Misständning & lmm, Saab 9-5 2.0t

Hugan
22 februari 2023 · 31 Inlägg

Saab 9-5 Sportsedan

2.0t, biopower 180hk

2006:a


Tjena!

Nämligen så att min vän har stött på lite problem med deras saab.

Började med att den hackade en massa när man gasade. De lämnade in bilen till en som kunde felsöka på en fordonsskola, och de sa att det var fel på lmm:en. Eftersom det vanligtvis går att köra trots att den är sönder, så gjorde man det.

När de skulle åka hem så blev bilen segare och segare, tills den tillslut stannade och dog. Bilen gick längre inte att starta och den blev sen bärgad till verkstad. Där efter mycket om och men så påstod de att kamkedjan var av och att sen inte hade kompression vilket jag antog var nästintill omöjligt då den gick runt och ville starta ibland.

De felsökte bilen och fick följande felkoder:

p1300: Tändmissar på flera cylindrar, katalysator skadlig tändmiss

p0100: Luftmassamätare, ingen signal

p0300: Tändmissar på flera cylindrar registerat


Vad kan ha gått snett? Tacksam för all hjälp smile

//
Hugo

Senast redigerat av Hugan (22 februari 2023)

Jesper328
22 februari 2023 · 2 389 Inlägg

Prova att koppla ur luftmassemätaren.
Då bör den starta, men gå som en påse nötter.

Sen behöver koden på LMM inte nödvändigtvis vara ett komponentfel, utan kan även bero på kablage.
Detta bör kontrolleras innan man byter ut LMM.

Har motorn komp och tänder till ibland så kan vi utgå ifrån att verkstaden som dömde ut kedjan snackar skit. smile
Sedan så kan ju givetvis kedjan ha kuggat vilket ger misständningar som följd.
Men börja med att koppla ur LMM och ta det därifrån.

Vanligt på T7-motorer är även att tändkassetten blir dålig.
Denna kan kontrolleras genom att demonteras och sedan kontrollera godset och ”trattarna” efter sprickor.
Skall även ligga en liten fjäder i vardera tratt.
Ser allting bra ut så får man mäta upp motståndet, kan tyvärr ej bistå med vilka motstånd spolarna skall ha just nu.

Senast redigerat av Jesper328 (22 februari 2023)

Up the RA
Mossan1
22 februari 2023 · 2 874 Inlägg

Skulle också misstänka tändkassetten.
Standardfel på Saab.

Misständningar som registreras så tvivlar jag på att LMM skapar. Snarare allmän tvekan och orolig gång....

Utan/dålig tändning kan den nu ha surat och fått "lawn mover syndrome".
Dvs tappad komp av borttvättad oljefilm på cylväggarna.

Hoppad kamkedja, nja, men då ska det vara just kammen utan kamaxelgivare som kuggat. Annars skulle den sätta felkod på lägena.

Lite tråkigt dock att chansbyta tändmodulen eftersom den kostar en slant och INTE återköps använd.  Begagnad kanske.

Senast redigerat av Mossan1 (22 februari 2023)

Hugan
22 februari 2023 · 31 Inlägg

Jesper328 skrev:
Prova att koppla ur luftmassemätaren.
Då bör den starta, men gå som en påse nötter.

Sen behöver koden på LMM inte nödvändigtvis vara ett komponentfel, utan kan även bero på kablage.
Detta bör kontrolleras innan man byter ut LMM.

Har motorn komp och tänder till ibland så kan vi utgå ifrån att verkstaden som dömde ut kedjan snackar skit. smile
Sedan så kan ju givetvis kedjan ha kuggat vilket ger misständningar som följd.
Men börja med att koppla ur LMM och ta det därifrån.

Vanligt på T7-motorer är även att tändkassetten blir dålig.
Denna kan kontrolleras genom att demonteras och sedan kontrollera godset och ”trattarna” efter sprickor.
Skall även ligga en liten fjäder i vardera tratt.
Ser allting bra ut så får man mäta upp motståndet, kan tyvärr ej bistå med vilka motstånd spolarna skall ha just nu.

Mossan1 skrev:
Skulle också misstänka tändkassetten.
Standardfel på Saab.

Misständningar som registreras så tvivlar jag på att LMM skapar. Snarare allmän tvekan och orolig gång....

Utan/dålig tändning kan den nu ha surat och fått "lawn mover syndrome".
Dvs tappad komp av borttvättad oljefilm på cylväggarna.

Hoppad kamkedja, nja, men då ska det vara just kammen utan kamaxelgivare som kuggat. Annars skulle den sätta felkod på lägena.

Lite tråkigt dock att chansbyta tändmodulen eftersom den kostar en slant och INTE återköps använd.  Begagnad kanske.

Vi prövade att koppla ur Lmm:en, och då började den puttra lite men kom aldrig igång. batteriet dog efter en stund och vi hade inte så mycket tid där på verkstaden. När den hämtas blir det lite mer tester där.

Har också börjat fundera på tändkassetten, så det blir det och komptest som jag tänkte kolla när jag har hämtat bilen. Står tyvärr kvar på verkstaden just nu, men eftersom jag går på fordonsprogrammet så kan jag ha den där som meckarbil. Och eftersom mycket av tiden kommer gå åt att felsöka, så vill jag ha lite tips på vad man kolla så man kan lägga tiden på det istället för att glo som ett fån big_smile

Tack för tipsen, ska skriva ner!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang