

Felet är då inte ENBART katalysatorn.
För gick den som den skulle i övrigt skulle avgasvärderna vara avsevärt bättre om den så demonterades helt. 

En gammal veteranbil med frisk förgasare och med bra och rätt inställt tändsystem klarar 4.0 i CO relativt lätt. (Som är gränsen före 1988)
En så här pass modern bil skulle ligga under 1.0 i CO utan kat.

Tolkar jag din gissning rätt att även, om katten är kass, så finns det mer underliggande problem än bara det?

Så högst troligen har jag en cocktail av saker som gör att allt ballar ur?

Tack!

Mossan1
17 januari 2023 · 2 752 Inlägg

Svenssa03 skrev:
[
Tolkar jag din gissning rätt att även, om katten är kass, så finns det mer underliggande problem än bara det?

Så högst troligen har jag en cocktail av saker som gör att allt ballar ur?

Tack!

Jag tror att om katten är kass, är det ett följdfel.

Hur mycket har körts med bilen mellan att den gick märkbart bättre till besiktning nr2?

1. Flera mil och riktigt varmkörd flera ggr?
2. Åktes nästan raka spåret?

Om ja stämmer bättre på nr2 än nr1 KAN kat ha varit full av oförbränt bensin av tidigare misständningar och "lurat" avgasprovet.
Kanske också en fueltrim helt åt skogen efter att ha haft en kass syresensor.  Det tar flera mil/ varmkörningscyklerför fueltrim att hitta helt rätt igen även om den borde förbättras AVSEVÄRT ganska smabbt.

(Fueltrim = adapteringen för bränslemängd)

Lite långsökt, men det ÄR faktiskt (ibland) möjligt att förväxla reglersonden och analyssondens kablage = helt vrickade fueltrims.
Alltså sonden före och efter kat.
Dom kan ju ha mätt i båda vid felsökningen.

Men det är inte alltid möjligt. 
Beror på var sond och kat sitter.

Senast redigerat av Mossan1 (17 januari 2023)

Svenssa03
17 januari 2023 · 17 Inlägg

Mossan1 skrev:

Svenssa03 skrev:
[
Tolkar jag din gissning rätt att även, om katten är kass, så finns det mer underliggande problem än bara det?

Så högst troligen har jag en cocktail av saker som gör att allt ballar ur?

Tack!

Jag tror att om katten är kass, är det ett följdfel.

Hur mycket har körts med bilen mellan att den gick märkbart bättre till besiktning nr2?

1. Flera mil och riktigt varmkörd flera ggr?
2. Åktes nästan raka spåret?

Om ja stämmer bättre på nr2 än nr1 KAN kat ha varit full av oförbränt bensin av tidigare misständningar och "lurat" avgasprovet.
Kanske också en fueltrim helt åt skogen efter att ha haft en kass syresensor.  Det tar flera mil/ varmkörningscyklerför fueltrim att hitta helt rätt igen även om den borde förbättras AVSEVÄRT ganska smabbt.

(Fueltrim = adapteringen för bränslemängd)

Lite långsökt, men det ÄR faktiskt (ibland) möjligt att förväxla reglersonden och analyssondens kablage = helt vrickade fueltrims.
Alltså sonden före och efter kat.
Dom kan ju ha mätt i båda vid felsökningen.

Men det är inte alltid möjligt. 
Beror på var sond och kat sitter.

Det är nummer 2!
Jag tog hem bilen, bytte tändstift/spolar.
Tog den en 20 minuters runda på motorvägen, där jag upplevde den som en friskare bil vid acc.

Sen körde jag den 3mil till besiktning dagen efter.

Det ända som blev bättre på bes var ju lambda från 0.4ish till 0.8ish och HC gick från 400ish till 239.

Co förblev detsamma.

Jag får hem en OBD läsare imorogn förhoppningsvis för att läsa av felkoderna den ger just nu. Kan hända i övermorgon, håller på att skola in båda ungarna så är lite körigt med tiden 😂

Tacksam för alla som bollar ideer! Kärlek!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2023 · 13 673 Inlägg

Mossan1 skrev:

Svenssa03 skrev:
[
Tolkar jag din gissning rätt att även, om katten är kass, så finns det mer underliggande problem än bara det?

Så högst troligen har jag en cocktail av saker som gör att allt ballar ur?

Tack!

Jag tror att om katten är kass, är det ett följdfel.

Hur mycket har körts med bilen mellan att den gick märkbart bättre till besiktning nr2?

1. Flera mil och riktigt varmkörd flera ggr?
2. Åktes nästan raka spåret?

Om ja stämmer bättre på nr2 än nr1 KAN kat ha varit full av oförbränt bensin av tidigare misständningar och "lurat" avgasprovet.
Kanske också en fueltrim helt åt skogen efter att ha haft en kass syresensor.  Det tar flera mil/ varmkörningscyklerför fueltrim att hitta helt rätt igen även om den borde förbättras AVSEVÄRT ganska smabbt.

(Fueltrim = adapteringen för bränslemängd)

Lite långsökt, men det ÄR faktiskt (ibland) möjligt att förväxla reglersonden och analyssondens kablage = helt vrickade fueltrims.
Alltså sonden före och efter kat.
Dom kan ju ha mätt i båda vid felsökningen.

Men det är inte alltid möjligt. 
Beror på var sond och kat sitter.

man antar ju att mekonomen faktist kopplat upp datorn och kollat fueltrim.  jag tror att den lägger på massor av soppa och av någon märkliganledning tror den att den går snålt.. fast den inte gör det.. 

därav tanken att dom klantat sig vid monteringen    eller kanske är det några riktiga bluffare eller någon som är trött på sitt jobb och helt enkelt lagt lambdan lös hängade i kabeln..  konstigare saker har ju hänt..

råkade ut för en gammal volvo som gick något överjävligt fett där var det kortslutning i sonden  drog ur kabeln och bilen gick  snålare i limpmod än med sonden inkopplad.. inte en felkod på den bilen.  förvisso gammalt system..

men en så pass ny bil kan ta lite tid på sig innan den sätter en felkod efter man nollat den.

men har man en näsa så vet man att den går fett helt klart..   med den co halten och hc halten är det rätt mycket oförbränt som går ut genom ändröret.


kom att tänka på en sak.. hur fungerar tempmätaren? går den upp normalt eller beter den sig märkligt..  tror bilen att den är kall kan den feta på ganska bra oxå.    men det är grundläggande felsökning att kolla fueltrim och motortempratur  när man har med bilar som har uppåt väggarna konstiga avgasvärden framför allt när den går fett..

Senast redigerat av Growe (17 januari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Svenssa03
17 januari 2023 · 17 Inlägg

Growe skrev:

Mossan1 skrev:

Svenssa03 skrev:
[
Tolkar jag din gissning rätt att även, om katten är kass, så finns det mer underliggande problem än bara det?

Så högst troligen har jag en cocktail av saker som gör att allt ballar ur?

Tack!

Jag tror att om katten är kass, är det ett följdfel.

Hur mycket har körts med bilen mellan att den gick märkbart bättre till besiktning nr2?

1. Flera mil och riktigt varmkörd flera ggr?
2. Åktes nästan raka spåret?

Om ja stämmer bättre på nr2 än nr1 KAN kat ha varit full av oförbränt bensin av tidigare misständningar och "lurat" avgasprovet.
Kanske också en fueltrim helt åt skogen efter att ha haft en kass syresensor.  Det tar flera mil/ varmkörningscyklerför fueltrim att hitta helt rätt igen även om den borde förbättras AVSEVÄRT ganska smabbt.

(Fueltrim = adapteringen för bränslemängd)

Lite långsökt, men det ÄR faktiskt (ibland) möjligt att förväxla reglersonden och analyssondens kablage = helt vrickade fueltrims.
Alltså sonden före och efter kat.
Dom kan ju ha mätt i båda vid felsökningen.

Men det är inte alltid möjligt. 
Beror på var sond och kat sitter.

man antar ju att mekonomen faktist kopplat upp datorn och kollat fueltrim.  jag tror att den lägger på massor av soppa och av någon märkliganledning tror den att den går snålt.. fast den inte gör det.. 

därav tanken att dom klantat sig vid monteringen    eller kanske är det några riktiga bluffare eller någon som är trött på sitt jobb och helt enkelt lagt lambdan lös hängade i kabeln..  konstigare saker har ju hänt..

råkade ut för en gammal volvo som gick något överjävligt fett där var det kortslutning i sonden  drog ur kabeln och bilen gick  snålare i limpmod än med sonden inkopplad.. inte en felkod på den bilen.  förvisso gammalt system..

men en så pass ny bil kan ta lite tid på sig innan den sätter en felkod efter man nollat den.

men har man en näsa så vet man att den går fett helt klart..   med den co halten och hc halten är det rätt mycket oförbränt som går ut genom ändröret.


kom att tänka på en sak.. hur fungerar tempmätaren? går den upp normalt eller beter den sig märkligt..  tror bilen att den är kall kan den feta på ganska bra oxå.    men det är grundläggande felsökning att kolla fueltrim och motortempratur  när man har med bilar som har uppåt väggarna konstiga avgasvärden framför allt när den går fett..

Tempmätaren i bilen beter sig normalt.
Och ja du, än en gång har jag noll förtroende för denna verkstad.
Hade det inte vart för att det redan kostat massor med mynt hade jag tatt den till en annan verkstad för en andra bedömning.
Men försöker nu här först med saker jag kan göra själv...

Ska kolla såfort jag får tid om lambdan sitter fast ordentligt.

Men är det inte konstigt att besiktningen påstod att den ger felkod på Lambda, när det är den som Mekonomen bytt?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 januari 2023 · 13 673 Inlägg

Svenssa03 skrev:

Growe skrev:

Mossan1 skrev:

Jag tror att om katten är kass, är det ett följdfel.

Hur mycket har körts med bilen mellan att den gick märkbart bättre till besiktning nr2?

1. Flera mil och riktigt varmkörd flera ggr?
2. Åktes nästan raka spåret?

Om ja stämmer bättre på nr2 än nr1 KAN kat ha varit full av oförbränt bensin av tidigare misständningar och "lurat" avgasprovet.
Kanske också en fueltrim helt åt skogen efter att ha haft en kass syresensor.  Det tar flera mil/ varmkörningscyklerför fueltrim att hitta helt rätt igen även om den borde förbättras AVSEVÄRT ganska smabbt.

(Fueltrim = adapteringen för bränslemängd)

Lite långsökt, men det ÄR faktiskt (ibland) möjligt att förväxla reglersonden och analyssondens kablage = helt vrickade fueltrims.
Alltså sonden före och efter kat.
Dom kan ju ha mätt i båda vid felsökningen.

Men det är inte alltid möjligt. 
Beror på var sond och kat sitter.

man antar ju att mekonomen faktist kopplat upp datorn och kollat fueltrim.  jag tror att den lägger på massor av soppa och av någon märkliganledning tror den att den går snålt.. fast den inte gör det.. 

därav tanken att dom klantat sig vid monteringen    eller kanske är det några riktiga bluffare eller någon som är trött på sitt jobb och helt enkelt lagt lambdan lös hängade i kabeln..  konstigare saker har ju hänt..

råkade ut för en gammal volvo som gick något överjävligt fett där var det kortslutning i sonden  drog ur kabeln och bilen gick  snålare i limpmod än med sonden inkopplad.. inte en felkod på den bilen.  förvisso gammalt system..

men en så pass ny bil kan ta lite tid på sig innan den sätter en felkod efter man nollat den.

men har man en näsa så vet man att den går fett helt klart..   med den co halten och hc halten är det rätt mycket oförbränt som går ut genom ändröret.


kom att tänka på en sak.. hur fungerar tempmätaren? går den upp normalt eller beter den sig märkligt..  tror bilen att den är kall kan den feta på ganska bra oxå.    men det är grundläggande felsökning att kolla fueltrim och motortempratur  när man har med bilar som har uppåt väggarna konstiga avgasvärden framför allt när den går fett..

Tempmätaren i bilen beter sig normalt.
Och ja du, än en gång har jag noll förtroende för denna verkstad.
Hade det inte vart för att det redan kostat massor med mynt hade jag tatt den till en annan verkstad för en andra bedömning.
Men försöker nu här först med saker jag kan göra själv...

Ska kolla såfort jag får tid om lambdan sitter fast ordentligt.

Men är det inte konstigt att besiktningen påstod att den ger felkod på Lambda, när det är den som Mekonomen bytt?

nej.   bara för att man byter en del så betyder det inte att man löser det grundproblemet..     när den lägger upp felkod på lambdasonden så gör den det för att lambdan inte  gör eller kan göra sitt jobb.. det kan vara enkelt att lambdan är trasig men det kan oxå vara något helt annat fel som gör att felkoden sätts..    det är faktist vanligare med andra fel än att just lambdasonden är problemet.     den  reglerar värdena men blir slutresultatet inte rätt så kommer den garanterat sätta en felkod.  så det är inte bara pga en deffekt sond.     men så är det mesta på bilar.   felkoden är en fingervisning var man ska ta sig en titt.. men att bara byta delen och tro att det per automatik löser problemet så är man på djupt vatten och det kostar en massa pengar till ingen nytta..  i min värld är det Reservdelsbytare som gör så. inte mekaniker     mekanikern felsöker kollar vad som är problemet och sen byter delen som är trasig efter att försäkrat sig om att felet verkligen är där.       visst är det inte alltid 100% men till 99.99% kan man helt enkelt hitta felet genom en grundläggande felsökning.     idag är ju bilarnas styrsystem ganska avancerade och den säger väldigt mycket när man går in med datorn och kollar livevärdena på allt   
sen när man får sig en fingervisning av var problemet kan ligga då börjar man rota fysiskt i bilen.   
mäter givare osv för att se om dom uppfyller värdena tillverkaren satt.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Svenssa03
17 januari 2023 · 17 Inlägg

Growe skrev:

Svenssa03 skrev:

Growe skrev:

man antar ju att mekonomen faktist kopplat upp datorn och kollat fueltrim.  jag tror att den lägger på massor av soppa och av någon märkliganledning tror den att den går snålt.. fast den inte gör det.. 

därav tanken att dom klantat sig vid monteringen    eller kanske är det några riktiga bluffare eller någon som är trött på sitt jobb och helt enkelt lagt lambdan lös hängade i kabeln..  konstigare saker har ju hänt..

råkade ut för en gammal volvo som gick något överjävligt fett där var det kortslutning i sonden  drog ur kabeln och bilen gick  snålare i limpmod än med sonden inkopplad.. inte en felkod på den bilen.  förvisso gammalt system..

men en så pass ny bil kan ta lite tid på sig innan den sätter en felkod efter man nollat den.

men har man en näsa så vet man att den går fett helt klart..   med den co halten och hc halten är det rätt mycket oförbränt som går ut genom ändröret.


kom att tänka på en sak.. hur fungerar tempmätaren? går den upp normalt eller beter den sig märkligt..  tror bilen att den är kall kan den feta på ganska bra oxå.    men det är grundläggande felsökning att kolla fueltrim och motortempratur  när man har med bilar som har uppåt väggarna konstiga avgasvärden framför allt när den går fett..

Tempmätaren i bilen beter sig normalt.
Och ja du, än en gång har jag noll förtroende för denna verkstad.
Hade det inte vart för att det redan kostat massor med mynt hade jag tatt den till en annan verkstad för en andra bedömning.
Men försöker nu här först med saker jag kan göra själv...

Ska kolla såfort jag får tid om lambdan sitter fast ordentligt.

Men är det inte konstigt att besiktningen påstod att den ger felkod på Lambda, när det är den som Mekonomen bytt?

nej.   bara för att man byter en del så betyder det inte att man löser det grundproblemet..     när den lägger upp felkod på lambdasonden så gör den det för att lambdan inte  gör eller kan göra sitt jobb.. det kan vara enkelt att lambdan är trasig men det kan oxå vara något helt annat fel som gör att felkoden sätts..    det är faktist vanligare med andra fel än att just lambdasonden är problemet.     den  reglerar värdena men blir slutresultatet inte rätt så kommer den garanterat sätta en felkod.  så det är inte bara pga en deffekt sond.     men så är det mesta på bilar.   felkoden är en fingervisning var man ska ta sig en titt.. men att bara byta delen och tro att det per automatik löser problemet så är man på djupt vatten och det kostar en massa pengar till ingen nytta..  i min värld är det Reservdelsbytare som gör så. inte mekaniker     mekanikern felsöker kollar vad som är problemet och sen byter delen som är trasig efter att försäkrat sig om att felet verkligen är där.       visst är det inte alltid 100% men till 99.99% kan man helt enkelt hitta felet genom en grundläggande felsökning.     idag är ju bilarnas styrsystem ganska avancerade och den säger väldigt mycket när man går in med datorn och kollar livevärdena på allt   
sen när man får sig en fingervisning av var problemet kan ligga då börjar man rota fysiskt i bilen.   
mäter givare osv för att se om dom uppfyller värdena tillverkaren satt.

Okej! Då är det inte så svart och vitt som jag vill att det ska vara 😂
Tittade precis på lambdan och den sitter ju fast där den ska sitta iallafall!

Svenssa03
19 januari 2023 · 17 Inlägg

Jesper328 skrev:
Har du några papper på felkoderna?
Ser ju att det finnes lagrade felkoder på besiktningspappret.

De flesta av oss vill nog gärna ta del av dem så att du inte behöver chansbyta grejer som Mekonomen har gjort. smile

Dessa står som "Stored Diagnostics Trouble Codes: MODE 03
P0135 - O2 Sensor Heater Circuit
Veichle Area: Powertrain (P)
Area of Veichle System: Fuel and Air Metering
Controlled by: ISO/SAE Controlled code (Core DTC)
Controll Unit: 7E8 - CAN-ID ECU #1

P2246 - O2 Sensor Reference Voltage Circuit High
Veichle Area: Powertrain (P)
Area of Veichle System: Fuel and Air Metering and Auxiliary Emission Controls
Controlled by: ISO/SAE Controlled code (Core DTC)
Controll Unit: 7E8 - CAN-ID ECU #1




Denna står som Pending Diagnostic Trouble Code MODE 07
P0131 - O2 Sensor Circuit Low Voltage
Veichle Area: Powertrain (P)
Area of Veichle System: Fuel and Air Metering
Controlled by: ISO/SAE Controlled code (Core DTC)
Controll Unit: 7E8 - CAN-ID ECU #1

Svenssa03
19 januari 2023 · 17 Inlägg

Mossan1 skrev:
Mekonomen monterar nog rätt sond.
En riktig sond kostar runt 3000kr eller MER.

Utan felkoder kan man knappt gissa på annat än uppenbara saker som tätt luftfilter, urballad temperatursensor och annat, men ska man de facto köpa dyra delar behövs bättre gissningar.
Skulle även vilja se livedata under en färd.

Felet är då inte ENBART katalysatorn.
För gick den som den skulle i övrigt skulle avgasvärderna vara avsevärt bättre om den så demonterades helt. 

En gammal veteranbil med frisk förgasare och med bra och rätt inställt tändsystem klarar 4.0 i CO relativt lätt. (Som är gränsen före 1988)
En så här pass modern bil skulle ligga under 1.0 i CO utan kat.

Ska jag spela in en video med Livedata när jag kör den från att den är kall, till att den är varm? Har tillgång till en OBD2 läsare just nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang