Konstigt läte, kan det vara biltemas kamremsats som spökar?

Blanke
31 januari 2023 · 268 Inlägg

I tidigare tråd beskrev jag ett ljud, men att det var svårt att hitta var det kom ifrån.
Inte min video, men det låter nästintill exakt så här:

https://www.youtube.com/watch?v=BSHNnpcYP5M&t=1s


Jag skulle säga vid det här laget att det inte är drivremmen. Det jag kan tänka mig är då kamremmen. Det jag nu misstänker är att det är kamremmen som jag böt förra månaden. Valde då biltemas egna kamremssats för s60n då det var panik 20:00 dagen innan jul.

Jag har inte nog med erfarenhet dock för att säga om det här är ett möjligt ljud en spännare/rem kan avge.

Vad hade ni gjort? Bytt spännaren osv till någonting mer reputabelt eller fortsatt köra?

Vill även tillägga att ljudet verkar leva lite utav ett eget liv.

Senast lät det ingenting efter att den stått i ett varmgarage, sedan när jag startade om bilen efter att ha kört i en 20-30 minuter kom ljudet fram helt plötsligt. För att sedan väldigt stabilt och jämnt minska tills det inte längre var där. Kan det ha med en felinställd spännare? Eller är det ens kamremmen?

Senast redigerat av Blanke (31 januari 2023)

jaka54
1 februari 2023 · 5 656 Inlägg

Bytte du inte spännaren tidigare?

Mossan1
1 februari 2023 · 2 733 Inlägg

Ta ett stetoskop för ändamålet (tex Biltemas)  eller något som tjänar som stetoskop, typ längre mejsel/fil mot örat och misstänkt del och lyssna runt.

Se upp med hängande hår eller kläder runt multiremmen.

Senast redigerat av Mossan1 (1 februari 2023)

Blanke
1 februari 2023 · 268 Inlägg

jaka54 skrev:
Bytte du inte spännaren tidigare?

Det gjorde jag. Men med en biltema-spännare.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2023 · 13 644 Inlägg

men hur säker är du på att det inte är tex generator ac pump mm som låter?  har du testat utan drivrem?

Senast redigerat av Growe (1 februari 2023)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mossan1
1 februari 2023 · 2 733 Inlägg

Varför är det relevant att kamremsatsen inkl spännare är köpt på Biltema?
Var den inte lika som den som satt där har du fått/köpt fel detalj. Den ska vara helt lika.
Oljud i ny spännare pga tillverkningsfel är väl inte uteslutet, men tror mer på annan sliten detalj.

Blanke
2 februari 2023 · 268 Inlägg

Growe skrev:
men hur säker är du på att det inte är tex generator ac pump mm som låter?  har du testat utan drivrem?

Jag antar att det inte är generator osv då jag kan stå med huvudet och lyssna från någon cm bredvid dessa och tydligt höra att ljudet kommer från någon annanstans.

Mossan1 skrev:
Varför är det relevant att kamremsatsen inkl spännare är köpt på Biltema?
Var den inte lika som den som satt där har du fått/köpt fel detalj. Den ska vara helt lika.
Oljud i ny spännare pga tillverkningsfel är väl inte uteslutet, men tror mer på annan sliten detalj.

Spännaren var densamme, men antar att med min tur så blev det en variant med tillverkningsfel.

Har även gått igenom instruktionerna för bytet av spännare och tänkt på att eventuellt ställde jag inte in spännaren rätt.

Jag glömde till exempel att förspänna den genom att dra nålen längst åt höger, sedan tillbaka. Ställde även eventuellt in temperaturen fel då jag böt remmen utomhus.

På söndag ska jag byta klossar och ska i samma veva ta bort kåpan. Planerar då att justera spännaren korrekt, och samtidigt leta efter möjligt spel.

Om det nu är drivremmen, så förstår jag inte var ljudet ska möjligen komma ifrån. Är inte heller på att börja göra vad jag läst många andra göra, och det är att man byter ut i princip allting relaterat till drivremmen men ljudet fortsätter.

Mossan1
2 februari 2023 · 2 733 Inlägg

Som jag skrev tidigare:
Lyssna med en stålbit mellan öra och misstänkt område så kan du ringa in ljudkällan riktigt bra.
En fil, mejsel, spärrskaft, en eller flera förlängare, armeringsjärn, vad som helst.
Måste vara dikt mot örat och detaljen så vibrationerna når örat och blir till ljud.  Funkar att ha mot pannan också.  Det är säkert.

Fråga:
Hoppar multiremmen eller dess spännare med ljudet?

Skuret frihjul i generatorremskivan ger vibrerande ljud när multiremmen utsätts för ryck med varje arbetstakt när den tunga rotorn i generatorn ska öka/minska flera ggr/sekund. Vevaxeln snurrar inte med jämn hastighet som en elmotor.

Senast redigerat av Mossan1 (2 februari 2023)

Blanke
2 februari 2023 · 268 Inlägg

Mossan1 skrev:
Som jag skrev tidigare:
Lyssna med en stålbit mellan öra och misstänkt område så kan du ringa in ljudkällan riktigt bra.
En fil, mejsel, spärrskaft, en eller flera förlängare, armeringsjärn, vad som helst.
Måste vara dikt mot örat och detaljen så vibrationerna når örat och blir till ljud.  Funkar att ha mot pannan också.  Det är säkert.

Fråga:
Hoppar multiremmen eller dess spännare med ljudet?

Skuret frihjul i generatorremskivan ger vibrerande ljud när multiremmen utsätts för ryck med varje arbetstakt när den tunga rotorn i generatorn ska öka/minska flera ggr/sekund. Vevaxeln snurrar inte med jämn hastighet som en elmotor.

Det var bland det första jag gjorde, och då kom det från kamremsområdet. Absolut ingenting vid drivremmen.

Spännaren/multiremmen hoppar ingenting. Allting ser likadant ut när det inte låter som när det låter.

Blanke
5 februari 2023 · 268 Inlägg

Mossan1 skrev:
Som jag skrev tidigare:
Lyssna med en stålbit mellan öra och misstänkt område så kan du ringa in ljudkällan riktigt bra.
En fil, mejsel, spärrskaft, en eller flera förlängare, armeringsjärn, vad som helst.
Måste vara dikt mot örat och detaljen så vibrationerna når örat och blir till ljud.  Funkar att ha mot pannan också.  Det är säkert.

Fråga:
Hoppar multiremmen eller dess spännare med ljudet?

Skuret frihjul i generatorremskivan ger vibrerande ljud när multiremmen utsätts för ryck med varje arbetstakt när den tunga rotorn i generatorn ska öka/minska flera ggr/sekund. Vevaxeln snurrar inte med jämn hastighet som en elmotor.

Kollat drivrem och olika komponenter, fann inget glapp eller läte ur något.

Tog bort kamremskåpan och lyssnade, blev väldigt tydligt: https://www.youtube.com/shorts/FqzvMjEWiGE

Låter inte som att det kommer från spännaren, den verkar även justeras automatiskt som den ska.

Kunde inte släppa på spänningen då verkstan av någon anledning hade inte rätt storlekar för insex. Men när jag går runt och lyssnar så kommer ljudet tydligt nedifrån och vänster, exakt från vars vattenpumpen är. Så tror det är dags att köpa in en ny vattenpump och byta nästa helg.

Blanke
5 februari 2023 · 268 Inlägg

Det där konstiga vibrerande ljudet vet jag dock inte vad det är för något, märkte det nu. Låter nära VVTn, vet it om den ska låta så men har gjort det sedan jag köpte bilen.

Oreggad Ruter Knekt
7 februari 2023 · 621 Inlägg

Låter (låter, är helt em gissning) som nåt spel i en rulle. Har du gått genom allt visuellt?

Rekommenderar annars stetoskop jag med, läskigt ljud.

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Brådhis * Voff voff *
7 februari 2023 · 10 203 Inlägg

Blanke skrev:

Mossan1 skrev:
Som jag skrev tidigare:
Lyssna med en stålbit mellan öra och misstänkt område så kan du ringa in ljudkällan riktigt bra.
En fil, mejsel, spärrskaft, en eller flera förlängare, armeringsjärn, vad som helst.
Måste vara dikt mot örat och detaljen så vibrationerna når örat och blir till ljud.  Funkar att ha mot pannan också.  Det är säkert.

Fråga:
Hoppar multiremmen eller dess spännare med ljudet?

Skuret frihjul i generatorremskivan ger vibrerande ljud när multiremmen utsätts för ryck med varje arbetstakt när den tunga rotorn i generatorn ska öka/minska flera ggr/sekund. Vevaxeln snurrar inte med jämn hastighet som en elmotor.

Kollat drivrem och olika komponenter, fann inget glapp eller läte ur något.

Tog bort kamremskåpan och lyssnade, blev väldigt tydligt: https://www.youtube.com/shorts/FqzvMjEWiGE

Låter inte som att det kommer från spännaren, den verkar även justeras automatiskt som den ska.

Kunde inte släppa på spänningen då verkstan av någon anledning hade inte rätt storlekar för insex. Men när jag går runt och lyssnar så kommer ljudet tydligt nedifrån och vänster, exakt från vars vattenpumpen är. Så tror det är dags att köpa in en ny vattenpump och byta nästa helg.

Jag hör spridarnas "tick" och så ett malande ljud som är mer eller mindre standard på dessa motorer. Jag vet inte exakt vad det är som låter, men jag har haft flera som låtit så...

Eller missar jag ett ljud som ni andra hör? smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Blanke
7 februari 2023 · 268 Inlägg

Problemet är nu löst! Efter en ny vattenpump så har ljudit försvunnit helt och hållet. Nu är det dags att ta sig an nästa problem. Ett mystiskt glykolläckage någonstans vid oljefiltret, damasker och elfel!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang