KÖPRÅD: Bilbatteri

apmanable
25 januari 2023 · 55 Inlägg

Hej igen. Min bil (yaris 2002, Tfm302) vägrar starta. Den bara hummar när jag vrider nyckeln. Har laddat batteriet och det ska vara fullt så misstänker att det kan vara bra att byta ut? Eller ska jag testa något mer innan jag går ut och shoppar?

Har kollat lite och hittade den här:

https://www.mekster.se/exide-premium-ea530-53-ah.html

Tyckte priset var bra men vet inte om det är rätt. Skrev in regnr. Tfm302 och detta var ett av resultaten. Vet ni något om märket och kommer det funka? Är sidan reko?

Tack på förhand!

jaka54
25 januari 2023 · 5 680 Inlägg

Det första du ska göra är att köpa en multimeter så att du får ett hum om spänningen på batteriet! Att bara ladda (med vad då) räcker inte!

apmanable
29 januari 2023 · 55 Inlägg

jaka54 skrev:
Det första du ska göra är att köpa en multimeter så att du får ett hum om spänningen på batteriet! Att bara ladda (med vad då) räcker inte!

Tack! Jag har nu skaffat mig en multimeter och gjorde ett snabbt test. Den visar 12.1 utan belastning och 9.7 när jag vrider nyckeln och försöker starta. Det verkar alltså inte vara fel på batteriet va?

Eleeb90
29 januari 2023 · 345 Inlägg

apmanable skrev:

jaka54 skrev:
Det första du ska göra är att köpa en multimeter så att du får ett hum om spänningen på batteriet! Att bara ladda (med vad då) räcker inte!

Tack! Jag har nu skaffat mig en multimeter och gjorde ett snabbt test. Den visar 12.1 utan belastning och 9.7 när jag vrider nyckeln och försöker starta. Det verkar alltså inte vara fel på batteriet va?

Testa att ladda upp batteriet.  Låt det stå ca24 timmar. Mät sedan vilken sk. Vilo spänning du har. Den bör vara mellan 12.7 och 12.8 . Då är batteriet bra.
Du kan också mäta generatorns laddning med bilen igång.
Mät direkt på batteriets poler. Det bör komma laddning på 13.5-14.4 volt
När du vrider på nyckeln bör spänningen vara över 10 volt.
Vidare så kan en multimeter bara ge en fingervisning på ett bilbatteris kondition. En riktig batteri testare ger en mer exakt mätning av ett batteris skick och kapacitet

Kom ihåg att hålla batteriet laddat. Ett fulladdat batteri har 12.7 i vilo spänning.
Ett halv laddat 12.2 volt.
Batteriet börjar sulfatera dvs försämras om spänningen är under 12.2 volt en längre tid.
Dessutom så fryser ett halv laddat batterierna sönder vid ca -15 C. Ett fulladdat håller för hela -67 C.
Om man kör korta sträckor på några km bara så hinner inte alltid bilens generator ladda upp batteriet igen. Då kan man kompleterings ladda med en batteri laddare.
Mvh


mvh

Senast redigerat av Eleeb90 (29 januari 2023)

apmanable
29 januari 2023 · 55 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Testa att ladda upp batteriet.  Låt det stå ca24 timmar. Mät sedan vilken sk. Vilo spänning du har. Den bör vara mellan 12.7 och 12.8 . Då är batteriet bra.
Du kan också mäta generatorns laddning med bilen igång. Sätt på belysning m. m.
Mät direkt på batteriets poler. Det bör komma laddning på iaf över 14 volt. Ca 14.2-14.4 är bra.
När du vrider på nyckeln bör spänningen vara över 10 volt.
Vidare så kan en multimeter bara ge en fingervisning på ett bilbatteris kondition. En riktig batteri testare ger en mer exakt mätning av ett batteris skick och kapacitet mvh

Okej, jag provar ladda upp batteriet igen nu över natten. Kan man säga något nu redan om huruvida det verkar vara batteriet som är för slött för att få bilen att starta eller om det är något annat? Är förövrigt ett 12v batteri vi pratar om. Tänker att du nämner att det ska vara över 12 i vilospänning

Eleeb90
29 januari 2023 · 345 Inlägg

apmanable skrev:

Eleeb90 skrev:
Testa att ladda upp batteriet.  Låt det stå ca24 timmar. Mät sedan vilken sk. Vilo spänning du har. Den bör vara mellan 12.7 och 12.8 . Då är batteriet bra.
Du kan också mäta generatorns laddning med bilen igång. Sätt på belysning m. m.
Mät direkt på batteriets poler. Det bör komma laddning på iaf över 14 volt. Ca 14.2-14.4 är bra.
När du vrider på nyckeln bör spänningen vara över 10 volt.
Vidare så kan en multimeter bara ge en fingervisning på ett bilbatteris kondition. En riktig batteri testare ger en mer exakt mätning av ett batteris skick och kapacitet mvh

Okej, jag provar ladda upp batteriet igen nu över natten. Kan man säga något nu redan om huruvida det verkar vara batteriet som är för slött för att få bilen att starta eller om det är något annat? Är förövrigt ett 12v batteri vi pratar om. Tänker att du nämner att det ska vara över 12 i vilospänning

Hej! Ja det går att testa mäta generatorn som jag skrev om.  Alltså starta bilen. Mätt direkt på batteriets plus och minus pol. Den bör ladda över 13.5-14.4 volt. Optimalt är 14.2-14.4 kan vara lite lägre om man har belysning igång m. m.
Hej! Ja det kallas för 12 volt batteri även om spänningen bör vara mer än 12 volt.

Antingen är det generatorn och eller batteriet. Det kan såklart vara start motorn också som är dålig.  Men är nog antingen batteri eller generator mvh.

Senast redigerat av Eleeb90 (29 januari 2023)

apmanable
29 januari 2023 · 55 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Hej! Ja det går att testa mäta generatorn som jag skrev om.  Alltså starta bilen. Mätt direkt på batteriets plus och minus pol. Den bör ladda över 13.5-14.4 volt. Optimalt är 14.2-14.4 kan vara lite lägre om man har belysning igång m. m.
Hej! Ja det kallas för 12 volt batteri även om spänningen bör vara mer än 12 volt.

Antingen är det generatorn och eller batteriet. Det kan såklart vara start motorn också som är dålig.  Men är nog antingen batteri eller generator mvh.

Perfekt! Tack. Problemet är dock att starta motorn så jag har inget sett att testa generatorn.

Om jag inte får igång bilen imorgon efter fulladdat, är det rekomenderat att köra nytt batteri då? Isf, är det jag länkade till något att ha?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 januari 2023 · 17 383 Inlägg

Segt. Du som köpte en Yaris för de är problemfria...

Tyvärr så bör man ju kolla så laddning fungerar. Felet är ovanligt men vissa kan efter många mil dra ström avstängda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
29 januari 2023 · 5 680 Inlägg

Sen är det så att ju kallare det är ute så tar batteriet laddning sämre!
Helst ska man ladda ett batteri vid ca 20 grader, vilket betyder inomhus den här årstiden.
Vad är det för laddare du har? Och hur länge laddade du?

apmanable
29 januari 2023 · 55 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Segt. Du som köpte en Yaris för de är problemfria...

Tyvärr så bör man ju kolla så laddning fungerar. Felet är ovanligt men vissa kan efter många mil dra ström avstängda.

Ja det är segt. Vet inte vad jag fått för måndagsex, men är glad jag har er jag kan vända mig till.

jaka54 skrev:
Sen är det så att ju kallare det är ute så tar batteriet laddning sämre!
Helst ska man ladda ett batteri vid ca 20 grader, vilket betyder inomhus den här årstiden.
Vad är det för laddare du har? Och hur länge laddade du?

Okej. Lyfter in det nu i så fall. Laddaren är en ctek msx 7.0

Edit:
Jag laddade ett dygn sist

Senast redigerat av apmanable (29 januari 2023)

Eleeb90
29 januari 2023 · 345 Inlägg

apmanable skrev:

Hybrid_ skrev:
Segt. Du som köpte en Yaris för de är problemfria...

Tyvärr så bör man ju kolla så laddning fungerar. Felet är ovanligt men vissa kan efter många mil dra ström avstängda.

Ja det är segt. Vet inte vad jag fått för måndagsex, men är glad jag har er jag kan vända mig till.

jaka54 skrev:
Sen är det så att ju kallare det är ute så tar batteriet laddning sämre!
Helst ska man ladda ett batteri vid ca 20 grader, vilket betyder inomhus den här årstiden.
Vad är det för laddare du har? Och hur länge laddade du?

Okej. Lyfter in det nu i så fall. Laddaren är en ctek msx 7.0

Edit:
Jag laddade ett dygn sist

Bara ladda batteriet i värmen. Prova starta bilen. Går det inte då är det mest troligt batteriet. Bara att kolla spänningen med multimetern efter du laddat batteriet med batteri laddare. Ska vara mellan 12.7-12.8. Men brukar vara upp mot 13 volt direkt efter man kopplat ur laddaren.
Är det under det så är batteriet lite halvbra.

Som föregående skrev så ger batteriet mindre ström och tar emot mindre ström i kylan. Därför kan det vara svårare att starta en bil på vintern. Speciellt om man har ett lite halvdant batteri.

När du ev. Har köpt ett nytt bilbatteri då kan du starta bilen och mäta generatorn också som   helst ska ge mellan 14.2-14.4 . Iaf över 13.5 .

Ett bilbatteri är dyrt. Köp ett märkes batteri tex Tudor eller varta eller global.  Biltema och Jula är inte riktigt lika bra.
Visst det kan kosta 1500 kr typ.
Om du sköter det batteriet väl håller det säkert tio år eller mer.

a och o är att hålla batteriet laddat. Samt att hålla batteri poler rena. Gör du det kommer det hålla länge.
Kör man kortare sträckor på nån km hinner inte alltid batteriet ladda upp. Då kan det vara bra att koppla in en batteri laddare.
Kör du mer längre sträckor säg över 1-2 mil då är det ingen fara.

Lycka till mvh.

Senast redigerat av Eleeb90 (29 januari 2023)

jaka54
29 januari 2023 · 5 680 Inlägg

Här har jag en annan erfarenhet!
Har använt Biltemas "silverfärgade" bilbatterier i över ca 25 år och de  två batterier jag använt i min bil (Audi 100 Avant 2,0E -89:a) på på dessa 25 år har fungerat väldigt bra.

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2023 · 10 245 Inlägg

Eleeb90 skrev:
Köp ett märkes batteri tex Tudor eller varta eller global.

Eller Exide (samma som Tudor) eller Yuasa. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
apmanable
30 januari 2023 · 55 Inlägg

Testade nu igen. Batteriet var på 13.1 efter att jag laddat över natten. När jag vrider på nyckeln ligger det på 10.3, men motorn vill inte starta. Det var nära nu, men icke...

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2023 · 10 245 Inlägg

apmanable skrev:
Testade nu igen. Batteriet var på 13.1 efter att jag laddat över natten. När jag vrider på nyckeln ligger det på 10.3, men motorn vill inte starta. Det var nära nu, men icke...

På vilket sätt är det nära? Går motorn runt som vanligt? Eller går den knappt runt alls? För går den runt som vanligt men startar inte så är det ju inte batteriet som är boven i dramat...

(Ser att du skriver att motorn "hummar", men det är inte riktigt glasklart vad du menar där...)

Kan det ha varit så att sista gången du startade bilen innan den började strula så körde du en mycket kort sträcka? För då kan stiften blir lite dränkta på dessa och då blir den extremt svårstartad (ofta tömmer man batteriet innan den startar).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
apmanable
30 januari 2023 · 55 Inlägg

Brådhis skrev:

apmanable skrev:
Testade nu igen. Batteriet var på 13.1 efter att jag laddat över natten. När jag vrider på nyckeln ligger det på 10.3, men motorn vill inte starta. Det var nära nu, men icke...

På vilket sätt är det nära? Går motorn runt som vanligt? Eller går den knappt runt alls? För går den runt som vanligt men startar inte så är det ju inte batteriet som är boven i dramat...

(Ser att du skriver att motorn "hummar", men det är inte riktigt glasklart vad du menar där...)

Kan det ha varit så att sista gången du startade bilen innan den började strula så körde du en mycket kort sträcka? För då kan stiften blir lite dränkta på dessa och då blir den extremt svårstartad (ofta tömmer man batteriet innan den startar).

Hummar är fel ord. Mer åt det här hållet:

https://youtu.be/_DCCDisByMc

Fast aningen slöare. Den här gången lät det dock som att motorn var på väg att hoppa igång. Provade gasa också men det hjälpte inte.

Det var inte jag som körde sist, men förmodligen var det bara en kort vända. Hur gör jag för att fixa dränkta stift?

Brådhis * Voff voff *
30 januari 2023 · 10 245 Inlägg

apmanable skrev:

Brådhis skrev:

apmanable skrev:
Testade nu igen. Batteriet var på 13.1 efter att jag laddat över natten. När jag vrider på nyckeln ligger det på 10.3, men motorn vill inte starta. Det var nära nu, men icke...

På vilket sätt är det nära? Går motorn runt som vanligt? Eller går den knappt runt alls? För går den runt som vanligt men startar inte så är det ju inte batteriet som är boven i dramat...

(Ser att du skriver att motorn "hummar", men det är inte riktigt glasklart vad du menar där...)

Kan det ha varit så att sista gången du startade bilen innan den började strula så körde du en mycket kort sträcka? För då kan stiften blir lite dränkta på dessa och då blir den extremt svårstartad (ofta tömmer man batteriet innan den startar).

Hummar är fel ord. Mer åt det här hållet:

https://youtu.be/_DCCDisByMc

Fast aningen slöare. Den här gången lät det dock som att motorn var på väg att hoppa igång. Provade gasa också men det hjälpte inte.

Det var inte jag som körde sist, men förmodligen var det bara en kort vända. Hur gör jag för att fixa dränkta stift?

Starthjälp, kör på startmotorn tills den startar (inte småduttar utan en rejäl stund).

Alternativt byt stiften. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
apmanable
30 januari 2023 · 55 Inlägg

Brådhis skrev:
Starthjälp, kör på startmotorn tills den startar (inte småduttar utan en rejäl stund).

Alternativt byt stiften. smile

Perfekt, då ska jag testa med lite starthjäp!

jaka54
30 januari 2023 · 5 680 Inlägg

Ljudet från videon är väl helt OK för ett friskt batteri, men en bilmotor ska ju starta direkt (på någon sekund) när du vrider om tändningsnyckeln.  Gör den inte det är det något som är fel.
Ta min 34 år gamla Audi 100 t.ex. Den startar direkt när jag vrider om tändningsnyckeln för då är "kallstartsventilen" inkopplad (en liten kolv som pytsar in mer soppa i förbränningsrummen när motorn är kall) .När jag däremot har motorvärmaren inkopplad (vilket jag alltid har hemma innan jag åker iväg) så kan jag få hålla på och nöta i fem sekunder innan motorn tänder, vilket beror på att då är inte kallstartventilen inkopplad på grund att motorn är "varm", finns en sensor som kollar värmen i motorn och som kopplar in kallstartsventilen när motorns temp sjunkigt under en viss temperartaur.  Kallstartventilen får ström från solenoiden på startmotorn så är kontaktytorna inne i solenoiden dåliga (vilket de var på min bil för några år sedan så funkar inte kallstartsventilen) och det tar längre tid (ca 5 sekunder) att starta motorn.
I modernare bilar finns ingen kallstartsventil utan kallstarten sköts via sensorer som "känner av" motorns temperatur.

Bara för att ditt batteri har 13,1V betyder inte det att batteriet är "bra"! Spänningen säger nämligen inte allt.
Jag hade också ett batteri för några år sedan , ett Biltemabatteri ca 22 år gammalt som visserligen visade 13V  när jag hade laddat det över natt men som inte hade särskilt mycket "kraft" kvar när man skulle starta bilen, det gick visserligen att starta men startmotorn gick inte runt så snabbt, ungefär som  ljudet i slutet av din video.
Man måste belasta ett batteri samtidigt som man mäter spänningen för att kolla om det verkligen är bra. Att belasta betyder att man måste koppla på något som drar ström mellan + och - på batteriet, t.ex genom att starta bilmotorn, då ska spänningen på batteriet inte sjunka för mycket. 9 volt  är nog lite lite.

Senast redigerat av jaka54 (30 januari 2023)

Brådhis * Voff voff *
31 januari 2023 · 10 245 Inlägg

apmanable skrev:

Brådhis skrev:
Starthjälp, kör på startmotorn tills den startar (inte småduttar utan en rejäl stund).

Alternativt byt stiften. smile

Perfekt, då ska jag testa med lite starthjäp!

Och gör nu det inom rimliga gränser, dvs låt startmotorn svalna lite emellanåt... wink Men nå´n minut klarar den galant om den inte är helt utsliten.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang