Volvo 740 b230f -90 startar inte men har ström

Volvo945b230fb
6 februari 2023 · 3 Inlägg

Polarens 740 startar inte, han skulle backa ut från sin uppfart och han kunde inte avgöra om han fick kärringstopp eller om den dog men efter det så ville den inte starta mer. När man vrider på nyckeln så tänds alla lampor som vanligt men när man ska starta så händer ingenting, går inte runt å startmotorn går inte. Har testat med startkablar å händer fortfarande ingenting.
Vad kan felet vara då jag eller han inte är dom kunnigaste på bilar än så länge.
Tacksam för svar

jaka54
6 februari 2023 · 5 657 Inlägg

Går inte startmotorn runt så har antingen batteriet tagit slut och måste laddas, trasigt rattlås/tändningslås. eller startmotorn lagt av.
Eftersom ni har prövat att starta med extra batteri och det inte hjälper så lutar jag åt att det är tändningslåset eller startmotorn (solenoiden på startmotorn, kostar runt 300-400kr hos en bilelektriker).

Volvo945b230fb
6 februari 2023 · 3 Inlägg

jaka54 skrev:
Går inte startmotorn runt så har antingen batteriet tagit slut och måste laddas, trasigt rattlås/tändningslås. eller startmotorn lagt av.
Eftersom ni har prövat att starta med extra batteri och det inte hjälper så lutar jag åt att det är tändningslåset eller startmotorn (solenoiden på startmotorn, kostar runt 300-400kr hos en bilelektriker).

Tack för svar ska kika det!

zemet
7 februari 2023 · 4 016 Inlägg

Köp en multimeter från biltema för 200 kr.
Kolla spänningen på batteriet, det bör bvara över 12v om batteriet är friskt.

Om batteriet är okej, prova vrida på tändningen hela vägen till läge 2(dit den fjädrar tillbaka efter man försökt starta) och försök putta/bogsera igång bilen.

jaka54
7 februari 2023 · 5 657 Inlägg

som zemet säger ....startar bilen då så är det tändningslåset som lagt av.
Hade det felet på min Audi 100 avant 2,0E för ett ca 20 år sedan och bilen startade direkt när kompisarna sköt på.
Orsaken då vara inte det elektriska i tändningslåset i säg  som fallerat , utan en "axel" som går in i tändningslåset som gått av

Senast redigerat av jaka54 (7 februari 2023)

zemet
7 februari 2023 · 4 016 Inlägg

jaka54 skrev:
som zemet säger ....startar bilen då så är det tändningslåset som lagt av.
Hade det felet på min Audi 100 avant 2,0E för ett ca 20 år sedan och bilen startade direkt när kompisarna sköt på.
Orsaken då vara inte det elektriska i tändningslåset i säg  som fallerat , utan en "axel" som går in i tändningslåset som gått av

Nja, det kan ju lika gärna vara startmotorn som lagt av ifall man kan putta igång bilen.



Prova sätt en skruvmejsel mot stiften på baksidan av startmotorn och se om den hoppar igång efter att ni mätt spänningen på batteriet.
Lägg ur växeln innan, annars startar kanske bilen och ni blir överkörda....

Går startmotorn runt när ni satt skruvmejseln mot  så vet ni att ni nog har nåt fel på tändningslåset eller kablaget.

Läs igenom denna tråden och gör samma saker så löser ni nog felet med lite tur.

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopi … p;start=20

Volvo945b230fb
8 februari 2023 · 3 Inlägg

Tack! Ska kika direkt

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang