Jag har dubbade vinterdäck, vilket inte är så bra om man bor i centrala Stockholm där dubbdäck förbjuds på alltfler gator, så jag tänkte byta till dubbfria vinterdäck när de befintliga däcken är utslitna. Problemet är bara att däck inte slits jämnt, framdäcken slits mer än bakdäcken, särskilt på framhjulsdrivna bilar.
Å andra sidan ska man väl, särskilt för dubbdäck, montera dem på samma position varje gång för att minimera slitaget (Eller? Vad är egentligen skälet till att man ska sätta tillbaka dem på samma position?).
Det jag skulle vilja uppnå är att alla fyra däcken blir utslitna ungefär samtidigt. Jag antar att det innebär att jag, trots allt, måste byta positioner på däcken, alltså sätta befintliga bakdäck fram och vice versa. Frågan är om man skifta på samma sida eller diagonalt - alltså ska höger bak bli höger fram och motsvarande för vänster (samma sida) eller ska höger bak bli vänster fram och vänster bak bli höger fram (diagonalt) om målet är att alla fyra ska bli utslitna ungefär samtidigt?