2116
Sök

Bygga tillbaka 2001 Nissan King Cab D22 A-Trakor till bil?

14 Inlägg
18 januari 2023
Trådstartare
#1
Tänkte eventuellt bygga tillbaka min Nissan King Cab D22 A-Traktor från 2001 till en vanlig bil/lastbil nån gång i framtiden, men den stora frågan är om de ens går utan att behöva ett intyg? De har aldrig suttit nåt katalysator på den eller nått som skulle påverka utsläpp, bara två ljuddämpare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/246/245305/245305-224515707831d0571345d6528941e614.jpg
Senast redigerat av Yungleaf (18 januari 2023)


Ruter Knekt
768 Inlägg
18 januari 2023
#2
Katalysatorkrav sedan -88 ju. Sedan kikar de ju bara om den sotar eller har för tät rök med dieselmotorn.

Det är väldigt tydlig tilläggsinformation på den där så borde väl bara att modifiera tillbaks växellådan och återställa elen. Men fråga bilprovningen/sfro.
Senast redigerat av oreggad (18 januari 2023)

Något sen på bollen

3 750 Inlägg
19 januari 2023
#3
Kolla upp saken innan den modifieras tillbaka.

Jag TROR att der måste finnas papper från tillverkaren som garanterar utsläpp osv, och det ger dom inte ut = i praktiken omöjligt.

Men kolla upp det, som sagt.
Kan ha ändrats det också.

Katalysatorkrav 1988 var bensinmotorer. 

Dieslar fick kat under 90talet men inte alla.
Haft en 1998 Mitsubishi Pickup som var utan, men jag har en Seat Inca 1996 som har.
Senast redigerat av Mossan1 (19 januari 2023)

7 493 Inlägg
19 januari 2023
#4
Mossan1 skrev:
Kolla upp saken innan den modifieras tillbaka.

Jag TROR att der måste finnas papper från tillverkaren som garanterar utsläpp osv, och det ger dom inte ut = i praktiken omöjligt.

Men kolla upp det, som sagt.
Kan ha ändrats det också.

Katalysatorkrav 1988 var bensinmotorer. 

Dieslar fick kat under 90talet men inte alla.
Haft en 1998 Mitsubishi Pickup som var utan, men jag har en Seat Inca 1996 som har.

hade 96a scorpio utan kat å dpf smile


Vettemannen
19 januari 2023
#5
Titta på senaste programmet från Motorblog of Sweden. Han har gjort ett reportage om just detta

/Benny

* Voff voff *
11 016 Inlägg
19 januari 2023
#6
oreggad skrev:
Katalysatorkrav sedan -88 ju. Sedan kikar de ju bara om den sotar eller har för tät rök med dieselmotorn.

Det är väldigt tydlig tilläggsinformation på den där så borde väl bara att modifiera tillbaks växellådan och återställa elen. Men fråga bilprovningen/sfro.

Inte på dieslar... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

7 729 Inlägg
19 januari 2023
#7
oreggad skrev:
Katalysatorkrav sedan -88 ju. Sedan kikar de ju bara om den sotar eller har för tät rök med dieselmotorn.

Det är väldigt tydlig tilläggsinformation på den där så borde väl bara att modifiera tillbaks växellådan och återställa elen. Men fråga bilprovningen/sfro.

Finns, och har aldrig funnits krav på katalysator!
Men, de flesta motortillverkare klarar inte att bygga motorer som uppfyller avgasemissionernas gränsvärden fr o m 1988.
Därav t ex Volvos 1987B.
Enda, av mig kända, motortillverkare som klarade utsläppskraven utan katalysator var Honda, som ALLTID har tillverkat, och tillverkar, högklassiga kvalitetsmotorer.
Numera är kraven för stränga för t o m Honda, som således även de har katalysator.

Forummoderator
18 337 Inlägg
19 januari 2023
#8
Den är väl mer värd som traktor än som bil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 375 Inlägg
19 januari 2023
#9
Hybrid_ skrev:
Den är väl mer värd som traktor än som bil?

En Nissan pickup i bra skick betingar ett helt okej värde även som bil, bruksvärdet blir dessutom högre i kvadrat. Så vill ha behålla bilen för att nyttja så är det ju inte dumt att återställa smile
Senast redigerat av SportPilot (19 januari 2023)


Forummoderator
18 337 Inlägg
19 januari 2023
#10
SportPilot skrev:
Hybrid_ skrev:
Den är väl mer värd som traktor än som bil?

En Nissan pickup i bra skick betingar ett helt okej värde även som bil, bruksvärdet blir dessutom högre i kvadrat. Så vill ha behålla bilen för att nyttja så är det ju inte dumt att återställa smile

Okey...

Men att utverka intyg gällande avgaser och bromsar från Nissan är nog i princip omöjligt. Jag importerade en FIAT Husbil för över 10 år sedan och skulle ha intyg. Hade nog tur. Fick dessa men ett sjukt antal timmar lades på det via telefon/mail. Fick hjälp av en kompis som pratar flytande Italienska.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

105 Inlägg
19 januari 2023
#11
Haft en 2003:a Mitsubishi L200 2,5TD den hade aldrig haft katalysator.


* Voff voff *
11 016 Inlägg
20 januari 2023
#12
Hybrid_ skrev:
SportPilot skrev:
Hybrid_ skrev:
Den är väl mer värd som traktor än som bil?

En Nissan pickup i bra skick betingar ett helt okej värde även som bil, bruksvärdet blir dessutom högre i kvadrat. Så vill ha behålla bilen för att nyttja så är det ju inte dumt att återställa smile

Okey...

Men att utverka intyg gällande avgaser och bromsar från Nissan är nog i princip omöjligt. Jag importerade en FIAT Husbil för över 10 år sedan och skulle ha intyg. Hade nog tur. Fick dessa men ett sjukt antal timmar lades på det via telefon/mail. Fick hjälp av en kompis som pratar flytande Italienska.

Men behöver TS verkligen intyg och liknande? Ingen åverkan på programvaran och helbilsgodkänd bil (väl?)...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

4 824 Inlägg
21 januari 2023
#13
Vettemannen skrev:
Titta på senaste programmet från Motorblog of Sweden. Han har gjort ett reportage om just detta

/Benny

precis.
här är en länk då MOS inte tillåter att man spelar upp klippet direkt här på forumet.

https://youtu.be/OchsseknnF8

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.


Sök