Caddy saknar el, nytt batteri

Carro78
20 januari 2023 · 7 Inlägg

Har en Volkswagen Caddy -12 som inte startar. Eller jo, den startar med minsta möjliga starthjälp. Det räcker att den kopplas till en annan bil med startkablar och den går igång på en gång. Även om jag sedan kör en längre sträcka så slocknar bilen helt så fort jag tar ut nyckel. Alltså inte en lampa lyser, inkl instrumentbrädan. Det är stendött.

Har nytt batteri sedan igår, då jag trodde att det var det som var bekymret. Det fungerade kalas i ca 24h innan det tidigare problemet återuppstod. Inga varningssignaler utan problemet bara uppstod.

Räknar inte med att kunna fixa det själv med vore skönt att ha en idé om vad det är jag ska söka hjälp för. Alla förslag på vad felet kan vara mottas tacksamt.

Carolina

Jesper328
20 januari 2023 · 2 366 Inlägg

Generatorn laddar väl illa.
Ta en multimeter och mät över batteripolerna när motorn är igång.
Mät även mellan jord och B+ på generator.

Up the RA
Carro78
20 januari 2023 · 7 Inlägg

Total bilamatör, men misstänkte efter en snabb googling att det kunde vara just generatorn som spökade, men tänkte att jag ville ha åsikter från bättre vetande. Tack får kolla det.

jaka54
21 januari 2023 · 5 719 Inlägg

Hej!
Generatorn som inte laddar...som sagts ovan!
Men... skaffa en laddare till batteriet (ca 400-500:- )och en multimeter (finns för ca 160:-) på Biltema , så att du har koll på batteriet.

Carro78
21 januari 2023 · 7 Inlägg

Tack så mycket! Det känns som jag har fått det bekräftat. Blir till att boka verkstadstid och byta ut generatorn.

Laddare har jag, men en multimeter får jag inskaffa.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2023 · 17 470 Inlägg

Eftersom bilen tydligen kan gå när den väl är startad (ingen laddningslampa) så måste ju generatorn ladda lite iaf. Kan vara ett enkelt kabelfel. Lämnar du in den så ta en noga titt på hur din generator ser ut innan du lämnar den och kanske göra några märken på den med en tuschpenna. Så de inte blåser dig om du förstår vad jag menar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Carro78
21 januari 2023 · 7 Inlägg

Tack så mycket för tipset! Det ska jag göra.

Brådhis * Voff voff *
21 januari 2023 · 10 277 Inlägg

Jag tycker det låter lite märkligt att det skulle vara generatorn. Det är sällan (läs: aldrig) bilen brukar funka som den ska helt utan felmeddelanden (eller en massa andra fel relaterat till låg spänning) och sedan bli stendöd när man vrider av nyckeln. Då är felet något annat...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 januari 2023 · 17 470 Inlägg

Brådhis skrev:
Jag tycker det låter lite märkligt att det skulle vara generatorn. Det är sällan (läs: aldrig) bilen brukar funka som den ska helt utan felmeddelanden (eller en massa andra fel relaterat till låg spänning) och sedan bli stendöd när man vrider av nyckeln. Då är felet något annat...

Eftersom den fungerade utmärkt i 24h så kan vi väl bortse från tändningslås?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Carro78
21 januari 2023 · 7 Inlägg

Intressant. Inga felmeddelanden överhuvudtaget. Den har dock stått stilla i 2 veckor pga punktering. Men den startade utan problem. Inga felmeddelanden. Och fungerade bra i ca 1 vecka. Dagen ifråga som jag insåg att det var bekymmer så var den lite svårtstartad. Men det hör liksom till vanligheterna med den här bilen när det är kallt. Kör den huset för att lasta i och ur möbler (hör till yrket). Den är då inte helt död, men känns tydligt att det är batteriet som sinar. Fick starthjälp av en granne. Körde en längre sträcka i ett försök att ladda upp den igen. Dagen efter stendöd. Köper nytt batteri. Kör både längre och kortare sträckor och inga tecken på fel. Och nu startat den hur lätt som helst bara det är kopplat till ett annat batteri.

Jesper328
21 januari 2023 · 2 366 Inlägg

Det är nog som sagt bäst att införskaffa en multimeter, typ 150kr hos Biltema.
Skulle vi här kunna konstatera felet så slipper du felsökningskostnaden hos verkstad, och den blir betydligt dyrare än 150kr. smile

Som en bonus så kommer du att inneha en multimeter också vilket är ett av världens bästa verktyg.

Up the RA
jaka54
21 januari 2023 · 5 719 Inlägg

Köp inte nytt batteri! Ladda först det gamla!

Carro78
21 januari 2023 · 7 Inlägg

Jesper328 skrev:
Det är nog som sagt bäst att införskaffa en multimeter, typ 150kr hos Biltema.
Skulle vi här kunna konstatera felet så slipper du felsökningskostnaden hos verkstad, och den blir betydligt dyrare än 150kr. smile

Som en bonus så kommer du att inneha en multimeter också vilket är ett av världens bästa verktyg.

Jag får lov att göra det. 120kr på Biltema. Jag återkommer med resultat. smile

Och självklart vill jag ha en världens bästa verktyg. Vad mer kan jag användande den till?

Carro78
21 januari 2023 · 7 Inlägg

jaka54 skrev:
Köp inte nytt batteri! Ladda först det gamla!

Bytt är bytt. Hade ett Biltema batteri, som hade laddat ur några gånger pga kyla, så det kändes fullt rimligt att det var det som var bekymret.

Men jag har kvar det som reserv eller om jag väljer att skänka bort det. Om någon ens vill ha det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang