Audi a4 b7 2007 manuell 2.0 tdi quattro 170 hk växellådsfel

Teofil
27 februari 2023 · 18 Inlägg

Hej jag har fått ett problem med audin om jag lägger i ettan o släpper kopplingen o börja gasa försiktigt så vill inte bilen rulla de spelar ingen roll om jag har växeln i eller inte jag kan stå o varva utan att bilen rullar framåt eller bakåt, och om jag lägger i växel med kopplingen uppe o försöker starta så rullar den frf inte framåt eller skakar. jag hör inget missljud heller
Skriv gärna era tankar o idéer

Senast redigerat av Teofil (7 mars 2023)

simlar
27 februari 2023 · 5 516 Inlägg

Funkar dom andra växlarna?

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 februari 2023 · 13 673 Inlägg

trasig drivaxel eller koppling om den inte driver på någon växel..  ganska skoj att man faktist blir stående med en audi quattro om en drivaxel går sönder   man får kolla så allt snurrar som det ska drivaxlarna sitter på plats även när dom är trasiga.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Teofil
1 mars 2023 · 18 Inlägg

simlar skrev:
Funkar dom andra växlarna?

Nej inga växlar fungerar

Teofil
1 mars 2023 · 18 Inlägg

Growe skrev:
trasig drivaxel eller koppling om den inte driver på någon växel..  ganska skoj att man faktist blir stående med en audi quattro om en drivaxel går sönder   man får kolla så allt snurrar som det ska drivaxlarna sitter på plats även när dom är trasiga.

Ja men det låter inget från drivaxlarna jag hör inget missljud

Mossan1
1 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Rasad koppling gissar jag.
Ev dubbelmassesvänghjulet.

En Audi Quattro med längsmonterad motor (tex A4) har torssen differensial på mitten så den skulle driva även med en trasig drivknut Flyttbar i alla fall.

zemet
1 mars 2023 · 4 030 Inlägg

Kan vara allt möjligt, jag har haft likande symptom då kopplinggaffeln blivit böjd/utsliten.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 mars 2023 · 13 673 Inlägg

Mossan1 skrev:
Rasad koppling gissar jag.
Ev dubbelmassesvänghjulet.

En Audi Quattro med längsmonterad motor (tex A4) har torssen differensial på mitten så den skulle driva även med en trasig drivknut Flyttbar i alla fall.

det kan du tro men dom rör sig inte ur fläcken... på riktigt alltså.. 

hade en kund till polarns verkstad som ringde och var förtvivlad hans  audi a6 quattro 2004 slutade plötsligt att driva.. och fick bilen körd med bärgningsbil till verkstaden var själv med vid felsökning och rep.   det var en drivaxel som pajat.. inget annat fel.  vi trodde så klart oxå att skiten skulle driva om bara en drivaxel pajar men nopp man blir stående igentligen lite falsk marknadsföring för den driver bara på ett hjul smile  ganska säker på att det var en fram drivaxel.  har varit med om samma sak på en passat 4motion som oxå blev stående. den med längstmonterad motor.  den minns jag inte om det var fram eller bak.
och det låter inget konstigt utan den driver bara inte.   visst ibland kan man höra ett svagt ljud men bara för att den är tyst betyder det inte att det inte är drivaxeln.  men lätt att kolla

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Mossan1
2 mars 2023 · 2 752 Inlägg

Growe skrev:
hade en kund till polarns verkstad som ringde och var förtvivlad hans  audi a6 quattro 2004 slutade plötsligt att driva.. och fick bilen körd med bärgningsbil till verkstaden var själv med vid felsökning och rep.   det var en drivaxel som pajat..

Jag har personligen kört loss min Audi Quattro med ett framhjul i luften.
Skulle upp för en slänt och kom bara till framhjulet lättade, sen slirade bakhjulet diagonalt bak.
Med två polare i skuffen drev bakhjulet nog mot marken för att den skulle komma sista biten till framhjulet tog i marken.
Drog sig alltså UPPFÖR med ett framhjul i luften.

Growe skrev:
har varit med om samma sak på en passat 4motion som oxå blev stående. den med längstmonterad motor.  den minns jag inte om det var fram eller bak.

VW har bara Haldex på 4motion. Oavsett motorplacering.
(Gamla Syncro skiljer)
Haldex (och ev "sportdifferensial" på Quattro) kan eventuellt bli konfys om inte ABS känner hjulet ifråga röra sig. DET, skulle kunna slå ut AWD helt med brusten knut.

Men en torssendifferensial är mekanisk.  Sitter även i min 2017 Quattro.
(Ej sportdiff som kan regleras på nått sätt)

Det finns Youtube-klipp där man testar AWD system medelst att placera rullar under olika hjul för att se hur systemen beter sig.

Skulle den inte driva utan drivknut fram skulle den inte komma av rullarna när dom är under båda framhjulen. Eller ena.
Det gör tom gamla Volvo Cross Country med ökänt dåliga Viscokopplingen.
Men, är elektronik inblandad i AWD-inkopplingen kan det bli knas om inte ABS känner hjulrörelse. Så blir inte fallet med brusten knut.

Senast redigerat av Mossan1 (2 mars 2023)

simlar
2 mars 2023 · 5 516 Inlägg

Mossan1 skrev:

Growe skrev:
hade en kund till polarns verkstad som ringde och var förtvivlad hans  audi a6 quattro 2004 slutade plötsligt att driva.. och fick bilen körd med bärgningsbil till verkstaden var själv med vid felsökning och rep.   det var en drivaxel som pajat..

Jag har personligen kört loss min Audi Quattro med ett framhjul i luften.
Skulle upp för en slänt och kom bara till framhjulet lättade, sen slirade bakhjulet diagonalt bak.
Med två polare i skuffen drev bakhjulet nog mot marken för att den skulle komma sista biten till framhjulet tog i marken.
Drog sig alltså UPPFÖR med ett framhjul i luften.

Growe skrev:
har varit med om samma sak på en passat 4motion som oxå blev stående. den med längstmonterad motor.  den minns jag inte om det var fram eller bak.

VW har bara Haldex på 4motion. Oavsett motorplacering.
(Gamla Syncro skiljer)

Haldex (och ev "sportdifferensial" på Quattro) kan eventuellt bli konfys om inte ABS känner hjulet ifråga röra sig. DET, skulle kunna slå ut AWD helt med brusten knut.

Men en torssendifferensial är mekanisk.  Sitter även i min 2017 Quattro.
(Ej sportdiff som kan regleras på nått sätt)

Det finns Youtube-klipp där man testar AWD system medelst att placera rullar under olika hjul för att se hur systemen beter sig.

Skulle den inte driva utan drivknut fram skulle den inte komma av rullarna när dom är under båda framhjulen. Eller ena.
Det gör tom gamla Volvo Cross Country med ökänt dåliga Viscokopplingen.
Men, är elektronik inblandad i AWD-inkopplingen kan det bli knas om inte ABS känner hjulrörelse. Så blir inte fallet med brusten knut.

ALLA VW med rakställd motor och fyrhjulsdrift har torsen och i vissa fall fördelningslåda.
Passat 3B, torsen
Passat 3BG, torsen
Touareg, torsen och eventuellt fördelningslåda i dom med hög/låg
Amarok, torsen i alla med automat, manuell vanligast med fördelningslåda.
Taro, fördelningslåda
LT, fördelningslåda

Alla 4motion med tvärställd motor har Haldex.
Alla Syncro med tvärställd motor har viskokoppling.

Senast redigerat av simlar (2 mars 2023)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Teofil
7 mars 2023 · 18 Inlägg

Teofil skrev:
Hej jag har fått ett problem med audin om jag lägger i ettan o släpper kopplingen o börja gasa försiktigt så vill inte bilen rulla de spelar ingen roll om jag har växeln i eller inte jag kan stå o varva utan att bilen rullar framåt eller bakåt, och om jag lägger i växel med kopplingen uppe o försöker starta så rullar den frf inte framåt eller skakar. jag hör inget missljud heller
Skriv gärna era tankar o idéer

Mossan1
7 mars 2023 · 2 752 Inlägg

simlar skrev:
ALLA VW med rakställd motor och fyrhjulsdrift har torsen och i vissa fall fördelningslåda.

Ok, kanske så ang VW.
Jag kan ha fel.

Men TS har en Audi Quattro med torssen så drivknut är osannolikt.

Jag tycker allt pekar på brusten tryckplatta eller dubbelmassesvänghjul där halvorna helt separerat.  Det sistnämnda vet jag har hänt vissa Volvo. Fjädrarna hade helt lämnat in så halvorna kunde snurra individuellt.  Startkransen för startmotorn sitter ju på delen närmast motorn, så starta kan den utan att yttre delen av DMF följer med.

DMF = Dual mass Flywheel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang