5244
Sök

ang låsbultar!!

873 Inlägg
7 februari 2007
Xuri skrev:
Även om dom e runda kan man få grejer å greppa ..men visst sitter skiten  så är de svårt å få bort dom utan svets ..hade 3-4 låsmuttrar förra veckan jag demonterade ...svetsade på  en mutter ..satte på en 18 hylsa och tog i me ledskaft och en bit rör som förlängare ..vred hela skallen på muttern :S men sen när jag stod på ledskaft/rörbiten så lossnade skiten till slut.. Men jag förstår inte varför en del folk tror man ska dra låsmuttern hårdare ? en del drar ju fan dom så att dom sträcker gängorna /gör skruven skev... en del har inte hylsan i bilen heller för den delen och då passar de ju bra me punktering tongue

Jag är faktiskt så löjligt seriös att jag drar åt fälgbultarna på alla mina skitbilar med momentnyckel som är dyrare än fälgen och bultarna smile

Så det händer inte mig.
Däremot är många låsbultar så dåligt uformade att det inte går att dra åt ordentligt ens med låsnyckeln tycker jag, rundas lätt och så =/

Don't get mad, get even.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2007
Sandman skrev:
Men...

Meningen ÄR ju att det ska vara svårt om man inte har låsbulten.

Göra det bättre?
Vadå sämmre menar du?

Jesus, använd vanliga bultar då om du tänker tappa bort nyckeln ofta.

Ber om ursäkt om det verkar fientligt men... det är ju som att klaga att låset på dörren är dåligt för att det är svårt att få upp varje gång man glömmer nyckeln...

Jo ...många frågar varför de inte finns något specialverktyg till att får bort låsbultarna istället för svetsning... jag undrar också varför tongue

på tex volvo bilar monteras låsbultar orginal och av mitt tycke är de bara ren skit ...visst dom fyller funktion för dom är jävligt svåra att ta bort ..men de kunde vara lite större yta som man lägger all belastning på när man monterar /demonterar dom..

"""Ber om ursäkt om det verkar fientligt men... det är ju som att klaga att låset på dörren är dåligt för att det är svårt att få upp varje gång man glömmer nyckeln..."""

De är inte de jag menar ...men att lämna in bilen på tex bromsjobb /byta till vinterdäck utan att ha me låshylsan de är ju som att lämna bilen till verkstaden utan nyckel ..och varför ska alla gömma dom längst ner i bagaget och tex lämna bilen direkt efter dom handlat och de är totalt fullt ? De är riktigt irriterande å leta efter grejer ..för de första har man inte tid och dom lägger dom typ alltid på olika ställen (om dom inte ligger i handskfacket vill säga ) och sen när man ringer och frågar eller så ...då säger dom mm den har jag i garaget ..där ska den ju inte ligga !?!? men visst de är väl inte min ensak ifall dom får punktering ...men en del som läser detta kanske förstår vart man ska förvara dom nu

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2007
Sandman skrev:
Xuri skrev:
Även om dom e runda kan man få grejer å greppa ..men visst sitter skiten  så är de svårt å få bort dom utan svets ..hade 3-4 låsmuttrar förra veckan jag demonterade ...svetsade på  en mutter ..satte på en 18 hylsa och tog i me ledskaft och en bit rör som förlängare ..vred hela skallen på muttern :S men sen när jag stod på ledskaft/rörbiten så lossnade skiten till slut.. Men jag förstår inte varför en del folk tror man ska dra låsmuttern hårdare ? en del drar ju fan dom så att dom sträcker gängorna /gör skruven skev... en del har inte hylsan i bilen heller för den delen och då passar de ju bra me punktering tongue

Jag är faktiskt så löjligt seriös att jag drar åt fälgbultarna på alla mina skitbilar med momentnyckel som är dyrare än fälgen och bultarna smile

Så det händer inte mig.
Däremot är många låsbultar så dåligt uformade att det inte går att dra åt ordentligt ens med låsnyckeln tycker jag, rundas lätt och så =/

Jo Moment ska man dra me ... tycker du gör helt rätt ...annars finns risk att fälgar skadas ..skruvar skadas eller att dom helt enkelt fastnar något grymt ... Jo dom är dåligt utformade /spröda i materialet och de gäller både hylsan och låsmuttern ..men visst man ska ju inte få bort dom ...så man får väl inte klaga egentligen

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2007
Kom på en annan sak också ..lämnar kunden in bilen för att han själv har dragit sönder muttrarna eller dom bara rostat fast ...när vi då börjar svetsa och slå och eventuellt kanske skadar fälgen så får vi stå för de oftast..

873 Inlägg
7 februari 2007
Jo då förstår jag precis vad du menar.
Tack för svaret på hur du menade att banka på en hylsa också.

Håller med om (som jag skrev) att de flesta låsbultar har för liten yta att ta emot all kraft om bulten sitter duktigt fast.
Man vrider helt enkelt sönder den.

Smart det där att inte ha låshylsan i bilen.
Men det måste väl ändå huvudsakligen vara sådana där människor som lämnar in bilen för att byta däck, fylla på luft och även anställer någon för att tvätta den.
Eller?

Vanligt är ju annars att man köper en bil, och sedan några veckor senare inser man att man inte har nyckeln till låsbultarna.

Jag hade dock tur och hittade min bultnyckel gömd i bilen smile

Låter som ett kul och upskattat jobb du har...
Tänk om det var lika dant när folk sabbar sina datorer mm.
Vänta. Det ÄR lika dant.

Vet ärligt talat folk som av ren idioti sabbat sina nyinköpta prylar efter någon vecka och fått ny på garanti.
Tex genom att göra saker som det står i manualen på första sidan i STORA bokstäver att man absolut inte får göra.

Själv när det väl sker något fel på mina saker brukar jag bli blåst på garantin tongue

Undrar om det inte är enklare att gå igenom livet som en icke tänkande slösa konsument som inte vet hur man vårdar sina prylar.

Don't get mad, get even.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2007
Sandman skrev:
Jo då förstår jag precis vad du menar.
Tack för svaret på hur du menade att banka på en hylsa också.

Håller med om (som jag skrev) att de flesta låsbultar har för liten yta att ta emot all kraft om bulten sitter duktigt fast.
Man vrider helt enkelt sönder den.

Smart det där att inte ha låshylsan i bilen.
Men det måste väl ändå huvudsakligen vara sådana där människor som lämnar in bilen för att byta däck, fylla på luft och även anställer någon för att tvätta den.
Eller?

Vanligt är ju annars att man köper en bil, och sedan några veckor senare inser man att man inte har nyckeln till låsbultarna.

Jag hade dock tur och hittade min bultnyckel gömd i bilen smile

Låter som ett kul och upskattat jobb du har...
Tänk om det var lika dant när folk sabbar sina datorer mm.
Vänta. Det ÄR lika dant.

Vet ärligt talat folk som av ren idioti sabbat sina nyinköpta prylar efter någon vecka och fått ny på garanti.
Tex genom att göra saker som det står i manualen på första sidan i STORA bokstäver att man absolut inte får göra.

Själv när det väl sker något fel på mina saker brukar jag bli blåst på garantin tongue

Undrar om det inte är enklare att gå igenom livet som en icke tänkande slösa konsument som inte vet hur man vårdar sina prylar.

jo np tongue

Jo Jo folk måste ju lämna in sina bilar för att vi ska ha jobb osv ..hela näringskedjan eller vad man säger..  Jo folk som inte fått till hylsan eller så ska man inte klaga på men då vet man de också när folk lämnar in bilarna oftast för bara demont av hjulbultar typ ...
men sen är de ju de också att man får kanske 20 minuter på sig för att fixa jobbet ..och hittar man inte hylsan i handskfacket eller i sätet så tar de längre tid ..och tar de längre tid än 20 min så får man dålig effektivitet och sen får man skit från chefen typ ..långdraget men hoppas du förstår vad jag menar

873 Inlägg
7 februari 2007
Jo jag fattar också att ni samtidigt är tacksamma för dessa täta lata människor (som ibland även är nötter) och tycker faktiskt även att det är bra att service yrken stödjs.

Men eftersom jag själv har ett genuint intresse för att hålla på och pilla med allt möjligt, och känna mig stolt över att jag gjort det själv känner ofrivilligt lite... aversion mot dem. Tyvärr.

Tycker om att känna mig stolt över att veta att det blev rätt gjort och jag gjorde det själv smile

Blev lite OT nu wink

Don't get mad, get even.

One Man Clan
4 287 Inlägg
7 februari 2007
Sandman skrev:
Jo jag fattar också att ni samtidigt är tacksamma för dessa täta lata människor (som ibland även är nötter) och tycker faktiskt även att det är bra att service yrken stödjs.

Men eftersom jag själv har ett genuint intresse för att hålla på och pilla med allt möjligt, och känna mig stolt över att jag gjort det själv känner ofrivilligt lite... aversion mot dem. Tyvärr.

Tycker om att känna mig stolt över att veta att det blev rätt gjort och jag gjorde det själv smile

Blev lite OT nu wink

Jo jag håller med dig om typ allt där ... skit kul å grejja själv använda händerna och kanske skapa något

Sök